Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Psykoser hos barn og ungdom

Ved psykoselidelser hos barn og unge kan både utredningen og behandlingen være omfattende og langvarig. Skillet mellom utredning og behandling kan ha en glidende overgang. Barn endrer seg over tid, og symptomer endrer seg både med barnets alder, men også uavhengig av den. Behandlingen består av en kombinasjon av samtalebehandling, medikamentell behandling og familiearbeid.

Psykose er ikke én bestemt lidelse eller sykdom, men et tegn eller symptom som kan kalles en forvirringstilstand. Det finnes flere typer behandling. De fleste som får behandling blir bedre, og noen blir helt friske.

Les mer på helsenorge.no

Henvisning og vurdering

Alle henvisninger skal være vurdert og underskrevet av lege, psykolog eller barnevernsleder, og det skal brukes et eget henvisningsskjema som sendes til lokal allmennpoliklinikk.

Spesialisthelsetjenesten vil på bakgrunn i prioriteringsveilederen - psykisk helsevern for barn og unge avgjøre om du har krav på behandling i spesialisthelsetjenesten. Henvisninger skal vurderes innen 10 virkedager. Maksimumsfrist for inntak er 2 uker.

Alle henvisninger skal som hovedregel vurderes i poliklinikk, men hvis innleggelse bedømmes som nødvendig bør pasienten innlegges som øyeblikkelig hjelp.

Alle henvendelser om øyeblikkelig hjelp bør skje gjennom fastlege eller via legevakten.

Viktig ved henvisning for psykose er:    

  • Beskrivelse av aktuel tilstand (mental, somatisk)
  • Anamnese med informasjon om tidligere sykom, utvikling, rusmiddelbruk,  atferdsendringer, og aktuell og tidligere behandling/tiltak
  • Informasjon om belastende livshendelser
  • Beskrivelse av omsorgssituasjon
Samtykke til behandling fra begge omsorgspersoner skal som hovedregel foreligge ved henvising av pasienter under 16 år. Unntak fra regelen gjelder i spesielle tilfeller, f.eks. dersom samtykke ikke er mulig å innhente, eller dersom barnet kan ta skade av å ikke få helsehjelpen. Les mer i Rundskriv til Pasient- og brukerrettighetsloven med kommentarer (helsedirektoratet.no)
  

Pasienter over 16 år skal selv gi sitt samtykke.  
  

Utredning

Ved mistanke om psykose må det gjennomføres en bred utredning. Det kan være ofte vanskelig å diagnostisere en psykoselidelse som er i startfasen. Symptomer må til enhver tid sees i sammenheng med hvilket utviklingsnivå/evnenivå barnet har. Unøyaktig diagnostisering kan føre til mangelfull behandling. 

For å for å stabilisere pasientens symptombilde og fungering kan det imidlertid være aktuelt og nødvendig å starte behandling samtidig som utredning/kartlegging. Utredning vil som oftest skje poliklinisk og består av utviklingsintervju, ulike kartleggingsverktøy og kroppslig (somatisk) undersøkelse.

Behandling

Målet med behandlingen er å redusere symptomene på psykose, forbedre barnet/ungdommens funksjon, og legge til rette for at dette skal vedvare. Behandlingen har fokus på mestringsområder og ressurser.

Både barnet/ungdommen og foresatte anses som brukere og skal involveres i utrednings- og behandlingsprosessen. Det er viktig at den unge tar del i og ansvarliggjøres i forhold til egen behandling, i den utstrekning han/hun orker.

Behandlingen vil som oftest bestå av:

  • Samtalebehandling med mål om tilfriskning, symptombedring, funksjonsbedring og mestring av symptomer

  • Medikamentell behandling kan være nødvendig for å redusere psykosesymptomer eller bedre søvn

  • Tilrettelegging av hverdagen i tett samarbeid med familie og nære omsorgspersoner, med fokus på mestring og balanse mellom tilrettelegging og utfordring

  • Kunnskapsbasert familiesamarbeid – inkludert psykoedukasjon, utvikling av kommunikasjonsferdigheter, mestringsstrategier og problemløsning

  • Tilrettelegging på skole

  • Tett kontakt med primærhelsetjenesten; skole, fastlege, kommunale tjenester

Oppfølging

Før avslutning hos BUP-klinikk er det viktig å starte et samarbeid med aktuelle samarbeidspartnere i kommunen og primærhelsetjenesten, som kan være skolen, helsesykepleier, fastlege, psykiatritjenesten, barne- og familietjenesten, pedagogisk psykologisk tjeneste og andre kommunale instanser.

