Behandling, Positive airway pressure
CPAP-behandling
Pustestopp under søvn (søvnapné), skyldes trange luftveier i nese og svelg (obstruktiv søvnapné/OSA). Den mest effektive behandlingen er PAP/CPAP levert av en kompressor koblet til nese/ansikt med en maske og luftslange. Det positive lufttrykket når frem til svelget og holder luftveiene åpne gjennom natten. Behandlingen krever egeninnsats for å etablere gode vaner. Dette innebærer daglig påmontering og rengjøring av utstyret. Mange trenger flere uker for å bli komfortable med behandlingen.
Noen er plaget med pustestopp når de sover. Dette kalles søvnapné og skyldes vanligvis trange luftveier i nese og svelg. Søvnapné kan medføre døsighet og konsentrasjonsproblemer på dagtid. Behandling kan lindre symptomene for mange.
Les mer på helsenorge.no
Behandling med PAP/CPAP reduserer risiko for hjerte- og karsykdom, særlig hos unge personer, og bedrer søvnighet og livskvalitet.
Før
Oppstarten skjer vanligvis ved god opplæring og tilpasning av maske på sykehus på dagtid. Du vil deretter få med utstyret hjem. Deretter prøver du utstyret hjemme i en periode - eventuelt på sykehus. Videre blir du fulgt opp med justering av utstyret og oppklaring av spørsmål du har. Enkelte sykehus tilbyr fjernstyring av maskinen gjennom en løsning for avstandsbehandling.
For noen pasienter kan det være nyttig å ta med partner til informasjonstimene.
NB! Sjekk hvilken maskin du har.
Hvis du har ResMed Airsense 11, finner du navnet på siden av maskinen. Hvis du har ResMed Airsense 10, står navnet foran på maskinen.
ResMed Airsense 11:
Oppvåkninger
I begynnelsen kan CPAP-utstyret forstyrre søvnen din, og du kan oppleve flere oppvåkninger i løpet av natten enn det du er vant til. Dette er som regel bare en overgang. Du vil etter all sannsynlighet sove bedre med utstyret etterhvert. Dersom du skulle våkne på grunn av ubehagelig høyt lufttrykk fra CPAP'en din så anbefaler vi at du slår maskinen av og på igjen ved hjelp av start/stopp-knappen. Trykket på CPAP vil da roes ned og lavt trykk som ved innsovning.
Støy
Apparatet er konstruert for å minimere støy. Kontroller derfor at apparatet er riktig satt sammen. Det vil ofte kunne oppstå støy hvis fuktkammeret ikke er godt nok satt på plass. Dersom du er var for lydene fra apparatet, anbefaler vi å plassere maskinen på gulvet ved siden av sengen. Dette vil også bidra til mindre støy ved eventuell kondens. Dersom det er lekkasjer og lyder fra masken, bør du se over masken din og sjekke at den er satt sammen riktig. Dersom du er plaget med maskelekkasje, se punkt om lekkasje. Har du mye kondens i masken og slange, vil dette skape støy. Se punkt om fukter.
Lekkasje
Alle masker har en utluftningsventil, her skal det komme ut luft. Holder du hånden foran masken din og kjenner en luftstrøm, er det mest sannsynlig luft fra ventilen og ikke nødvendigvis en lekkasje.
Ved maskelekkasje er det lurt å sjekke masken. Se etter rifter og hull i maske eller slange. Ved bruk over tid, kan hodereimer bli løse. Hvis du ikke lenger lykkes å få strammet hodereimen hensiktsmessig stram, kan det være på tide å bytte hodereim eller maske. Hodereimen kan med fordel vaskes i varmt vann og lufttørkes etterpå. Dette vil bidra til at den strammer seg noe sammen igjen. Kontakt avdelingen/seksjonen der du får behandlingshjelpemidler for å få nytt utstyr ved behov.
For at masken skal sitte best mulig, er det lurt å vaske maskeputen hver morgen for å få bort fett eller rester av krem på masken. Gjør du dette, vil masken sitte bedre om kvelden.
Dersom du har mye skjegg, vil det uansett bli noe lekkasje. Har du kraftig skjeggvekst, kan det være et tips å barbere seg om kvelden. Masken sitter bedre ved direkte kontakt hud mot hud. Vi kan oppfordre deg til å trimme eller fjerne skjegg, men har forståelse for at ikke alle ønsker det. Vil du beholde skjegget, må du godta litt lekkasje.
Lekkasjen behøver ikke være problematisk med tanke på behandlingen. Apparatet vil likevel behandle din søvnapné, men den kan være plagsom på grunn av støy. Apparatet vil øke trykket for å kompensere for lekkasjen.
Dersom du våkner om natten av mye lekkasje og støy, kan det være lurt å skru av og på igjen. Når det er litt lekkasje fra masken, må apparatet kompensere for denne lekkasjen ved å øke trykket. Da kan det bli enda mer lekkasje. Når du skrur apparatet av og på, senkes trykket ned til et minimumstrykk og ny innsovningstid. Da blir det mindre lekkasje igjen. Dersom masken er kommet ut av posisjon, kan du løfte masken ut fra ansiktet og få maskeputene i nøytral posisjon på ansiktet igjen. Du kan vurdere å etterstramme stroppene, men vær oppmerksom på at masken ikke blir for stram på ansiktet. Du kan gjennomføre en kontroll av masketilpasningen på følgende måte:
1. Ta på masken
2. I +MER sveiper du til og trykker på Masketilp. Velg Kjør masketilpas., og apparatet begynner å blåse luft-
Indikerer at masken sitter godt
Indikerer lekkasje, juster maske og hodestropper
3. For å stoppe masketilpasningen trykker du på start/stopp knapp.
Dersom det ikke er mulig å få til en god maskeforsegling og lekkasjeproblemet fortsetter, samt forstyrrer nattesøvnen; bør du ta kontakt med poliklinikken for å prøve ut nye masker og finne en som passer deg bedre.
Tar du av masken i søvne?
Vi har ikke kontroll over det vi gjør mens vi sover. Dersom du våkner og oppdager at masken er av, er det viktig å ta den på igjen. Det å rive av seg masken i søvne kan være en overgangsfase og er en av de vanligste startvanskene. De fleste trenger litt tid til å bli vant til behandlingen. Dersom dette blir et vedvarende problem, vennligst ta kontakt med poliklinikken.
Justere fuktighetsnivået
Kalibrering hver 14. dag
Hver 14. dag vil apparatet gjennomføre en kalibrering. Den vil da blåse og lage lyd i noen sekunder. Dette forutsetter at den er tilkoblet strøm og apparatet ikke er i bruk. Oppdateringer av programvaren skjer også når apparatet ikke er bruk, derfor bør apparatet til enhver tid være tilkoblet strøm.
