CPAP-behandling

Lungepoliklinikken

De fleste med moderat og alvorlig obstruktiv søvnapné (minst 15 pustestopp per time) vil trenge behandling med CPAP. 

Innledning

CPAP er en forkortelse for Continuous Positive Airway Pressure eller på norsk: kontinuerleg positivt luftveistrykk.

CPAP er en liten maskin som ved hjelp av en vifte sender en luftstrøm gjennom en slange frem til en komfortabel maske på brukerens nese (eller maske over nese og munn). Det positive lufttrykket når frem til svelget og holder luftveiene åpne gjennom natten.

CPAP har en solid dokumentasjon for god effekt mot pusteforstyrrelsene, søvnighet og livskvalitet.

Finn svar på vanlige spørsmål om behandling av sønvapné (Senter for søvnmedisin, Haukeland universitetssjukehus)

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Før

Oppstarten av CPAP-behandling skjer vanligvis ved god opplæring og tilpasning av maske på sykehus på dagtid. Deretter prøves utstyret hjemme noen netter - alternativt på sykehus, før neste oppfølging med justering av utstyret og oppklaring av de spørsmål brukeren skulle ha.

2. Under

Behandlingen er vanligvis livslang, men enkelte pasienter kan bli kvitt sykdommen ved livsstilsendring. Dette kan eventuelt undersøkes ved ny polygrafiundersøkelse. Vellykket CPAP-behandling er avhengig av at utstyret brukes minst 5 - 6 timer hver natt.

En mindre andel av pasienter med OSA har i tillegg hypoventilasjon om natten. Hypoventilasjon betyr at man puster for svakt i forhold til kroppens behov, og forekommer særlig hos pasienter med betydelig overvekt (tilstanden kalles da adipositas hypoventilasjonssyndrom). Dette kan legen avdekke ved å analysere nivået av karbondioksid i blodprøve. Dette behandles enten med CPAP, eller en noe mer avansert maskin, BIPAP (bilevel positive airway pressure), som leverer luftstrøm til masken i to trykknivå- et noe høyere blåsetrykk i innpustfasen i forhold til i utpustsfasen.

BIPAP brukes også hos pasienter med sentral søvnapné (CSA).

Til deg som skal få behandling med CPAP pustemaskin:

CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) er en maskin som blåser luft med positivt trykk ned i luftveiene.

For å få et best mulig behandlingsresultat, er det viktig at du møter til kontrolltimer på lungepoliklinikken. Første kontrolltime er ca. 1 måned etter oppstart. Det er individuelt hvor mye oppfølging man trenger, men du får oppfølging til behandlingen fungerer godt. Alle blir kontrollert etter 1 års bruk.
Du må ta med CPAP-maskinen og masken når du kommer til kontroller. Det er viktig at du gir beskjed god tid i forveien hvis du ikke kan komme til timen.

Hvis du ikke møter opp til 2 timer på rad, avsluttes oppfølgingen fra poliklinikken og fastlegen må henvise deg på nytt hvis det er aktuelt. Hvis du ikke bruker CPAP-utstyret over lengre tid, skal det leveres tilbake til behandlingshjelpemidler.
Den første uken bør du øve deg og ha CPAP-utstyret på i ca. 30 minutter hver ettermiddag (i en situasjon hvor du ikke trenger å sove), i tillegg til å prøve når du skal legge deg.


Den første tiden etter du har fått ny maske bør du ta en lekkasjetest. Maskinen vil da gi et høyere trykk enn ditt vanlige start-trykk. Du kan nå tilpasse masken for å unngå lekkasje ved søvn (da du sannsynligvis vil få behov for høyere trykk for å holde luftveiene åpne). Velg hjem, velg mine alternativer, velg kjør masketest. Et kort trykk på «hjul-knappen» avslutter lekkasjetesten.

Rengjøring av utstyret

Rengjør maskens ”pute” som ligger mot ansiktet hver dag. Bruk såpevann og skyll godt med rent vann etterpå. Skyll fukteren og la den lufttørke. En gang i uken skal du vaske masken, fukter og luft-slangen i såpevann og skylle godt med rent vann.

Masken kan lufttørke liggende, mens luftslangen kan henges opp og lufttørke. Du skal også tørke støv av maskinen. Fuktekammeret kan også vaskes i oppvaskmaskin, i øverste kurv. En gang i måneden skal du kontrollere luftfilteret og «knipse av» oppsamlet støv.