Ungdom som har/har hatt psykose vil oftest være i behov av omfattende og langvarig oppfølging fra mange ulike instanser. Det bør utarbeides en individuell plan og opprettes ansvarsgruppe. BUP tar initiativ til at slik plan lages og at koordinator i kommunen oppnevnes, dersom det ikke allerede eksisterer.

Barne- og ungdomspsykiatrisk klinikk (BUP) avslutter saker som hovedregel når ungdommen er 18 år. Dersom ungdommen anses å ha behov for videre behandling/oppfølging utover fylte 18 år kan det være aktuelt å overføre pasienten til psykisk helsevern for voksne.

Kontakt

  • Kontakt BUPP Askim
    En bil parkert foran en bygning

    Askimklinikken

    Sykehusgata 2

    1807 Askim

  • Kontakt BUPP Halden

    Oppmøtested

    Vi holder til i 4. etasje.
    Haldenklinikken

    Haldenklinikken

    Kjærlighetsstien 30

    1781 Halden

    Transport

    Du kan henvende deg i resepsjonen, som ligger rett på innsiden av hovedinngangen.

    Blodprøvetaking: Holder til i 1.etasje. Bruk hovedinngangen, gå til venstre, følg skilt "Laboratoriet", henvend deg i skranken.

    Blodbank: Gå inn i sykehusets hovedinngang. Følg skilt til blodbank/Laboratoriet.

    Praktisk informasjon

    ​Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

    Les mer om frikort og egenandel

    Dersom du har spørsmål om en timeavtale, ønsker å endre eller avbestille time, må du ta direkte kontakt på telefon i kontortiden mandag - fredag kl. 08.00-15.30.

    Bruk telefonnummeret på innkallingsbrevet. Har du mottatt innkallingsbrevet digitalt, kan du også svare oss digitalt.​​

    Det er mange pasienter som venter på behandling hos oss. Vi oppfordrer derfor at du gir beskjed om endring eller avbestilling av time så tidlig som mulig. Dersom du avbestiller timen eller ikke møter, kan ikke sykehuset garantere at du får helsehjelp innen den fristen du har fått. 

    Ved gjentatte avbestillinger eller at du ikke møter til den timen du har fått, blir det gjort en faglig vurdering av behovet ditt for helsehjelp. Du kan da bli strøket fra ventelisten.

    Timeavtalen må avbestilles/endres minst 24 timer (kun hverdager) i forveien. Avbestiller du senere enn dette må du betale en egenandel. Dersom timen din er på en mandag, må du avbestille den senest fredagen før.

    ​Les mer om betaling av egenandel på helsenorge.no

    Eigendelar på sjukehus og poliklinikk - helsenorge.no

    Du kan ikke avbestille eller endre time ved å sende oss e-post eller melding på sosiale medier. Dette er for å overholde personvernloven og pasientsikkerhetsloven.

    Mange av våre avdelinger har ventelister, det kan derfor ta tid før du får en ny timeavtale.

    Her finner du informasjon om hvordan du får innsyn i din pasientjournal.

    Les mer om pasientjournal her

    ​Sykehuset Østfold er røykfritt. E-sigaretter er heller ikke tillatt.

    Det er ikke lov å røyke i nærheten av inngangspartiene. Dette er fordi pasienter skal slippe å bli utsatt for tobakksrøyk på vei til eller fra behandling.

    Pasienter og pårørende kan røyke utendørs på anvist sted. Dette er skiltet i Moss og på Kalnes.

    Informasjon om hvor du kan røyke finner du her.

    ​Pasienter og pårørende som ønsker å ta bilde eller video som minne fra tiden på sykehuset, kan kun gjøre dette dersom det er en selv, pårørerende eller venner som er avbildet. Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte. Vi håper at alle tar hensyn til personvernet under besøket på sykehuset, og avgrenser fotografering til å gjelde egen familie og venner.

    Les mer om bruk av sosiale medier på sykehuset.

    ​Alle sykehusets medarbeidere har taushetsplikt. Ved ankomst til sykehuset opplyser du hvilke pårørende som skal få opplysninger om din sykdom og behandling. Du kan selv sette begrensinger på om slike opplysninger skal gis.

  • Kontakt BUPP Fredrikstad
    Fasade Fredrikstadklinikken

    Fredrikstadklinikken

    Cicignongata 19

    1606 Fredrikstad

  • Kontakt BUPP Sarpsborg
    Sarpsborgklinikken

    Sarpsborgklinikken

    Glengsgata 19

    1706 Sarpsborg

    Praktisk informasjon

    Dersom du har spørsmål om en timeavtale, ønsker å endre eller avbestille time, må du ta direkte kontakt på telefon i kontortiden mandag - fredag kl. 08.00-15.30.

