Klumpfot skinnebehandling

Ortopedisk avdeling

Behandlingen for klumpfot består av skånsomme, gradvise tøyninger av foten og av seriegipsing. Etter at den siste gipsen er fjernet får barnet en skinne (fotabduksjonskinne). Begge føttene er inkludert i denne skinnen, også hvis barnet har klumpfot på kun en av føttene. Skinnen består av to sandaler eller sko som festes til en rett skinne.

Innledning

Det finnes ulike varianter av skinnen, og den kan ha mange navn; Dennis-Brown, Alfa-flex, Dobbs, Ponseti. Det finnes også forskjellige typer sko med ulike bredder og materiale. Skinnen skal være innstilt slik at føttene står med skulderbreddes avstand. Ønsket innstilling av skoene på skinnen er 70 grader utover og 20 grader oppover. Har barnet ensidig klumpfot skal skoen på den normale foten stilles inn slik at den står 40 grader utover og 0 grader oppover.

Foto av barneføtter festet i skinne

 

 

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Før

Behandlingen krever ingen forberedelser.

2. Under

Skinnen holder den korrigerte foten i rett stilling mens den vokser videre. Skinnen skal brukes dag og natt (kontinuerlig) i 3 måneder med unntak av når dere tøyer og stimulerer foten, og når dere bader eller steller barnet. Etter 3 måneders bruk skal skinnen brukes om natten og når eller hvis barnet sover på dagen frem til barnet er fylt 5 år. Det er ønskelig at skinnen brukes  minimum 10 til 12 timer i døgnet.

Det er svært viktig å bruke skinnen for å unngå tilbakefall. Begge føttene skal inn i skinnen, selv der hvor en av føttene er normale, er for å få korrigerte stillingen i foten på best mulig måte. Det er viktig at barnet får til å bruke skinnen.

Noen råd for bruk av skinnen: 

  • Barnet trenger en tilvenningsperiode.
  • Sjekk at hælen står godt nedi skoen og at den ikke drar seg opp.
  • Stram spennene på skoen godt slik skoen sitter godt på foten, og sørg for at barnet ikke har anledning til å dra foten opp i skoen.
  • Ta føttene ut av skoene jevnlig, og sjekk at barnet ikke har fått gnagsår på hælene. Hvis barnet klarer å dra foten opp kan det oppstå gnagsår. 

Hvis barnet har problemer med tilvenningen av skinnen dere har fått må dere si ifra til det sykehuset som behandler barnet. Det er viktig at dere ikke venter til kontroll med å si ifra. Dere må få justert skoene med en gang når problemet er der.

Det er vanlig at barnet er litt misfornøyd den første tiden det bruker skinnen. Det vil helst ha beina fri, men tilvenner seg skinnen ganske raskt. Barnet vil bli vant til å ha på skinnen når det skal sove. Det er viktig at dere foreldre er innstilt på at dette tar litt tid og at søvnen kan bli forstyrret den første tiden.

 

3. Etter

Skostørrelsen må skiftes ut etter hvert som barnet vokser, slik at barnet fortsetter å tolerere bruk av skinnen. Si ifra til ortopediingeniørene ved behandlende sykehus når dere trenger å bytte størrelse. Større sko kan sendes i posten eller dere kan komme på sykehuset for å få nye.

Det er viktig at dere ikke lar være å bruke skinnen når barnet er sykt, da det kan være vanskelig å få til god bruk av skinnen igjen når barnet er friskt igjen. Dere kan da oppleve at dere trenger en ny tilvenningsperiode.

Ikke gi opp!

Ortopediingeniøren, fysioterapeuten eller ortopeden ved sykehuset som behandler barnet har mange tips og råd for løsninger når problemer med skinnen oppstår. Spør dem! 

Kontakt

Parkering

Parkeringsplassene for pasienter og besøkende er adskilt på egne parkeringsområder nær hovedinngangen. Billettene betales via vanlig automat eller mobilappen til EasyPark.  

Kortidsparkering.

Fra kl. 07.00-23.00           Kr. 25,- pr. time

Fra kl. 23.00-07.00           Kr. 40 for hele perioden

Langtidsparkering.

1. Døgn                              Kr. 240,-

2.-3 . Døgn                         Kr. 170,-

4. -6.  Døgn                        Kr. 120,-

7. -                                      Kr.  80,-

Døgnprisen skjer trappevis.

Det er el-bilplasser i området foran hovedinngangen og på sørsiden av bygget ved psykisk helsevern.

For å benytte el-bil plass betales vanlig P-avgift, men det koster intenting å lade bilen.

Ta bussen

​Østfold kollektivtrafikk står bak majoriteten av det etablerte kollektivtilbudet til Kalnes, og har etablert en rekke bussruter som kjører til og fra Kalnes.