Hver 6. måned skal du bytte luftfilteret. Hvis du bruker maskinen daglig bør du bytte hele masken etter 6-12 måneder. Du må kontakte behandlingshjelpemidler for å få ny maske. Belegg i fukteren kan fjernes ved å bruke husholdningseddik og varmt vann.


Service

CPAP-maskinen leveres inn til service på behandlingshjelpemidler ved behov eller teknisk svikt. De kan kontaktes ved behov for nye luftfilter, masker osv. De kan også svare på spørsmål om utstyret. De kan kontaktes på telefon 69 86 53 60.

Du betaler ikke for utstyr og forbruksmateriell nevnt ovenfor. Det dekkes av sykehuset.

NB!

• Du må lese bruksanvisningene til CPAP-utstyret
og maske.
• Ved akutt bihulebetennelse eller ørebetennelse skal du ikke bruke CPAP.
• Hvis du har helmaske (dekker nese og munn), må du være oppmerksom på faren ved kvalme/ oppkast.
• Det bør være over 15 grader i rommet ved bruk av CPAP.

Tips til problemløsning

Luftlekkasje

  • Bruk lekkasjetesten på CPAP-maskinen.
  • Borrelåsen skal alltid være likt strammet på begge sider, men ikke være strammet for hardt.
  • Hold maskeputen ren. Daglig såpevask er viktig for at den skal feste seg godt inntil ansiktet.
  • Hvis du har skjegg, kan du trimme eller fjerne det om kvelden.
  • Prøve annen masketype som passer bedre til ansiktsformen din.
  • Hvis du har problemer med å holde munnen igjen ved bruk av nesemaske, kan du bytte til helmaske eller bruke hakestropp.

Tørrhet i luftveiene, rennende nese og nysing

  • Bruk luftfukter.
  • Du kan gå inn i menyen og endre fukteinnstilling: endre fra automatisk til manuell fukting, se bruksanvisning for luftslangen Climate air.

Tett nese

  • Prøve helmaske istedet for nesemaske.
  • Du kan eventuelt prøve nesespray med kortison. Dette får du resept på hos fastlegen din.
  • Noen kan være kronisk tette i nesen på grunn av anatomiske forhold. Ved mistanke om dette bør du vurderes av øre-nese-hals-lege.

Trykkmerke og ømhet på neseryggen

  • Ikke stramme masken for hardt. Du kan eventuelt justere pannestøtten så masken blir løftet lengre ut.
  • Ha to ulike masketyper eller to ulike størrelser å variere med for å avlaste trykkpunkter.
  • Bytte til neseputemaske.
  • Prøv RoEzlt krem. Dette kan du få på behandlingshjelpemidler og på sykehusapoteket i Moss.
  • Prøv Microfoam-plaster eller Compeed gnagsår-plaster fra apoteket.

Irritasjon i luftveiene på grunn av kald luft

  • Sjekk at temperaturen i rommet er over 15 grader når du bruker CPAP.
  • Bruk luftfukter.

Kløe og utslett på grunn av masken

  • Bruke såpe eller hårsjampo for sensitiv hud ved rengjøring av masken.
  • Smøre utsatte hudpartier med krem, for eksempel RoEzlt.
  • Prøv neseputemaske eller spesialmaske.

Sår/skorper i nesen

  • Smør med RoEzlt-krem. Bruk Q-tips.
  • Prøv Nasoil nesespray. Dette kan du kjøpe
    reseptfritt på apoteket.
  • Bruk luftfukter.
  • Bruk nesemaske i stedet for neseputemaske.

Kontaktinformasjon

Sentralbord 08600

Behandlingshjelpemidler: 69 86 53 60 

Søvnenheten Moss: 69 86 69 30

3. Etter

Kontakt

Lungepoliklinikken
Telefon
Sentralbord 08600 - Endring/avbestilling av time og spørsmål om ventetid 69 86 50 00
Postadresse
Postboks 300
1714 Grålum

Parkering

Parkeringsplassene for pasienter og besøkende er adskilt på egne parkeringsområder nær hovedinngangen.

Kortidsparkering.

Fra kl. 07.00-23.00           Kr. 25,- pr. time

Fra kl. 23.00-07.00           Kr. 40 for hele perioden

Langtidsparkering.

1. Døgn                              Kr. 240,-

2.-3 . Døgn                         Kr. 170,-

4. -6.  Døgn                        Kr. 120,-

7. -                                      Kr.  80,-

Døgnprisen skjer trappevis.

