Episode 12: Hjelp til veteraner som sliter

Geir Fruseth er en av mange krigsveteraner som har fått livet endret etter å ha deltatt i internasjonale operasjoner for Norge. Hør hans historie, og psykologspesialist Hanne Kristine Haarset ved DPS Moss fortelle hvilken hjelp veteraner med posttraumatisk stresslidelse (PTSD)  tilbys. Sykehuset Østfold og distriktspsykiatrisk poliklinikk i Moss har siden 2018 tilbudt gruppeterapi og individuell utredning og behandling tilpasset veteraner, og var først i landet med et slikt tilbud.

Publisert 08.05.2022

​ -Det er viktig å komme inn tidlig ​med en slik behandling tilpasset veteraner, sier seksjonsleder Hanne Kristine Haarset ved DPS Moss.

​Geir Fruseth startet i kystartilleriet i 1989, og har mange års tjeneste i internasjonale operasjoner bak seg. Det endret livet hans. Overgangen fra krigsforhold tilbake til den norske hverdagen ble stor og tøff.

- Mange føler en skam, for at dette fikset vi ikke, sier Geir Fruseth ærlig. Han har tidvis ikke klart å jobbe på grunn av PTSD, og har fått hjelp til å komme tilbake til hverdagen.

Moss DPS har siden 2018 tilbudt gruppeterapi og individuell utredning og behandling tilpasset veteraner fra internasjonale oppdrag. Sykehuset Østfold var først i landet med et slikt tilbud.

​Les også: Moss DPS høster anerkjennelse for ​arbeidet med veteraner

PTSD er en tilstand som kjenntegnes ved at man gjennomlever hendelsen på nytt og har stadige mareritt om det som skjer. Noen ønsker ikke å snakke om eller tenke på hendelsen, og forsøker å unngå personer eller steder som minner om den. Andre symptomer kan være nervøsitet, irritabilitet, anspenthet og konsentrasjonsproblemer.​

Geir Fruseth og Hanne Kristine Haarset

Veteran Geir Fruseth og psykologspesialist og seksjonslederHanne Kristine Haarset ved DPS Moss.