    Bruk telefonnummeret på innkallingsbrevet. Har du mottatt innkallingsbrevet digitalt, kan du også svare oss digitalt.​​

    Det er mange pasienter som venter på behandling hos oss. Vi oppfordrer derfor at du gir beskjed om endring eller avbestilling av time så tidlig som mulig. Dersom du avbestiller timen eller ikke møter, kan ikke sykehuset garantere at du får helsehjelp innen den fristen du har fått. 

    Ved gjentatte avbestillinger eller at du ikke møter til den timen du har fått, blir det gjort en faglig vurdering av behovet ditt for helsehjelp. Du kan da bli strøket fra ventelisten.

    Timeavtalen må avbestilles/endres minst 24 timer (kun hverdager) i forveien. Avbestiller du senere enn dette må du betale en egenandel. Dersom timen din er på en mandag, må du avbestille den senest fredagen før.

    ​Les mer om betaling av egenandel på helsenorge.no

    Eigendelar på sjukehus og poliklinikk - helsenorge.no

    Du kan ikke avbestille eller endre time ved å sende oss e-post eller melding på sosiale medier. Dette er for å overholde personvernloven og pasientsikkerhetsloven.

    Mange av våre avdelinger har ventelister, det kan derfor ta tid før du får en ny timeavtale.

    Her finner du informasjon om hvordan du får innsyn i din pasientjournal.

    Les mer om pasientjournal her

    Våre prester har bred kompetanse og lang erfaring i å møte mennesker i sorg, uro og krise, og er en integrert og naturlig del av sykehusets forskjellige behandlingsmiljøer.

    Det forutsetter ingen kristen eller religiøs tro for å snakke med en av prestene. Sykehusprestene respekterer mennesker fra alle tros- og livssynssamfunn og formidler gjerne kontakt med representanter for et av disse om du ønsker det.
    ​​

    Slik kontakter du preste- og samtale​​​tjenesten

    ​Sykehuset Østfold er røykfritt. E-sigaretter er heller ikke tillatt.

    Det er ikke lov å røyke i nærheten av inngangspartiene. Dette er fordi pasienter skal slippe å bli utsatt for tobakksrøyk på vei til eller fra behandling.

    Pasienter og pårørende kan røyke utendørs på anvist sted. Dette er skiltet i Moss og på Kalnes.

    Informasjon om hvor du kan røyke finner du her.

    ​Pasienter og pårørende som ønsker å ta bilde eller video som minne fra tiden på sykehuset, kan kun gjøre dette dersom det er en selv, pårørerende eller venner som er avbildet. Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte. Vi håper at alle tar hensyn til personvernet under besøket på sykehuset, og avgrenser fotografering til å gjelde egen familie og venner.

    Les mer om bruk av sosiale medier på sykehuset.

    ​Alle sykehusets medarbeidere har taushetsplikt. Ved ankomst til sykehuset opplyser du hvilke pårørende som skal få opplysninger om din sykdom og behandling. Du kan selv sette begrensinger på om slike opplysninger skal gis.

  • Kontakt BUPP Moss

    Oppmøtested

    Peer Gyntsvei 84 - etasjen over legevakten.
    Sykehuset Østfold Moss

    Sykehuset Østfold Moss

    Peer Gynts vei 78

    1535 Moss

    Praktisk informasjon

    Sykehusapoteket ligger i vestibylen på Sykehuset Østfold, Moss.

    Her får du hentet ut medisiner på resept og handlet reseptfrie medisiner og handelsvarer.

    Sykehusapoteket kan hjelpe deg med å:

    - Klargjøre resepter. Du inngår reseptavtale med sykehusapoteket slik at resepten gjøres klar for deg
    - Råd og veiledning om din medisinbruk

    Sykehusapoteket Østfold, Moss

    Dersom du har spørsmål om en timeavtale, ønsker å endre eller avbestille time, må du ta direkte kontakt på telefon i kontortiden mandag - fredag kl. 08.00-15.30.

    Bruk telefonnummeret på innkallingsbrevet. Har du mottatt innkallingsbrevet digitalt, kan du også svare oss digitalt.​​

    Det er mange pasienter som venter på behandling hos oss. Vi oppfordrer derfor at du gir beskjed om endring eller avbestilling av time så tidlig som mulig. Dersom du avbestiller timen eller ikke møter, kan ikke sykehuset garantere at du får helsehjelp innen den fristen du har fått. 