Billettene betales via vanlig automat eller mobilappen til EasyPark.      

Ta bussen

​Østfold kollektivtrafikk står bak majoriteten av det etablerte kollektivtilbudet til Kalnes, og har etablert en rekke bussruter som kjører til og fra Kalnes.

Ekspressbussene stopper oppe ved trappehuset, mens lokalbussene kjører helt fram til hovedinngangen.

Få mer informasjon om busstilbudet til Kalnes og planlegg reisen med reiseplanleggeren her: www.bussmedpuls.no eller du kan gå direkte inn på www.ruter.no.

Transport til og fra behandlingsstedet

Se informasjon på helsenorge.no sine sider eller ring Pasientreiser på 05515.

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i 1. etasje til venstre når du kommer inn hovedinngangen i Sykehuset Østfold Kalnes (følg oransje farge).

Her får du hentet ut medisiner på resept og handlet reseptfrie medisiner og handelsvarer.

Sykehusapoteket kan hjelpe deg med å:

- Klargjøre resepter. Du inngår reseptavtale med sykehusapoteket slik at resepten gjøres klar for deg
- Råd og veiledning om din medisinbruk

Sykehusapoteket Østfold, Kalnes

Avbestille eller endre time

Dersom du har spørsmål om en timeavtale, ønsker å endre eller avbestille time, må du ta direkte kontakt på telefon i kontortiden mandag - fredag kl. 08.00-15.30.

Bruk telefonnummeret på innkallingsbrevet eller ring sentralbordet på 08600.

Du kan også gå inn på MinJournal.no og endre/avbestille din timeavtale. Denne tjenesten kan du kun benytte deg av dersom det er gitt beskjed om dette i innkallingsbrevet du har mottatt fra sykehuset.

Det er mange pasienter som venter på behandling hos oss. Vi oppfordrer derfor at du gir beskjed om endring eller avbestilling av time så tidlig som mulig.

Timeavtalen må avbestilles/endres minst 24 timer (kun hverdager) i forveien. Dersom timen din er på en mandag, må du avbestille den senest fredagen før.

Avbestiller du timen senere enn 24 timer før, må du betale en egenandel. Se informasjon om priser her.

Besøk

​I utgangspunktet er det ikke fastlagte besøkstider, men av hensyn til måltider og behandling, er det fint om besøk avklares med seksjonen hvor pasienten er innlagt.

Enkelte pasienter har større behov for å være sammen med sine pårørende enn andre. Avdelinger som behandler barn, har plikt til å legge forholdene til rette slik at en eller begge foreldre kan være hos barnet.

Du står fritt i å velge om du vil ha besøk når du er innlagt på sykehus. Gi beskjed på avdelingen der du ligger, dersom du ønsker å legge begrensninger for besøk når du er innlagt.

Blomster

​Det er ikke alle steder i sykehuset det er mulig å ta med blomster, og noen steder kan du ta med såkalte "ja-blomster".

Se hvilke blomster du kan ta med deg på sykehuset

Bruk av sosiale medier og fotografering

​Pasienter og pårørende som ønsker å ta bilde eller video som minne fra tiden på sykehuset, kan kun gjøre dette dersom det er en selv, pårørerende eller venner som er avbildet. Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte. Vi håper at alle tar hensyn til personvernet under besøket på sykehuset, og avgrenser fotografering til å gjelde egen familie og venner.

Les mer om bruk av sosiale medier på sykehuset.

For din egen sikkerhet

Det er flere ting du selv kan passe på når du er innlagt på sykehus 

Korrekt identitet

•Sjekk at navnebåndet ditt er korrekt
•Ha alltid på deg navnebåndet under oppholdet i sykehuset
•Personalet skal alltid kontrollere identiteten din i forbindelse med for eksempel blodprøver, før inngrep og ved utdeling av medisiner

Fortell legen alt du vet om sykdommen din og spør når du lurer på noe

For eksempel om:
•Diagnosen din
•Behandlingen din
•Plan for videre oppfølging

Hvordan forebygge spredning av bakterier?

•Vask hendene ofte, bruk ev. hånddesinfeksjonsmidler
•Be om nytt sengetøy eller nattøy om du trenger det
•Be pårørende og venner om å vente med å besøke deg dersom de ikke er helt friske

Helsetorget

​Helsetorget er sentralt plassert i vestibylen ved siden av kaféen. Dette er en møteplass for pasienter, pårørende, brukere, besøkende og helsepersonell.