Hvordan og hvor ofte bør jeg vaske masken?
Trenger CPAP årlig service?
Hvor ofte skal filter på CPAP byttes?
Hvordan får jeg ut luftuttakspakningen?
Demontering
- Finn luftuttakspakningen på innsiden av apparatet, og løsne den ved å trykke bestemt på klemmen.
- Fjern luftuttakspakningen ved å trekke den ut gjennom porten på baksiden av apparatet.
Remontering
- Hold luftuttakspakningen med forseglingen pekende til venstre og klemmen pekende forover.
- Kontroller at luftuttakspakningen er riktig innrettet, og sett utgangskontakten inn i porten.
- Kontroller at luftuttakspakningen er satt riktig inn.
Hvor ofte kan jeg få ny maske?
Hvor får jeg tak i forbruksmateriell?
Apparatmeldinger
Melding på apparatet og mulig årsak |
Løsning |
---|---|
Stor lekkasje oppdaget. Sjekk fukteren eller sidedekslet. Fukterkammeret eller sidedekselet er kanskje ikke riktig innsatt. | Sørg for at fukterkammeret eller sidedekslet er riktig innsatt. |
Stor lekkasje påvist. Koble til slangen. Det er mulig luftslangen ikke er riktig tilkoblet. Masken kan være feil påsatt. | Sjekk at luftslangen er koblet godt til i begge ender og sørg for at masken er riktig tilpasset. Se brukerveiledningen til masken for tilpasningsinstruksjoner, eller bruk funksjonen Masketilpasn. for å kontrollere maskens tilpasning og forsegling. |
Slange blokkert. Kontroller slangen. Luftslangen kan være blokkert | Kontroller luftslangen og fjern eventuelle blokkeringer. Trykk på Start behandling / Standby-knappen for å starte apparatet på nytt. |
Skrivebeskyttet kort. Ta ut, lås opp og sett inn igjen SD-kortet. SD-kortet kan være i låst posisjon. | Flytt bryteren på siden av SD-kortet fra låst posisjon til ulåst posisjon, og sett det inn på nytt. |
Systemsvikt. Se brukerveiledning. Feil 4 Apparatet kan ha blitt stående i et varmt miljø. Luftfilteret kan være blokkert. Det kan være vann i slangen. | La det kjøles ned før det tas i bruk igjen. Koble fra strømledningen, og koble den til igjen for å starte opp apparatet på nytt. Undersøk luftfilteret og skift det ut hvis det er tilstoppet. Koble fra strømledningen, og koble den til igjen for å starte opp apparatet på nytt. Tøm vannet fra luftslangen. Koble fra strømledningen, og koble den til igjen for å starte apparatet. |
Systemfeil. Se brukerveiledning. Feil X. Det har oppstått en feil på apparatet. | Slå av strømmen og start apparatet igjen. Hvis feilen vedvarer, kontakt helsepersonell. Ikke åpne apparatet. |
Enkel feilsøking
Hvis det skulle oppstå problemer, ta en titt på følgende feilsøkingsemner. Hvis du ikke greier å rette opp i problemet, se på spørsmål og svar lenger nede. Ta kontakt med oss hvis du ikke finner svar på problemet ditt , eller ikke lykkes i å rette opp i det.
Problem |
Mulig årsak/løsning |
---|---|
Det lekker luft fra masken min. | Masken kan være satt på feil. Sørg for at masken er satt på riktig. Se brukerveiledningen som ligger i vesken sammen med apparatet ditt, bruke funksjonen for masketilpasning (du finner den under +MER i apparatets touchskjerm) eller se videoen Mask Fit i myAir-appen. Du kan også se demonstrasjonsvideoer om de ulike masketypene. |
Nesen min blir tørr eller tett. | Slangetemperaturen eller fuktighetsnivået kan være for lavt. Forsøk først å øke slangetemperaturen via menyen under Mine valg. Du kan ha behov for mer fukt enn autoinnstillingen gir. Gå inn i Mine valg og endre Climate ctrl til manuell innstilling. Da vil alternativet fuktighetsnivå vises i menyen. Juster fuktighetsnivået; 1 er laveste nivå og 8 er høyeste nivå. Noen kan ha god nytte av å tilføre nesen fuktighet, særlig ved oppstart av CPAP-behandling. Vi anbefaler da neseolje i sprayform eller hvit vaselin. Begge deler kan kjøpes uten resept på apoteket og kan forbygge tørrhet og irritasjon av slimhinnene i nesen. |
Jeg får vanndråper på nesen, i masken og luftslangen. | Slangetemperaturen eller fuktighetsnivået kan være for høyt. Forsøk å senke slangetemperaturen via menyen under Mine valg. Du kan ha behov for mindre fukt enn autoinnstillingen gir. Gå inn i Mine valg og endre Climate ctrl til manuell innstilling. Da vil alternativet fuktighetsnivå vises i menyen. Juster fuktighetsnivået; 1 er laveste nivå, 8 er høyeste nivå. Slangetrekk kan bidra til at det oppstår mindre kondens når det er kaldt på soverommet. Ta kontakt med avdelingen/seksjonen der du får behandlingshjelpemidler ved behov for slangetrekk. |
Munnen min er veldig tørr og ukomfortabel. | Det er mulig du slipper luft ut gjennom munnen. Prøv først å øke fuktighetsnivået som nevnt i punktet over. Det er mulig du trenger en hakestropp til å holde munnen lukket hvis du har nese- eller putemaske. Du kan kanskje ha behov for å bytte til en helmaske. Ta kontakt med poliklinikken. |
Lufttrykket i masken synes å være for høyt (det føles som om jeg får for mye luft). | Apparatet står i automodus. Det betyr at apparatet aldri vil øke mer i trykk enn det må for å holde luftveiene dine åpne. Det kan likevel hende du våkner når trykket i apparatet øker ved et pustestopp. Trykk da på start/stopp-knappen. Trykket vil automatisk synke til et rolig trykk på 4 cmH2O og du får en ny mulighet til å sovne med rolig trykk. Har du lekkasje i masken, vil masken forsøke å kompensere for lekkasjen med å øke trykket. Kontroller at alle delene av apparatet er satt sammen riktig og at du ikke har lekkasje fra masken. |
Lufttrykket i masken synes å være for lavt (det føles som om jeg får for lite luft). | Noen opplever at starttrykket på 4 cmH2O er for lavt. Ta kontakt med poliklinikken hvor du får hjelp av en sykepleier til å øke start- og minimumstrykket. Det er også mulig å forsøke å slå av rampen. Da endrer du rampetid under Mine valg fra Auto til Av og tillater maskinen å øke i trykk ved behov før du har sovnet. Noen opplever at luftveiene blir trangere med det samme de legger seg ned og at det er mer behagelig at apparatet øker i samsvar med tranghet i luftveiene. |
