Pasientkurs

SIBS kommunikasjonskurs for søsken i alderen 13-16 år

Hvordan styrke kommunikasjonen mellom søsken og foreldre til barn med funksjonsnedsettelse? Kurset er for søsken i alderen 13-16 år og foreldre til barn med funksjonsvariasjon som er henvist til barne- og ungdomshabiliteringen.

19.
april
2 dager
  1. 19. apr. 2024, 09:00 - 12:00
  2. 26. apr. 2024, 09:00 - 12:00

Tid og sted

Når

1. 19. apr. 2024, 09:00 - 12:00
  2. 26. apr. 2024, 09:00 - 12:00

Type arrangement

Kurs

Hvor

Sarpsborgklinikken
4 etasje.

Målgruppe

SIBS er en forkortelse for det engelske ordet SIBLINGS (søsken).

Barne- og ungdomshabiliteringen holder SIBS kommunikasjonskurs for søsken i aldersgruppen 13-16 år, og foreldre.

Her kan du se en liten film om dette tilbudet:

Kursdager

Kurset går over to dager à tre timer. Barna deltar sammen med en av sine foreldre begge kursdager. Den samme forelderen må delta begge kursdager.

Kurset gjennomføres i grupper med 4 til 6 barn og foreldre.

Gratis inkludert enkel lunsj.

Påmelding

Påmelding skjer via telefon: 69 86 98 00, ved kurssekretær Lisbeth Wabakken.

Vi minner om at kurset er for foreldre og søsken til barn med funksjonsvariasjon som allerede er henvist barne- og ungdomshabiliteringen.

Hvorfor delta på SIBS?

Vi vet at søsken ofte kan ha ubesvarte spørsmål og opplevelser som er vanskelige å håndtere. Vi vet også at det kan være utfordrende for foreldre å få snakket med barna sine på en god måte om det å være søsken til et barn med ekstra store utfordringer. Når barn og ungdom får sette ord på tanker og følelser, kan dette bidra til god mental helse.

Mål for kurset er at barna som deltar skal få snakke om sine opplevelser og følelser rundt søskens diagnose.

Mål for foreldrenes deltakelse er økt kunnskap om hvordan man kan høre etter, vise interesse for, og forståelse for søskens følelsesmessige opplevelser.

Tema kursdag 1

Bli kjent, kunnskap om diagnose, samtaleteknikker

• Felles oppstart
  • Gruppesamtale for søsken + gruppesamtale for foreldre