Helsetorget er betjent to faste dager pr. uke: Hver tirsdag kl. 10.00 til 14.00 og hver torsdag kl. 15.00 til 19.00.

Mer informasjon om Helsetorget

Kafe

​Kafeen på Kalnes ligger sentralt til i vestibylen, og er åpen både for medarbeidere og besøkende.

Her finner du blant annet påsmurte rundstykker, baguetter, kaker, varm mat og en fristende salat buffe, med et stort utvalg av kaffe og drikke.

Åpningstider
Hverdager kl. 07.00 - 19.00
Helg kl. 10.00 - 16.00

Kiosk Kalnes

​Det er kiosk i vestibylen.

Mandag-fredag: 07.00 til 20.30
Lørdag: 09.00 til 20.30
Søndag: 10.00 til 20.30

Kunst på Kalnes

Det ble spesialbestilt fem kunstprosjekt til det nye sykehuset på Kalnes. Kunstinstallasjonene er i hovedsak plassert langs en akse som går sentralt gjennom sykehusets ankomstområde, fra trappehuset nærmest rundkjøringen ved E6, over ankomsttorget og gjennom vestibylen, til det åpne området på sykehusets bakside (halvatriet, mot skogbrynet og Vestvannet i nord-øst. I tillegg er et verk installert i kapellet i sykehusets nordligste hjørne.

 

Her kan du lese mer om kunsten på Kalnes.

Pasientjournal

Du kan finne epikriser (journaldokumenter) fra Sykehuset Østfold og brev du har fått tilsendt fra sykehuset på www.minjournal.no.

Epikriser og brev fra før 8. oktober 2015 er ikke tilgjengelige på nettsiden.

Du har rett til innsyn i hele pasientjournalen din, dersom du ønsker det. Dersom du ønsker kopi av din pasientjournal, må du fylle ut et skjema. Skjemaet må undertegnes av pasienten eller den som har fullmakt, og sendes per post til følgende adresse:   

Sykehuset Østfold
Dokumentasjonssenteret, journalarkiv
Postboks 300
1714 Grålum

Les mer om pasientjournal her

Pasientvert

Sykehuset Østfold Kalnes og Sykehuset Østfold Moss har pasientverter i vestibylen hverdager mellom klokken 0900 og 1400. De hjelper deg med å finne fram på sykehuset og tilbyr seg å følge til og fra poliklinikker og behandlingssteder.

Du kjenner de igjen på de røde vestene -  bare ta kontakt!

Prestetjenesten

Sykehuset Østfold har seks heltidsansatte prester. Disse er fagpersoner på eksistensielle og religiøse spørsmål i møte med sykdom, død, krisehåndtering og sorgarbeid. Prestene tilbyr samtaler til både pasienter, pårørende og medarbeidere. Det forutsetter ingen kristen eller religiøs tro for å snakke med en av prestene.

Slik kontakter du prestetjenesten

Røyking

​Sykehuset Østfold er røykfritt. E-sigaretter er heller ikke tillatt.
Pasienter og pårørende kan røyke utendørs på
anvist sted. Inngangspartiet er røykfritt.

Taushetsplikt

​Alle sykehusets medarbeidere har taushetsplikt. Ved ankomst til sykehuset opplyser du hvilke pårørende som skal få opplysninger om din sykdom og behandling. Du kan selv sette begrensinger på om slike opplysninger skal gis.

Telefoni og internett

​Du kan bruke egen mobiltelefon, men vi ber deg vise hensyn til medpasienter. Vis varsomhet ved fotografering og ved eventuell publisering på sosiale medier.

Du kan logge deg på sykehusets trådløse nettverk «HelseSorOst» for tilgang til internett.

Mobiltelefon skal ikke brukes nærmere medisinsk teknisk utstyr enn 1 meter. Er du usikker på hva som er medisinsk teknisk utstyr kan du ta kontakt med personalet.

Tolketjenester

​Fremmedspråklige pasienter kan få hjelp av tolk under sykehusoppholdet og i poliklinikkene. Det samme gjelder tolketjeneste for døve, døvblinde og hørselshemmede. Tolketjenester er gratis. Ved behov for tolk meldes dette til avdelingen/sengeposten.

Verdisaker

​Ikke ta med verdisaker som f.eks. smykker og større pengebeløp til sykehuset.

Det er dessverre ingen minibank på Kalnes.