Skjermbildet mitt er svart. | Bakgrunnsbelysningen på skjermbildet er slått av. Det slås av automatisk etter en kort tidsperiode. Trykk på touchknappen for å slå det på igjen. Det er mulig at strømmen ikke er tilkoblet. Koble til strømforsyningen og sørg for at støpselet er satt ordentlig inn. Koblingene kan noen ganger være litt trange på nytt utstyr. |
Jeg har stoppet behandlingen, men apparatet blåser fortsatt luft. | Apparatet kjøles ned. Apparatet blåser en liten mengde luft for å unngå at det blir kondens i luftslangen. Dette stopper automatisk etter 30 minutter. |
Fukteren min lekker. | Fukteren er kanskje ikke riktig montert. Sjekk om fukteren er skadet og remonter fuktkammeret riktig. Fukteren kan være skadet eller sprukket. Det kan også hende at pakningen ikke tetter godt nok lenger. Kontakt avdelingen/seksjonen der du får behandlingshjelpemidler for å få den erstattet. |
Behandlingsdata er ikke sendt til behandlingsansvarlig / innstillingene har ikke blitt tatt i bruk på apparatet. | Den trådløse dekningen kan være dårlig. Ikonet for manglende trådløs kobling vises som stolper med et kryss over, i øvre høyre side av skjermbildet. Sørg for at apparatet er plassert på et sted med dekning (f.eks nattbordet, ikke i en skuff eller på gulvet). Ikonet for trådløs signalstyrke indikerer god dekning når alle stolpene vises. Jo færre stolper, jo dårligere dekning. Sjekk om apparatet er i flymodus og slå dette evt. av. Dataoverføring er ikke aktivert for apparatet. Kontakt poliklinikken vedrørende innstillingene dine. |
SmartStart er aktivert, men apparatet starter ikke automatisk når jeg puster inn i masken. | Pusten er ikke dyp nok til å utløse SmartStart. For å starte behandlingen må du puste dypt inn og ut gjennom masken før du puster normalt. Alternativt kan du trykke på start/stopp-knappen øverst på apparatet. Det er for mye lekkasje. Juster masken og hodestroppene. Det er mulig luftslangen ikke er riktig tilkoblet. Koble godt til i begge ender. |
SmartStop er aktivert, men apparatet stopper ikke automatisk når jeg tar av meg masken. | Det brukes en inkompatibel maske. Bruk kun anbefalt utstyr. Hvis du bruker en maske med luftførende ramme, fungerer kanskje ikke SmartStop. Alternativt kan du trykke på start/stopp-knappen for å stoppe apparatet. |
Det renner fra nesen etter start av behandling. Hva gjør jeg med dette?
Noen opplever å bli mer forkjølet eller tett i nesen etter oppstart med CPAP-behandling. Dersom du opplever dette, kan det være et tegn på at du trenger mer fukt fra apparatet. De fleste opplever da at problemet går over. Økt fukt kan du oppnå på flere måter. Se punkt om fukter for detaljert beskrivelse.
-
Du kan forsøke å øke slangetemperaturen. Jo høyere slangetemperaturen er, jo mer fukt bærer luften med seg. Gå inn i Mine valg, sveip til du kommer til menyvalget Slangetemp. Trykk deg inn her for å endre til ønsket temperatur. Trykk OK for å lagre valgt temperatur.
- Har du det derimot svært kaldt på soverommet, kan ikke slangetemperaturen nødvendigvis økes så mye som du ønsker eller behov uten at det blir kondens. Opplever du kondens bør du senke slangetemperaturen igjen. Eventuelt kan du ta kontakt med oss og be om å få tilsendt slangetrekk. Denne vil isolere slangen slik at det ikke oppstår kondens like lett.
- Hvis du ikke kommer i mål med økt slangetemperatur, kan du forsøkte å øke fuktighetsnivået. Under Mine valg finnes punktet Climate Ctrl. Dette er fukteren din. Ved utlevering står Climate Ctrl i automodus. Det vil si at apparatet tilstreber å gi deg en relativ luftfuktighet på 85%. Du kan overstyre dette ved å endre Climate Ctrl fra auto til manuell. Da vil et nytt punkt komme i menyen som heter Fuktighetsnivå. Her kan du bestemme et fuktighetsnivå fra 1-8, der 1 er lav fuktighet og 8 er høy fuktighet. Prøv deg frem fra natt til natt, inntil du finner et fuktighetsnivå du er komfortabel med.
- Ved oppstart med CPAP-behandling kan man ha nytte av å tilføre ekstra fuktighet til neseslimhinnene. Vi anbefaler neseolje i sprayform eller hvit vaselin. Begge deler kan skaffes reseptfritt på apoteket. Disse vil kunne forebygge tørrhet og irritasjon av neseslimhinnene.
Jeg blir så tørr i munn/nese. Hva gjør jeg?
Om du blir tørr i nese, munn og hals kan det være aktuelt å bruke fukter som er koblet til CPAP-apparatet. Nyere apparater som deles ut, kommer konsekvent med fukter. En fukter gir fuktig, oppvarmet luft som er skånsom mot slimhinnene, og kan forebygge tett nese og munntørrhet. Dersom dette er aktuelt, ta kontakt med ØNH-poliklinikk og få en time til opplæring av fukter. Dersom du allerede har fukter koblet til maskinen kan det være nødvendig å gjøre endringer på apparatets innstillinger. Se punkt om fukter.Jeg våkner om natten av høyt trykk. Hva gjør jeg da?
Trykket oppleves for lavt. Hva gjør jeg da?
Luften fra masken er kald og det forstyrrer sengepartneren min og meg. Hva gjør jeg?
Hva gjør jeg med kondens i slange og maske?
Hvorfor er det stor variasjon i hendelser per time fra natt til natt?
Punktet HNDLSR under Min søvn, angir hvor mange pustestopp du har i timen med behandling. Målet er at du skal ha under fem pustestopp i timen med behandling. Dette vil ikke nødvendigvis skje med én gang du begynner med CPAP behandling. For noen tar det tid. Hvor mange pustestopp du har i timen fra natt til natt vil også kunne variere, dette er helt normalt. Alkohol og sentralstimulerende midler vil kunne bidra til økt antall pustestopp per time. Likeså vil du ha økt antall pustestopp per time i løpet av natten, hvis du er svært sliten når du legger deg. Ta kontakt med poliklinikken hvis du opplever at antall hendelser per time er vedvarende høy over tid, eller plutselig blir høy over tid, etter en periode med tilfredsstillende antall hendelser per time.