    Ved gjentatte avbestillinger eller at du ikke møter til den timen du har fått, blir det gjort en faglig vurdering av behovet ditt for helsehjelp. Du kan da bli strøket fra ventelisten.

    Timeavtalen må avbestilles/endres minst 24 timer (kun hverdager) i forveien. Avbestiller du senere enn dette må du betale en egenandel. Dersom timen din er på en mandag, må du avbestille den senest fredagen før.

    ​Les mer om betaling av egenandel på helsenorge.no

    Eigendelar på sjukehus og poliklinikk - helsenorge.no

    Du kan ikke avbestille eller endre time ved å sende oss e-post eller melding på sosiale medier. Dette er for å overholde personvernloven og pasientsikkerhetsloven.

    Mange av våre avdelinger har ventelister, det kan derfor ta tid før du får en ny timeavtale.

    Klikk deg inn på vår side om besøkstider for mer informasjon.

    Her får du også informasjon om ledsager til timeavtaler.

     

    Besøk og ledsagere

    Her kan du se om det døgnområdet eller den avdelingen du skal besøke tillater blomster:

    Kalnes

    Døgnområde 1 – hjertemedisin
    Døgnområde 2 - infeksjonsmedisin 
    Døgnområde 3 - lungemedisin 
    Døgnområde 4 - ​nevrologi og slag
    Døgnområde 5 - gynekologi, ortopedi og øre-nese hals
    Døgnområde 6 - ortopedi
    Døgnområde 7 - gastrokirurgi
    Døgnområde 8 - kar-, bryst- og endokrin kirurgi, urologi
    Overvåkningen
    Intensivavdelingen

    Moss

    Døgnområde ortopedi og kirurgi, Sykehuset Østfold Moss

    Kalnes
    Døgnområde 9 - gastromedisin, nyre, geriatri
    Døgnområde 10 - kreft og hematologi 
    Føde/barsel
    Barn og ungdom
    Nyfødtintensiv
    Psykisk helsevern

    På LHL sine nettsider står det informasjon over hvilke blomster som er trygge å ta med på sykehus, men sjekk først at den avdelingen du skal besøke tillater blomster.

    Trygge inneplanter og blomster - LHL

    Skal du ta buss til sykehuset på Kalnes eller i Moss?

    Gå inn på Ruter og finn din reise der.

     

    Du kan også finne bussruter på Østfold kollektiv sine sider.

    Østfold kollektiv

    På Kalnes stopper lokalbussene rett ved hovedinngangen.

    Ekspressbussene stopper oppe ved trappehuset, og du kan ta trapper eller heis ned til området foran hovedinngangen.

    Nettbuss

    Det er flere ting du selv kan passe på når du er innlagt på sykehus 

    Korrekt identitet

    • Sjekk at navnebåndet ditt er korrekt
    • Ha alltid på deg navnebåndet under oppholdet i sykehuset
    • Personalet skal alltid kontrollere identiteten din i forbindelse med for eksempel blodprøver, før inngrep og ved utdeling av medisiner

    Fortell legen alt du vet om sykdommen din og spør når du lurer på noe

    For eksempel om:

    • Diagnosen din
    • Behandlingen din
    • Plan for videre oppfølging

    Hvordan forebygge spredning av bakterier?

    • Vask hendene ofte, bruk ev. hånddesinfeksjonsmidler
    • Be om nytt sengetøy eller nattøy om du trenger det
    • Be pårørende og venner om å vente med å besøke deg dersom de ikke er helt friske

    ​Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

    Les mer om frikort og egenandel

    ​Kantinen i Moss er i 2. etasje, og serverer salat, varmmat og baguetter til medarbeidere, pasienter og pårørende.

    Åpningstider
    Kl. 10.15 – 14.00 på hverdager.
    Stengt lørdag, søndag og helligdager

    ​Det er kiosk i vestibylen.

    Kiosk

    På døgnområdene, føde/barsel og barne- og ungdomsklinikken er det buffet for inneliggende pasienter på Kalnes. Det er også buffet for inneligende pasienter i Moss.

    Les mer om mattilbudet, kafé og kiosk

     

     

    Her finner du informasjon om hvordan du får innsyn i din pasientjournal.

    Les mer om pasientjournal her

    Søk om å få dekket reiseutgifter

    På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du hos din behandler eller på helsenorge.no. Husk å søke innen seks måneder etter at reisen er gjennomført.