Ekspressbussene stopper oppe ved trappehuset, mens lokalbussene kjører helt fram til hovedinngangen.

For informasjon om lokalbusser som går til Kalnes, kan du se rutetabeller på Østfold Kollektiv eller du kan gå direkte inn på www.ruter.no.

Transport til og fra behandlingsstedet

Se informasjon på helsenorge.no sine sider eller ring Pasientreiser på 05515.

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket ligger i 1. etasje til venstre når du kommer inn hovedinngangen i Sykehuset Østfold Kalnes (følg oransje farge).

Her får du hentet ut medisiner på resept og handlet reseptfrie medisiner og handelsvarer.

Sykehusapoteket kan hjelpe deg med å:

- Klargjøre resepter. Du inngår reseptavtale med sykehusapoteket slik at resepten gjøres klar for deg
- Råd og veiledning om din medisinbruk

Sykehusapoteket Østfold, Kalnes

Avbestille eller endre time

Dersom du har spørsmål om en timeavtale, ønsker å endre eller avbestille time, må du ta direkte kontakt på telefon i kontortiden mandag - fredag kl. 08.00-15.30.

Bruk telefonnummeret på innkallingsbrevet eller ring pasientservice og booking 69 86 50 00. Her kan du også spørre om ventetid.

Du kan også gå inn på MinJournal.no og endre/avbestille din timeavtale. Denne tjenesten kan du kun benytte deg av dersom det er gitt beskjed om dette i innkallingsbrevet du har mottatt fra sykehuset.

Det er mange pasienter som venter på behandling hos oss. Vi oppfordrer derfor at du gir beskjed om endring eller avbestilling av time så tidlig som mulig.

Timeavtalen må avbestilles/endres minst 24 timer (kun hverdager) i forveien. Dersom timen din er på en mandag, må du avbestille den senest fredagen før.

Avbestiller du timen senere enn 24 timer før, må du betale en egenandel. Se informasjon om priser her.

Besøk

​I utgangspunktet er det ikke fastlagte besøkstider, men av hensyn til måltider og behandling, er det fint om besøk avklares med seksjonen hvor pasienten er innlagt.

Enkelte pasienter har større behov for å være sammen med sine pårørende enn andre. Avdelinger som behandler barn, har plikt til å legge forholdene til rette slik at en eller begge foreldre kan være hos barnet.

Du står fritt i å velge om du vil ha besøk når du er innlagt på sykehus. Gi beskjed på avdelingen der du ligger, dersom du ønsker å legge begrensninger for besøk når du er innlagt.

Her kan du lese mer om besøkstider

Blomster

​Det er ikke alle steder i sykehuset det er mulig å ta med blomster, og noen steder kan du ta med såkalte "ja-blomster".

Se hvilke blomster du kan ta med deg på sykehuset

Bruk av sosiale medier og fotografering

​Pasienter og pårørende som ønsker å ta bilde eller video som minne fra tiden på sykehuset, kan kun gjøre dette dersom det er en selv, pårørerende eller venner som er avbildet. Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte. Vi håper at alle tar hensyn til personvernet under besøket på sykehuset, og avgrenser fotografering til å gjelde egen familie og venner.

Les mer om bruk av sosiale medier på sykehuset.

For din egen sikkerhet

Det er flere ting du selv kan passe på når du er innlagt på sykehus 

Korrekt identitet

•Sjekk at navnebåndet ditt er korrekt
•Ha alltid på deg navnebåndet under oppholdet i sykehuset
•Personalet skal alltid kontrollere identiteten din i forbindelse med for eksempel blodprøver, før inngrep og ved utdeling av medisiner

Fortell legen alt du vet om sykdommen din og spør når du lurer på noe

For eksempel om:
•Diagnosen din
•Behandlingen din
•Plan for videre oppfølging

Hvordan forebygge spredning av bakterier?

•Vask hendene ofte, bruk ev. hånddesinfeksjonsmidler
•Be om nytt sengetøy eller nattøy om du trenger det
•Be pårørende og venner om å vente med å besøke deg dersom de ikke er helt friske

Helsetorget

​Helsetorget er sentralt plassert i vestibylen ved siden av kaféen. Dette er en møteplass for pasienter, pårørende, brukere, besøkende og helsepersonell.

Helsetorget er betjent to faste dager pr. uke: Hver tirsdag kl. 10.00 til 14.00 og hver torsdag kl. 15.00 til 19.00.

Mer informasjon om Helsetorget

Kafe

​Kafeen på Kalnes ligger sentralt til i vestibylen, og er åpen både for medarbeidere og besøkende.