Må jeg ta ut kontakten når apparatet ikke er i bruk?
Kan apparatet brukes når det er lyn- og tordenvær?
Virker apparatet når det kommer feilmelding om datakortet (SD-kort) eller kortet ikke er satt tibake i maskinen?
ResMed Airsense 10:
Oppvåkninger
Støy
Kontroller at masken sitter riktig (se bilde under forklaringen):
- Ta på masken som forklart i brukerveiledningen.
- I Mine alternativer, drei innstillingshjulet for å utheve Kjør masketilpas. Trykk på innstillingshjulet og apparatet begynner å blåse luft.
- Juster masken, maskeputen og hodestroppene til du får et grønt smilefjes og apparatet viser en God tilpasning.
- For å stoppe tilpasningen, trykk på innstillingshjulet eller start/stopp-knappen.
Dersom det ikke er mulig å få til en god forsegling av masken, lekkasjeproblemet vedvarer og det forstyrrer nattesøvnen din, ta kontakt med poliklinikken for å prøve nye masker som passer bedre til deg.
Justere fuktighetsnivået
Hvis du føler at slangetemperaturen på 22-24 grader ikke gir nok fuktighet, kan du forsøke å øke temperaturen. Vær oppmerksom på at dersom slangetemperaturen er varm og luften i rommet kald, kan det oppstå kondens. Det er da lurt å øke temperaturen i rommet eller senke temperaturen på slangen. Du kan også skaffe et isolerende slangetrekk hos avdelingen/seksjonen der du får behandlingshjelpemidler.
Du kan endre slangetemperaturen slik (se bilder under forklaringen):
- I Mine alternativer dreier du innstillingshjulet for å utheve Slangetemp. Trykk på innstillingshjulet.
- Drei innstillingshjulet for å justere temperaturen og trykk på hjulet for å lagre endringen.
Dersom ikke endring av slangetemperaturen er nok, kan du endre punktet Climate Ctrl i menyen. Climate Ctrl er utviklet for å gjøre behandlingen mer behagelig ved å holde en konstant temperatur og opprettholde fuktigheten. Systemet er utviklet for å unngå tørr nese og munn. Innstillingen er satt i automodus når du får apparatet, og det er den anbefalte standardinnstillingen. Climate Ctrl kan stilles til enten Auto eller Manuell.
Du kan endre standardinnstillingen slik (se bilder under forklaringen):
- I Mine alternativer dreier du innstillingshjulet for å utheve Climate Ctrl. Trykk på innstillingshjulet.
- Drei innstillingshjulet for å endre fra Auto til Manuell. Trykk på innstillingshjulet for å lagre endringen.
- Punktet Fuktighetsnivå vil vises i menyen.
Du kan endre fuktighetsnivået slik (se bilder under forklaringen):
- I Mine alternativer, drei innstillingshjulet for å utheve Fuktighetsnivå. Trykk på innstillingshjulet.
- Drei innstillingshjulet for å justere fuktighetsnivået. Trykk på innstillingshjulet for å lagre endringen.
Hvordan og hvor ofte bør jeg vaske masken?
Masken din skal vaskes hver dag i lunkent vann med mild såpe. Ikke bruk antibakteriell såpe eller alkoholholdige vaskekluter fordi det vil bryte ned silikonet som masken er laget av. Såper med lotion bør heller ikke brukes fordi det kan legge seg en hinne over maskeputen slik at den blir vanskeligere å få tett.Trenger CPAP årlig service?
Hvor ofte skal filter på CPAP byttes?
Slik bytter du filter:
Ta kontakt med avdelingen/seksjonen der du får behandlingshjelpemidler ved behov for nye filtre. Du får tilsendt nye filtre til postadressen din. Kontaktinformasjon står oppført på CPAP-apparatet ditt.
Hvor ofte kan jeg få ny maske?
Ta kontakt om du har behov for ny maske eller nye maskedeler. Du vil få tilsendt masken til postadressen din. Kontaktinformasjon står oppført på CPAP-apparatet ditt.
Hvor får jeg tak i forbruksmateriell?
Vi anbefaler at du tar kontakt via e-post hvis du ønsker å bestille nytt forbruksmateriell. Maske, slange og filter kan sendes til postadressen din eller du kan hente det selv. Kontaktinformasjon står oppført på CPAP-appratet ditt.
Apparatmeldinger
Melding på apparatet |
Mulig årsak/løsning |
---|---|
Stor lekkasje påvist. Kontroller vannbeholder, beholderforsegling eller sidedeksel. | Det kan hende at fukteren er satt inn feil. Sett fukteren inn på riktig måte.
Det er mulig luftslangen ikke er riktig tilkoblet. Sjekk at luftslangen er koblet godt til i begge ender. |
Stor lekkasje påvist. Koble til slangen. | Masken kan være satt på feil. Sørg for å sette på masken riktig. Se brukerveiledningen for masken eller bruk tilpasningsfunksjonen for å kontrollere tilpasning og forsegling. |
Slange blokkert. Kontroller slangen. | Luftslangen kan være blokkert. Kontroller luftslangen og fjern eventuelle blokkeringer. Trykk på innstillingshjulet for å fjerne meldingen, og trykk så på Start/stopp for å starte apparatet på nytt. |
Feil på SD-kortet. Ta det ut og trykk på Start for å begynne behandlingen. | Behandlingen fungerer uten SD-kortet (datakortet). Behandlingsdata blir derimot ikke lagret på SD-kortet. Ta kontakt med avdelingen/seksjonen der du får behandlingshjelpemidler for å få tilsendt et nytt SD-kort. Det er mulig SD-kortet ikke er riktig satt inn. Fjern og sett inn SD-kortet på nytt. |
Skrivebeskyttet kort. Ta ut, lås opp og sett inn igjen SD-kortet. | SD-kortet (datakortet) kan være i låst/skrivebeskyttet posisjon. Flytt bryteren fra låst posisjon til ikke låst posisjon på SD-kortet og sett det inn på nytt. |
Systemsvikt. Se brukerveiledning. Feil 004. | Apparatet kan ha blitt stående i et varmt miljø. La det kjøles ned før du tar det i bruk igjen. Koble fra strømforsyningen og koble den til igjen for å starte opp apparatet på nytt. Luftfilteret kan være blokkert. Undersøk luftfilteret og skift det ut hvis det er blokkeringer. Koble fra strømforsyningen og koble den til igjen for å starte apparatet på nytt. Luftslangen kan være blokkert. Kontroller luftslangen og fjern eventuelle blokkeringer. Trykk på innstillingshjulet for å fjerne meldingen, og trykk så på start/stopp for å starte apparatet på nytt. Det kan være vann i luftslangen. Tøm ut vannet fra luftslangen. Koble fra strømforsyningen og koble den til igjen for å starte apparatet på nytt. |
