Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Forskningsgruppe barn og unge psykisk helse og barnehabilitering



Navn

Rolle

Tittel

Anette Fjeldstad

Forskningsgruppeleder

Overlege, PhD

Maren Høland

Forskningsrådgiver

Rådgiver, PhD

Cecilie Klem Funderud

Stipendiat

Psykolog

Ingvild Aurebekk

Stipendiat

Overlege

Dobrinko Socanski

Forsker

Overlege, PhD

Terje Edvin Jensen

Medlem

Klinisk vernepleier

Natalia Brüggemann

Forsker

Overlege, PhD

Kristin Breda

Medlem

Seksjonsleder HABU

 

 

 

Elin Merethe Lilleng

Medlem

Psykolog

Hilde Bonden

Medlem

Spesialergoterapeut

Astrid Kragh-Rønne

Medlem

Konst. overlege

Vibeke Kleven Wendler

Medlem

LIS lege

Peter Tallberg

Medlem

Overlege

Elisabeth Holmboe

Medlem

Psykologspesialist

Forskningsgruppen ble opprettet i 2021 og temaene avspeiler seksjonenes kompetanseplaner og behandlingsmessige oppdrag.  Vi ønsker å stimulere til bruk av flere innfallsvinkler og ulike metoder i nye prosjekter. Gruppens forskning har som mål å øke kunnskapen om psykiske og habiliterings lidelser i barne- og ungdomsalder, noe som kan heve kompetansen og kvaliteten i det kliniske arbeidet.

Det er for tiden pågående forskning på flere ulike lidelser.

-Ungdom med psykoselidelse, der formålet med prosjektet er mer kunnskap om sammenhengen mellom barndomstraumer og lavgradig inflammasjon ved tidlig psykoseutvikling.

-Ungdom med personlighetsvansker, der man undersøker den kliniske nytten av den Alternative Modellen for Personlighetsforstyrrelser i DSM-5.

- Bruk av QEEG og EEG, ved nevropsykiatriske lidelser (ADHD og autisme).

- Kunnskapsgrunnlaget for å bruke hest i psykoterapi.

-Det er pågående kvalitetsprosjekter med tema klinikers erfaringer med ADHD utredning i BUP og pasienters opplevelse av nytte ved behandling av spiseforstyrrelse ved UPS. Samt det opprettes ett register med bredt samtykke og biobank for barn med autisme.

  • Nevrologanalyser av EEG data for pasienter og kontroller. Dobrinko Socanski.
  • Kunnskapsgrunnlaget for hvorfor bruke hest i psykoterapi. Anette Fjeldstad.
  • Psykometriske egenskaper på diagnostiske verktøy brukt i HABU. Elin Merethe Lilleng
  • Klinikers erfaringer med utredning av ADHD i barne- og ungdomspsykiatrien. Elisabeth Holmboe.
  • Opprettelse av register med bredt samtykke og biobank for barn med autisme. HABU.

Ungdoms-TOP (Tematisk Område Psykose)

Psykolog Cecilie Klem Funderud ser etter sammenhenger mellom barndomstraumer, lavgradig inflammasjon og psykose. Samarbeid OUS og Universitetet i Oslo.

 

NorAMP Junior (Den norske studien på alternativmodellen for personlighetsforstyrrelse hos ungdom-DSM-5)

Barnepsykiater Ingvild Aurebekk undersøker klinisk anvendbarhet av modellen.  Samarbeid OUS og Universitetet i Oslo, snart A-hus og Sørlandet.

-    Häger L.A., Høyland Anne L., Kropotov J.D., Åsberg Johnels J., Weidle B., Hollup S., Gillberg C., Billstedt E. Is visual prediction impaired in adolescents with autism spectrum disorder? Event Related Potentials in a cued visual GO/NOGO task. Manuscript submitted for publication.
-     
-    Åsberg Johnels J., Häger L.A., Billstedt E., Hagberg B., Ogrim G., Gillberg C. Integrating psychoeducational and EEG-based data in neurodevelopmental assessment: Case study of a child with attention, math, and nonverbal learning difficulties. Manuscript.

