CP-skole gjennomføres med to gruppeopphold (fem + tre dager) med 3-6 måneders mellomrom. Tema som blir gjennomgått er:
kunnskap om kroppen, hjernen og Cerebral parese-diagnosen
motoriske og kognitive følger av Cerebral parese
ansvar for egen helse, aktivitetsnivå, restitusjon og energiøkonomisering
uhelse og senfølger av Cerebral parese
vennskap og inkludering
Temaene for undervisning/samtaler knyttes opp mot relevante fellesaktiviteter med fokus på mestring, sosialt samvær og glede, i og utenfor RIBs lokaler. Målsettingen er å bedre barnas forståelse av egen tilstand og egne utfordringer, og bidra til at barnet kan foreta gode mestringsvalg og prioriteringer. Samvær og erfaringsutveksling med de andre barna i gruppen, er en viktig integrert del av tilbudet.
Foresatte/foreldre får undervisnings- og samtaletilbud, og deltar også i enkelte aktiviteter sammen med barna. Målsettingen er å øke deres innsikt i barnets diagnose, gi dere kunnskap om ulike tilretteleggingstiltak samt gi dere mulighet for nyttig erfaringsutveksling med andre foreldre.
Barna får et begrenset skoletilbud under oppholdet i regi av sykehusskolen/SMI skolen der hjemkommunens skoleplan følges opp. Dette medfører at barna ikke får registrert skolefravær under oppholdet.
Foreldre/foresatte og barn kan bo i sykehusets familiehus under gruppeoppholdene.