Alle andre feilmeldinger, for eksempel Systemsvikt. Se brukerveiledning. Feil 0XX. | Det har oppstått en uopprettelig feil på apparatet. Ikke åpne apparatet. Kontakt avdelingen som sørger for behandlingshjelpemidler og be om å få snakke med en tekniker. Du vil få time til kontroll av apparatet og eventuelt få utlevert et nytt apparat. |
Enkel feilsøking
Problem |
Mulig årsak/løsning |
---|---|
Det lekker luft fra masken min. | Masken kan være satt på feil. Sørg for at masken er satt på riktig. Se brukerveiledningen som ligger i vesken sammen med apparatet ditt eller bruk tilpasningsfunksjonen i menyen under Mine alternativer for å kontrollere tilpasning og forsegling. Du kan også se demonstrasjonsvideoer om de ulike masketypene. |
Nesen min blir tørr eller tett. | Slangetemperaturen eller fuktighetsnivået kan være for lavt. Forsøk først å øke slangetemperaturen via menyen under Mine alternativer. Du kan ha behov for mer fukt enn autoinnstillingen gir. Gå inn i Mine alternativer og endre Climate ctrl til manuell innstilling. Da vil alternativet fuktighetsnivå vises i menyen. Juster fuktighetsnivået; 1 er laveste nivå og 8 er høyeste nivå. Noen kan ha god nytte av å tilføre nesen fuktighet, særlig ved oppstart av CPAP-behandling. Vi anbefaler da neseolje i sprayform eller hvit vaselin. Begge deler kan kjøpes uten resept på apoteket og kan forbygge tørrhet og irritasjon av slimhinnene i nesen. |
Jeg får vanndråper på nesen, i masken og luftslangen. | Slangetemperaturen eller fuktighetsnivået kan være for høyt. Forsøk å senke slangetemperaturen via menyen under Mine alternativer. Du kan ha behov for mindre fukt enn autoinnstillingen gir. Gå inn i Mine alternativer og endre Climate ctrl til manuell innstilling. Da vil alternativet fuktighetsnivå vises i menyen. Juster fuktighetsnivået; 1 er laveste nivå, 8 er høyeste nivå. Slangetrekk kan bidra til at det oppstår mindre kondens når det er kaldt på soverommet. Ta kontakt med avdelingen/seksjonen der du får behandlingshjelpemidler ved behov for slangetrekk. |
Munnen min er veldig tørr og ukomfortabel. | Det er mulig du slipper luft ut gjennom munnen. Prøv først å øke fuktighetsnivået som nevnt i punktet over. Det er mulig du trenger en hakestropp til å holde munnen lukket hvis du har nese- eller putemaske. Du kan kanskje ha behov for å bytte til en helmaske. Ta kontakt med Øre-, nese- og halspoliklinikken. |
Lufttrykket i masken synes å være for høyt (det føles som om jeg får for mye luft). | Apparatet står i automodus. Det betyr at apparatet aldri vil øke mer i trykk enn det må for å holde luftveiene dine åpne. Det kan likevel hende du våkner når trykket i apparatet øker ved et pustestopp. Trykk da på start/stopp-knappen. Trykket vil automatisk synke til et rolig trykk på 4 cmH2O og du får en ny mulighet til å sovne med rolig trykk. Har du lekkasje i masken, vil masken forsøke å kompensere for lekkasjen med å øke trykket. Kontroller at alle delene av apparatet er satt sammen riktig og at du ikke har lekkasje fra masken. |
Lufttrykket i masken synes å være for lavt (det føles som om jeg får for lite luft). | Noen opplever at starttrykket på 4 cmH2O er for lavt. Ta kontakt med poliklinikken hvor du får hjelp av en sykepleier til å øke start- og minimumstrykket. Det er også mulig å forsøke å slå av rampen. Da endrer du rampetid under Mine alternativer fra Auto til Av og tillater maskinen å øke i trykk ved behov før du har sovnet. Noen opplever at luftveiene blir trangere med det samme de legger seg ned og at det er mer behagelig at apparatet øker i samsvar med tranghet i luftveiene. |
Skjermbildet mitt er svart. | Bakgrunnsbelysningen på skjermbildet er slått av. Det slås av automatisk etter en kort tidsperiode. Trykk på Hjemknappen eller innstillingshjulet for å slå det på igjen. Det er mulig at strømmen ikke er tilkoblet. Koble til strømforsyningen og sørg for at støpselet er satt ordentlig inn. Koblingene kan noen ganger være litt trange på nytt utstyr. |
Jeg har stoppet behandlingen, men apparatet blåser fortsatt luft. | Apparatet kjøles ned. Apparatet blåser en liten mengde luft for å unngå at det blir kondens i luftslangen. Dette stopper automatisk etter 30 minutter. |
Fukteren min lekker. | Fukteren er kanskje ikke riktig montert. Monter fukteren riktig. Fukteren kan være skadet eller sprukket. Det kan også hende at pakningen ikke tetter godt nok lenger. Ta kontakt for å få den erstattet. |
- Forsøk å øke slangetemperaturen. Jo høyere slangetemperatur, jo mer fukt bærer luften med seg. Gå inn i Mine alternativer, drei på innstillingshjulet til du kommer til menyvalget Slangetemp. Trykk på innstillingshjulet. Du kan nå dreie på innstillingshjulet og endre til ønsket temperatur. Trykk på innstillingshjulet for å lagre valgt temperatur.
- Dersom du har det veldig kaldt på soverommet er det ikke sikkert at slangetemperaturen kan økes så mye som du ønsker eller har behov for uten at det blir kondens. Opplever du kondens bør du senke slangetemperaturen. Kontakt eventuelt avdelingen/seksjonen der du får behandlingshjelpemidler og be om å få tilsendt et slangetrekk som isolerer slangen slik at kondens ikke oppstår like lett.
- Hvis det ikke er nok å øke slangetemperaturen kan du forsøke å øke fuktighetsnivået. I Mine alternativer finnes et punkt som heter Climate Ctrl. Dette er fukteren din. Ved utlevering står Climate Ctrl i automodus. Det vil si at apparatet prøver å gi deg en luftfuktighet på 85 prosent. Du kan overstyre dette ved å trykke på innstillingshjulet og endre fra auto til manuell. Da vil et nytt punkt vises i menyen; Fuktighetsnivå. Her kan du bestemme fuktighetsnivået fra 1–8, der 1 er lav fuktighet og 8 er høy fuktighet. Prøv deg frem inntil du finner fuktighetsnivået som du synes er komfortabelt.