-    Nezla S. Duric, Jørg Assmus, Helge Børresen, Alisa Duric Golos, Dobrinko Socanski, Armand Duric & Tanju Surmeli (2023) Quantitative electroencephalography in children with attention deficit hyperactivity disorder and healthy children: Behavioral and age correlates, Applied Neuropsychology: Child, DOI: 10.1080/21622965.2023.2288865
-    

-    Kunnskapsoppsummering: Effekt av tiltak for ADHD og andre hyperkinetiske forstyrrelser hos barn og unge - oppdatert versjon.Mari Elvsåshagen, Ingrid Borren, Brynhildur Axelsdottir, Lise Mette Eidet, Karianne Hammerstrøm Nilsen, Kjell Geir Øgrim (2023). Vitenskapelig oversiktsartikkel/review. Tiltakshåndboka. DOI: 10.21337/1044

Frøvik-Frei, K., Riiser, K., Kleffergård, I., 2022. Avansert mobilitet hos barn og unge i senfase etter ervervet hjerneskade: En kasus-kontrollstudie. Fysioterapeuten, 2022 (https://hdl.handle.net/11250/2837556)

Anker E, Ogrim G, Heir T. (2021). Verbal working memory and processing speed: Correlations with the severity of attention deficit and emotional dysregulation in adult ADHD. Journal of Neuropsychology, Jul 4. DOI: 10.1111/jnp.12260. Online ahead of print

Arnesen, S.M. & Engvik, T., (2021). En miljøterapeut i psykisk helsevern er alltid på vakt og i beredskap. Sykepleien 109(86501).

Henriksen, A.K., Ulberg, R., Tallberg, B.P.U., Løvgren, A. Johnsen
Dahl, H.S. (2021). Conflicted Anger as a Central Dynamic in Depression in
Adolescents - A Double Case Study. International Journal of Environmental Research and Public Health,18, 6466. DOI: 10.3390/ijerph18126466

Häger L.A.  Åsberg Johnels J. Kropotov J.D. Weidle B. Hollup S. Zehentbauer P.G. Gillberg C. Billstedt E. Ogrim G. (2021). Biomarker support for ADHD diagnosis based on Event Related Potentials and scores from an attention test. Psychiatry Research Marc 2021


Häger L.A., Øgrim G., Danielsen, M., Billstedt E., Gillberg C.,  Johnels, J.Å., (2020).  Indexing Executive Functions with Test Scores, Parent Ratings and ERPs: How Do the Measures Relate in Children versus Adolescents with ADHD? Journal of Neuropsychiatric Disease and Treatment. Feb 17;16:465-477. doi: 10.2147/NDT.S230163. eCollection 2020

Ogrim G, Kropotov JD., (2020).  Event Related Potentials (ERPs) and other EEG Based Methods for Extracting Biomarkers of Brain Dysfunction: Examples from Pediatric Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). .Journal of visualized experiments. Mar 12;(157). DOI: 10.3791/60710

Tallberg, P., Ulberg, R., Johnsen Dahl, H.S., Høglend, P., 2020. Core conflictual relationship theme: the reliability of a simplified scoring procedure. BMC Psychiatry 20 (1). DOI:10.1186/s12888-020-02558-4

Aasen, I.E., Øgrim, G., Kropotov, J., Brunner J.F., (2018). Methylphenidate selectively modulates one sub-component of the no-go P3 in pediatric ADHD medication responders. Biol. Psychol  Apr;134:30-38. doi: 10.1016/j.biopsycho.2018.02.011. 
Næss, E., Johnsen Dahl, H.S., Tallberg, P., Amlo, S., (2018). Assessment of dynamic change in psychotherapy with adolescents. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health 12(1). DOI:10.1186/s13034-018-0246-z
Ogrim G, Kropotov J.D 2018. Predicting clinical gains and side effects of stimulant medication in pediatric Attention-deficit/hyperactivity disorder by combining measures from qEEG and ERPs in a GO/NOGO task. Clinical EEG and Neuroscience Epub 2018 Jun 25 
DOI: 10.1177/1550059418782328.

Finpå, T. G., Kvarme, L. G., Misvær, N. (2017). Hvem går til helsesøster? Tidsskrift for ungdomsforskning,17(1):5477.  https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/2258/2051
Høyland, A.L.,  Øgrim G.,  Lydersen, S., …..Andreassen, O.A. (2017). Event-Related Potentials in a Cued Go-NoGo Task Associated with Executive Functions in Adolescents with Autism Spectrum Disorder; A Case-Control Study. Frontiers in Neuroscience 2017, Jul.

 

Sist oppdatert 20.04.2023