    Regler for pasientreiser

    Hovedregelen er at du får dekket reisen din med en standardsats per kilometer, uansett hvilket transportmiddel du har brukt. Reisen må være lenger enn ti kilometer hver vei, og koste mer enn billett til lokal minstetakst med offentlig transport. 

    For reiser over 300 kilometer dekkes utgifter tilsvarende billigste offentlige transport på strekningen. 

    Dokumentasjonskrav

    Søker du som pasient, trenger du i utgangspunktet ikke å legge med oppmøtebekreftelse fra behandler når du søker. Ved behov for å bruke bil av helsemessige årsaker, må ansvarlig behandler dokumentere dette behovet. Har du behov for bruk av bil av trafikale årsaker, er det pasientreisekontoret som skal bekrefte behovet. Da kan du få dekket tilleggsutgifter som parkering, bom eller ferge.

    Behov for tilrettelagt transport?

    Er det helsemessige årsaker til at du ikke kan gjennomføre reisen på egenhånd, må behandleren din bestille transport. Når du trenger hjelp med reisen på en strekning der det ikke finnes rutegående transport, ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor.    

    Kontakt Pasientreiser

    Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 91 50 55 15.

    Du finner mer informasjon om pasientreiser og dine rettigheter på helsenorge.no.

     

    Helsepersonell og andre fagpersoner finner mer informasjon om pasientreiser på pasientreiser.no 

    Sykehuset Østfold Kalnes og Sykehuset Østfold Moss har pasientverter i vestibylen hverdager mellom klokken 0900 og 1400. De hjelper deg med å finne fram på sykehuset og tilbyr seg å følge til og fra poliklinikker og behandlingssteder.

    Du kjenner de igjen på de røde vestene -  bare ta kontakt!

    Våre prester har bred kompetanse og lang erfaring i å møte mennesker i sorg, uro og krise, og er en integrert og naturlig del av sykehusets forskjellige behandlingsmiljøer.

    Det forutsetter ingen kristen eller religiøs tro for å snakke med en av prestene. Sykehusprestene respekterer mennesker fra alle tros- og livssynssamfunn og formidler gjerne kontakt med representanter for et av disse om du ønsker det.
    ​​

    Slik kontakter du preste- og samtale​​​tjenesten

    ​Sykehuset Østfold er røykfritt. E-sigaretter er heller ikke tillatt.

    Det er ikke lov å røyke i nærheten av inngangspartiene. Dette er fordi pasienter skal slippe å bli utsatt for tobakksrøyk på vei til eller fra behandling.

    Pasienter og pårørende kan røyke utendørs på anvist sted. Dette er skiltet i Moss og på Kalnes.

    Informasjon om hvor du kan røyke finner du her.

    ​Pasienter og pårørende som ønsker å ta bilde eller video som minne fra tiden på sykehuset, kan kun gjøre dette dersom det er en selv, pårørerende eller venner som er avbildet. Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte. Vi håper at alle tar hensyn til personvernet under besøket på sykehuset, og avgrenser fotografering til å gjelde egen familie og venner.

    Les mer om bruk av sosiale medier på sykehuset.

    ​Alle sykehusets medarbeidere har taushetsplikt. Ved ankomst til sykehuset opplyser du hvilke pårørende som skal få opplysninger om din sykdom og behandling. Du kan selv sette begrensinger på om slike opplysninger skal gis.

    ​Du kan bruke egen mobiltelefon, men vi ber deg vise hensyn til medpasienter. Vis varsomhet ved fotografering og ved eventuell publisering på sosiale medier.

    For å få tilgang til vårt trådløse nettverk (wifi) må du koble til:

    Kalnes

    HelseSorOst

    Alle andre lokasjoner

    HSO-Gjest
    (Dette gjelder også for administrasjonsbygget og kontorplassene i modulbygget på Kalnes)

    Mobiltelefon skal ikke brukes nærmere medisinsk teknisk utstyr enn 1 meter. Er du usikker på hva som er medisinsk teknisk utstyr kan du ta kontakt med personalet.

    ​Fremmedspråklige pasienter kan få hjelp av tolk under sykehusoppholdet og i poliklinikkene. Det samme gjelder tolketjeneste for døve, døvblinde og hørselshemmede. Tolketjenester er gratis. Ved behov for tolk meldes dette til avdelingen/sengeposten.

    Les mer om rett til tolk

    ​Ikke ta med verdisaker som f.eks. smykker og større pengebeløp til sykehuset.