- Ved oppstart med CPAP-behandling kan du ha nytte av å tilføre ekstra fuktighet til slimhinnene i nesen. Vi anbefaler neseolje i sprayform eller hvit vaselin. Begge deler kan kjøpes uten resept på apoteket og kan forbygge tørrhet og irritasjon i nesen.
Jeg blir så tørr i munn/nese. Hva gjør jeg?
Jeg våkner om natten av høyt trykk. Hva gjør jeg?
Trykket oppleves for lavt. Hva gjør jeg?
Du kan justere rampetiden slik (se bilder under forklaringen):
- I Mine alternativer, drei innstillingshjulet for å utheve Rampetid. Trykk på innstillingshjulet.
- Drei hjulet for å justere rampetiden til din foretrukne innstilling. Trykk på innstillingshjulet for å lagre endringen.
Luften fra masken er kald og det forstyrrer min sengepartner og meg. Hva gjør jeg?
Hva gjør jeg med kondens i slange og maske?
Det er stor variasjon i hendelser per time fra natt til natt. Hvorfor er det slik?
Hva skjer når strømmen går?
Må jeg ta ut kontakten når apparatet ikke er i bruk?
Kan apparatet brukes når det er lyn- og tordenvær?
Virker apparatet når det kommer feilmelding om at datakortet (SD-kortet) eller kortet ikke er satt tilbake i maskinen?
Du kan ta ut SD-kortet slik (se bilder under forklaringen):
- Åpne dekselet til SD-kortet.
- Trykk inn SD-kortet for å løse det ut. Fjern SD-kortet fra apparatet.
Hva gjør jeg dersom det er noe feil med min CPAP?
Under
Etter oppstart innkalles du til en evaluering hvor vi laster ned informasjon fra maskinen din.
Behandlingen varer vanligvis hele livet, men enkelte pasienter kan bli kvitt sykdommen ved livsstilsendring. Vellykket behandling er avhengig av at utstyret blir brukt minst 4 - 6 timer hver natt.
Hypoventilasjon
En mindre andel av pasienter med OSA har i tillegg hypoventilasjon. Dette betyr at du puster for svakt i forhold til kroppens behov, og dette forekommer særlig hos pasienter med betydelig overvekt. Tilstanden kalles da adipositas hypoventilasjonssyndrom (tidligere «Pickwick syndrom»).
Legen avdekker tilstanden ved å analysere nivået av karbondioksid i blodprøve. Dette blir behandlet enten med PAP/CPAP eller BIPAP (bilevel positive airway pressure). BIPAP er en mer avansert maskin som leverer luftstrøm til masken både på innpust og utpust.
BIPAP brukes også hos pasienter med sentral søvnapné (CSA).
Til deg som skal få behandling med CPAP pustemaskin:
CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) er en maskin som blåser luft med positivt trykk ned i luftveiene.
For å få et best mulig behandlingsresultat, er det viktig at du møter til kontrolltimer på lungepoliklinikken. Første kontrolltime er ca. 1 måned etter oppstart. Det er individuelt hvor mye oppfølging man trenger, men du får oppfølging til behandlingen fungerer godt. Alle blir kontrollert etter 1 års bruk.
Du må ta med CPAP-maskinen og masken når du kommer til kontroller. Det er viktig at du gir beskjed god tid i forveien hvis du ikke kan komme til timen.
Hvis du ikke møter opp til 2 timer på rad, avsluttes oppfølgingen fra poliklinikken og fastlegen må henvise deg på nytt hvis det er aktuelt. Hvis du ikke bruker CPAP-utstyret over lengre tid, skal det leveres tilbake til behandlingshjelpemidler.
Den første uken bør du øve deg og ha CPAP-utstyret på i ca. 30 minutter hver ettermiddag (i en situasjon hvor du ikke trenger å sove), i tillegg til å prøve når du skal legge deg.
Den første tiden etter du har fått ny maske bør du ta en lekkasjetest. Maskinen vil da gi et høyere trykk enn ditt vanlige start-trykk. Du kan nå tilpasse masken for å unngå lekkasje ved søvn (da du sannsynligvis vil få behov for høyere trykk for å holde luftveiene åpne). Velg hjem, velg mine alternativer, velg kjør masketest. Et kort trykk på «hjul-knappen» avslutter lekkasjetesten.
Rengjør maskens ”pute” som ligger mot ansiktet hver dag. Bruk såpevann og skyll godt med rent vann etterpå. Skyll fukteren og la den lufttørke. En gang i uken skal du vaske masken, fukter og luft-slangen i såpevann og skylle godt med rent vann.
Masken kan lufttørke liggende, mens luftslangen kan henges opp og lufttørke. Du skal også tørke støv av maskinen. Fuktekammeret kan også vaskes i oppvaskmaskin, i øverste kurv. En gang i måneden skal du kontrollere luftfilteret og «knipse av» oppsamlet støv.
Hver 6. måned skal du bytte luftfilteret. Hvis du bruker maskinen daglig bør du bytte hele masken etter 6-12 måneder. Du må kontakte behandlingshjelpemidler for å få ny maske. Belegg i fukteren kan fjernes ved å bruke husholdningseddik og varmt vann.
CPAP-maskinen leveres inn til service på behandlingshjelpemidler ved behov eller teknisk svikt. De kan kontaktes ved behov for nye luftfilter, masker osv. De kan også svare på spørsmål om utstyret. De kan kontaktes på telefon 69 86 53 60.
Du betaler ikke for utstyr og forbruksmateriell nevnt ovenfor. Det dekkes av sykehuset.
NB!
• Du må lese bruksanvisningene til CPAP-utstyret
og maske.
• Ved akutt bihulebetennelse eller ørebetennelse skal du ikke bruke CPAP.
• Hvis du har helmaske (dekker nese og munn), må du være oppmerksom på faren ved kvalme/ oppkast.
• Det bør være over 15 grader i rommet ved bruk av CPAP.
Tips til problemløsning
- Bruk lekkasjetesten på CPAP-maskinen.
- Borrelåsen skal alltid være likt strammet på begge sider, men ikke være strammet for hardt.
- Hold maskeputen ren. Daglig såpevask er viktig for at den skal feste seg godt inntil ansiktet.
- Hvis du har skjegg, kan du trimme eller fjerne det om kvelden.
- Prøve annen masketype som passer bedre til ansiktsformen din.
- Hvis du har problemer med å holde munnen igjen ved bruk av nesemaske, kan du bytte til helmaske eller bruke hakestropp.
- Bruk luftfukter.
- Du kan gå inn i menyen og endre fukteinnstilling: endre fra automatisk til manuell fukting, se bruksanvisning for luftslangen Climate air.