Her finner du blant annet påsmurte rundstykker, baguetter, kaker, varm mat og en fristende salat buffe, med et stort utvalg av kaffe og drikke.

Åpningstider
Hverdager kl. 07.00 - 19.00
Helg kl. 10.00 - 16.00

Kapell/Seremonirom

​Seremonirommet/bårekapellet ligger på baksiden av sykehuset. Her er det egne parkeringsplasser.

Veibeskrivelse finner du her.

Kiosk Kalnes

​Det er kiosk i vestibylen.

Mandag-fredag: 07.00 til 20.30
Lørdag: 09.00 til 20.30
Søndag: 10.00 til 20.30

Kunst på Kalnes

Det ble spesialbestilt fem kunstprosjekt til det nye sykehuset på Kalnes. Kunstinstallasjonene er i hovedsak plassert langs en akse som går sentralt gjennom sykehusets ankomstområde, fra trappehuset nærmest rundkjøringen ved E6, over ankomsttorget og gjennom vestibylen, til det åpne området på sykehusets bakside (halvatriet, mot skogbrynet og Vestvannet i nord-øst. I tillegg er et verk installert i kapellet i sykehusets nordligste hjørne.

 

Her kan du lese mer om kunsten på Kalnes.

Mattilbud

På døgnområdene, føde/barsel og barne- og ungdomsklinikken er det buffet for inneliggende pasienter på Kalnes. Det er også buffet for inneligende pasienter i Moss

Les mer om mattilbudet, kafé og kiosk

 

 

Pasientjournal

Du kan finne epikriser (journaldokumenter) fra Sykehuset Østfold og brev du har fått tilsendt fra sykehuset på www.minjournal.no.

Epikriser og brev fra før 8. oktober 2015 er ikke tilgjengelige på nettsiden.

Du har rett til innsyn i hele pasientjournalen din, dersom du ønsker det. Dersom du ønsker kopi av din pasientjournal, må du fylle ut et skjema. Skjemaet må undertegnes av pasienten eller den som har fullmakt, og sendes per post til følgende adresse:   

Sykehuset Østfold
Dokumentasjonssenteret, journalarkiv
Postboks 300
1714 Grålum

Les mer om pasientjournal her

Pasientvert

Sykehuset Østfold Kalnes og Sykehuset Østfold Moss har pasientverter i vestibylen hverdager mellom klokken 0900 og 1400. De hjelper deg med å finne fram på sykehuset og tilbyr seg å følge til og fra poliklinikker og behandlingssteder.

Du kjenner de igjen på de røde vestene -  bare ta kontakt!

Prestetjenesten

Sykehuset Østfold har seks heltidsansatte prester. Disse er fagpersoner på eksistensielle og religiøse spørsmål i møte med sykdom, død, krisehåndtering og sorgarbeid. Prestene tilbyr samtaler til både pasienter, pårørende og medarbeidere. Det forutsetter ingen kristen eller religiøs tro for å snakke med en av prestene.

Slik kontakter du prestetjenesten

Røyking

​Sykehuset Østfold er røykfritt. E-sigaretter er heller ikke tillatt.
Pasienter og pårørende kan røyke utendørs på
anvist sted. Inngangspartiet er røykfritt.

Taushetsplikt

​Alle sykehusets medarbeidere har taushetsplikt. Ved ankomst til sykehuset opplyser du hvilke pårørende som skal få opplysninger om din sykdom og behandling. Du kan selv sette begrensinger på om slike opplysninger skal gis.

Telefoni og internett

​Du kan bruke egen mobiltelefon, men vi ber deg vise hensyn til medpasienter. Vis varsomhet ved fotografering og ved eventuell publisering på sosiale medier.

Du kan logge deg på sykehusets trådløse nettverk «HelseSorOst» for tilgang til internett.

Mobiltelefon skal ikke brukes nærmere medisinsk teknisk utstyr enn 1 meter. Er du usikker på hva som er medisinsk teknisk utstyr kan du ta kontakt med personalet.

Tolketjenester

​Fremmedspråklige pasienter kan få hjelp av tolk under sykehusoppholdet og i poliklinikkene. Det samme gjelder tolketjeneste for døve, døvblinde og hørselshemmede. Tolketjenester er gratis. Ved behov for tolk meldes dette til avdelingen/sengeposten.

Verdisaker

​Ikke ta med verdisaker som f.eks. smykker og større pengebeløp til sykehuset.

Det er dessverre ingen minibank på Kalnes.

Fant du det du lette etter?
Vi trenger din hjelp for å forbedre sidene våre. Tilbakemeldingen din vil bli lest og håndtert, men vi kan dessverre ikke besvare den. Husk å ikke sende personlig informasjon, for eksempel e-post, telefonnummer eller personnummer.