- Prøve helmaske istedet for nesemaske.
- Du kan eventuelt prøve nesespray med kortison. Dette får du resept på hos fastlegen din.
- Noen kan være kronisk tette i nesen på grunn av anatomiske forhold. Ved mistanke om dette bør du vurderes av øre-nese-hals-lege.
- Ikke stramme masken for hardt. Du kan eventuelt justere pannestøtten så masken blir løftet lengre ut.
- Ha to ulike masketyper eller to ulike størrelser å variere med for å avlaste trykkpunkter.
- Bytte til neseputemaske.
- Prøv RoEzlt krem. Dette kan du få på behandlingshjelpemidler og på sykehusapoteket i Moss.
- Prøv Microfoam-plaster eller Compeed gnagsår-plaster fra apoteket.
- Sjekk at temperaturen i rommet er over 15 grader når du bruker CPAP.
- Bruk luftfukter.
- Bruke såpe eller hårsjampo for sensitiv hud ved rengjøring av masken.
- Smøre utsatte hudpartier med krem, for eksempel RoEzlt.
- Prøv neseputemaske eller spesialmaske.
- Smør med RoEzlt-krem. Bruk Q-tips.
- Prøv Nasoil nesespray. Dette kan du kjøpe
reseptfritt på apoteket. - Bruk luftfukter.
- Bruk nesemaske i stedet for neseputemaske.
Sentralbord 69 86 00 00
Behandlingshjelpemidler: 69 86 53 60
Søvnenheten Moss: 69 86 69 30
Etter
Kontakt
Sykehuset Østfold Kalnes
Lungepoliklinikken
Ventetid: 24 uker
Ventetid: 24 uker
Kontakt LungepoliklinikkenOppmøtested
Når du kommer til en planlagt time, skal du registrere deg i en selvinnsjekkautomat. Automatene finner du i vestibylen.
Når du har fått beskjed om hvilke ventesone du skal til, skal du gå dit og vente der til du blir hentet.
På Kalnes holder vi til på poliklinikkområde 6, lungemedisin, 1. etasje (følg lilla farge)
I Moss holder vi til i 2. etasje.
Sykehuset Østfold Kalnes
Kalnesveien 300
1714 Grålum
Sykehuset Østfold Moss
Peer Gynts vei 78
1535 Moss
Ventetid
24 uker til dagbehandling
Praktisk informasjon
Sykehusapoteket ligger i 1. etasje til venstre når du kommer inn hovedinngangen i Sykehuset Østfold Kalnes (følg oransje farge).
Her får du hentet ut medisiner på resept og handlet reseptfrie medisiner og handelsvarer.
Sykehusapoteket kan hjelpe deg med å:
- Klargjøre resepter. Du inngår reseptavtale med sykehusapoteket slik at resepten gjøres klar for deg
- Råd og veiledning om din medisinbruk
Dersom du har spørsmål om en timeavtale, ønsker å endre eller avbestille time, må du ta direkte kontakt på telefon i kontortiden mandag - fredag kl. 08.00-15.30.
Bruk telefonnummeret på innkallingsbrevet. Har du mottatt innkallingsbrevet digitalt, kan du også svare oss digitalt.
Det er mange pasienter som venter på behandling hos oss. Vi oppfordrer derfor at du gir beskjed om endring eller avbestilling av time så tidlig som mulig. Dersom du avbestiller timen eller ikke møter, kan ikke sykehuset garantere at du får helsehjelp innen den fristen du har fått.
Ved gjentatte avbestillinger eller at du ikke møter til den timen du har fått, blir det gjort en faglig vurdering av behovet ditt for helsehjelp. Du kan da bli strøket fra ventelisten.
Timeavtalen må avbestilles/endres minst 24 timer (kun hverdager) i forveien. Avbestiller du senere enn dette må du betale en egenandel. Dersom timen din er på en mandag, må du avbestille den senest fredagen før.
Les mer om betaling av egenandel på helsenorge.no
Eigendelar på sjukehus og poliklinikk - helsenorge.no
Du kan ikke avbestille eller endre time ved å sende oss e-post eller melding på sosiale medier. Dette er for å overholde personvernloven og pasientsikkerhetsloven.
Mange av våre avdelinger har ventelister, det kan derfor ta tid før du får en ny timeavtale.
Klikk deg inn på vår side om besøkstider for mer informasjon.
Her får du også informasjon om ledsager til timeavtaler.
Skal du ta blodprøve før undersøkelse eller behandling på Kalnes kan du ta blodprøver samme dag i oransje sone i 1. etasje. Åpningstider er 07.45 til 15.00 på hverdager.
Andre som skal ta blodprøver må benytte seg av våre andre blodprøvetakingssteder:
Her kan du se om det døgnområdet eller den avdelingen du skal besøke tillater blomster:
Kalnes
Døgnområde 1 – hjertemedisin
Døgnområde 2 - infeksjonsmedisin
Døgnområde 3 - lungemedisin
Døgnområde 4 - nevrologi og slag
Døgnområde 5 - gynekologi, ortopedi og øre-nese hals
Døgnområde 6 - ortopedi
Døgnområde 7 - gastrokirurgi
Døgnområde 8 - kar-, bryst- og endokrin kirurgi, urologi
Overvåkningen
Intensivavdelingen
Moss
Døgnområde ortopedi og kirurgi, Sykehuset Østfold Moss
Kalnes
Døgnområde 9 - gastromedisin, nyre, geriatri
Døgnområde 10 - kreft og hematologi
Føde/barsel
Barn og ungdom
Nyfødtintensiv
Psykisk helsevern
På LHL sine nettsider står det informasjon over hvilke blomster som er trygge å ta med på sykehus, men sjekk først at den avdelingen du skal besøke tillater blomster.
Skal du ta buss til sykehuset på Kalnes eller i Moss?
Gå inn på Ruter og finn din reise der.
Du kan også finne bussruter på Østfold kollektiv sine sider.
Østfold kollektivPå Kalnes stopper lokalbussene rett ved hovedinngangen.
Ekspressbussene stopper oppe ved trappehuset, og du kan ta trapper eller heis ned til området foran hovedinngangen.
NettbussDet er flere ting du selv kan passe på når du er innlagt på sykehus
Korrekt identitet
- Sjekk at navnebåndet ditt er korrekt
- Ha alltid på deg navnebåndet under oppholdet i sykehuset
- Personalet skal alltid kontrollere identiteten din i forbindelse med for eksempel blodprøver, før inngrep og ved utdeling av medisiner
Fortell legen alt du vet om sykdommen din og spør når du lurer på noe
For eksempel om:
- Diagnosen din
- Behandlingen din
- Plan for videre oppfølging
Hvordan forebygge spredning av bakterier?
- Vask hendene ofte, bruk ev. hånddesinfeksjonsmidler
- Be om nytt sengetøy eller nattøy om du trenger det
- Be pårørende og venner om å vente med å besøke deg dersom de ikke er helt friske
Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.
Kafeen på Kalnes ligger sentralt til i vestibylen, og er åpen både for medarbeidere og besøkende.
Her finner du blant annet påsmurte rundstykker, baguetter, kaker, varm mat og salat. Det er også et stort utvalg av kaffe og drikke.
Seremonirommet/bårekapellet ligger på baksiden av sykehuset. Her er det egne parkeringsplasser.
Her finner du oversikt over etasjene på Kalnes og hvor du kan parkere.
Det er kiosk i vestibylen.
Det ble spesialbestilt fem kunstprosjekt til det nye sykehuset på Kalnes. Kunstinstallasjonene er i hovedsak plassert langs en akse som går sentralt gjennom sykehusets ankomstområde, fra trappehuset nærmest rundkjøringen ved E6, over ankomsttorget og gjennom vestibylen, til det åpne området på sykehusets bakside (halvatriet, mot skogbrynet og Vestvannet i nord-øst. I tillegg er et verk installert i kapellet i sykehusets nordligste hjørne.
På døgnområdene, føde/barsel og barne- og ungdomsklinikken er det buffet for inneliggende pasienter på Kalnes. Det er også buffet for inneligende pasienter i Moss.
Les mer om mattilbudet, kafé og kiosk
Vi har ikke pasienthotell i Sykehuset Østfold.
Barn- og ungdom
Barnet har rett til å ha en av foreldrene eller andre foresatte hos seg under hele oppholdet. Det gis anledning til å sove på samme rom som barnet.
Føde-barsel
Ledsager kan overnatte på rommet til mor.
Koronasituasjon: Barnefar/medmor kan være sammen med mor og det nyfødte barnet på barselavdelingen. Dette forutsetter at personen er uten mistenkt smitte og uten luftveissymptomer. Merk: Det gis ikke anledning til å reise frem og tilbake mellom sykehus og hjem under oppholdet.
Her finner du informasjon om hvordan du får innsyn i din pasientjournal.
Søk om å få dekket reiseutgifter
På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du hos din behandler eller på helsenorge.no. Husk å søke innen seks måneder etter at reisen er gjennomført.
Regler for pasientreiser
Hovedregelen er at du får dekket reisen din med en standardsats per kilometer, uansett hvilket transportmiddel du har brukt. Reisen må være lenger enn ti kilometer hver vei, og koste mer enn billett til lokal minstetakst med offentlig transport.
For reiser over 300 kilometer dekkes utgifter tilsvarende billigste offentlige transport på strekningen.
Dokumentasjonskrav
Søker du som pasient, trenger du i utgangspunktet ikke å legge med oppmøtebekreftelse fra behandler når du søker. Ved behov for å bruke bil av helsemessige årsaker, må ansvarlig behandler dokumentere dette behovet. Har du behov for bruk av bil av trafikale årsaker, er det pasientreisekontoret som skal bekrefte behovet. Da kan du få dekket tilleggsutgifter som parkering, bom eller ferge.
Behov for tilrettelagt transport?
Er det helsemessige årsaker til at du ikke kan gjennomføre reisen på egenhånd, må behandleren din bestille transport. Når du trenger hjelp med reisen på en strekning der det ikke finnes rutegående transport, ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor.
Kontakt Pasientreiser
Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 91 50 55 15.
Du finner mer informasjon om pasientreiser og dine rettigheter på helsenorge.no.
Helsepersonell og andre fagpersoner finner mer informasjon om pasientreiser på pasientreiser.no
Sykehuset Østfold Kalnes og Sykehuset Østfold Moss har pasientverter i vestibylen hverdager mellom klokken 0900 og 1400. De hjelper deg med å finne fram på sykehuset og tilbyr seg å følge til og fra poliklinikker og behandlingssteder.
Du kjenner de igjen på de røde vestene - bare ta kontakt!
Sykehuset Østfold er røykfritt. E-sigaretter er heller ikke tillatt.
Det er ikke lov å røyke i nærheten av inngangspartiene. Dette er fordi pasienter skal slippe å bli utsatt for tobakksrøyk på vei til eller fra behandling.
Pasienter og pårørende kan røyke utendørs på anvist sted. Dette er skiltet i Moss og på Kalnes.
Pasienter og pårørende som ønsker å ta bilde eller video som minne fra tiden på sykehuset, kan kun gjøre dette dersom det er en selv, pårørerende eller venner som er avbildet. Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte. Vi håper at alle tar hensyn til personvernet under besøket på sykehuset, og avgrenser fotografering til å gjelde egen familie og venner.
Alle sykehusets medarbeidere har taushetsplikt. Ved ankomst til sykehuset opplyser du hvilke pårørende som skal få opplysninger om din sykdom og behandling. Du kan selv sette begrensinger på om slike opplysninger skal gis.
Du kan bruke egen mobiltelefon, men vi ber deg vise hensyn til medpasienter. Vis varsomhet ved fotografering og ved eventuell publisering på sosiale medier.
For å få tilgang til vårt trådløse nettverk (wifi) må du koble til:
Kalnes
HelseSorOst
Alle andre lokasjoner
HSO-Gjest
(Dette gjelder også for administrasjonsbygget og kontorplassene i modulbygget på Kalnes)
Mobiltelefon skal ikke brukes nærmere medisinsk teknisk utstyr enn 1 meter. Er du usikker på hva som er medisinsk teknisk utstyr kan du ta kontakt med personalet.
Fremmedspråklige pasienter kan få hjelp av tolk under sykehusoppholdet og i poliklinikkene. Det samme gjelder tolketjeneste for døve, døvblinde og hørselshemmede. Tolketjenester er gratis. Ved behov for tolk meldes dette til avdelingen/sengeposten.
Ikke ta med verdisaker som f.eks. smykker og større pengebeløp til sykehuset.
Sykehusapoteket ligger i vestibylen på Sykehuset Østfold, Moss.
Her får du hentet ut medisiner på resept og handlet reseptfrie medisiner og handelsvarer.
Sykehusapoteket kan hjelpe deg med å:
- Klargjøre resepter. Du inngår reseptavtale med sykehusapoteket slik at resepten gjøres klar for deg
- Råd og veiledning om din medisinbruk
Kantinen i Moss er i 2. etasje, og serverer salat, varmmat og baguetter til medarbeidere, pasienter og pårørende.
Åpningstider
Kl. 10.15 – 14.00 på hverdager.
Stengt lørdag, søndag og helligdager