Tromboseregisteret ved Sykehuset Østfold (TROLL)

TROLL er et lokalt kvalitetsregister for venøs blodpropp. Alle pasienter som blir diagnostisert og/eller behandlet for venøs blodpropp i Østfold blir inkludert. Registeret er godkjent av Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste og personvernombudet, og har per i dag flere tusen registrerte pasienter.

Kontaktinformasjon vedrørende registeret

Waleed Ghanima Waleed.Ghanima@so-hf.no
Heidi Hassel Pettersen Heidi.Hassel.Pettersen@so-hf.no

Hensikten med registeret er å sikre kvaliteten på utredning, behandling og oppfølging av pasienter med venøs blodpropp.

Deltakelse i registeret har ingen innvirkning på behandlingsprosedyrer eller undersøkelser. Dataene som inngår i registeret er en systematisering av opplysninger som vanligvis inngår i din journal.

I Tromboseregisteret er det registrert:

• Personopplysninger
  • Informasjon om type blodpropp, årsak, utredning, blodprøver, radiologiske undersøkelser, behandlingsform og komplikasjoner eller bivirkninger.
  • Oppfølging etter blodpropp

Opplysningene blir lagret elektronisk i et eget dataregister som er godkjent av Datatilsynet i henhold til Helseregisterloven.

Alle data vil bli behandlet konfidensielt, og alle som arbeider med dataene har taushetsplikt.

Samtykket vil lagres elektronisk i en fellesløsning for samtykkeregister ved Sykehuset Østfold.

Det kan være ønskelig å benytte seg av dine registrerte opplysninger, til forskning på blodpropp i fremtiden. Det innebærer ingen tilleggsundersøkelser av deg. De opplysningene som det ønskes å forske på, er allerede samlet inn i TROLL.
Du må kun gi, skriftlig, samtykke til at dine registrerte opplysninger kan benyttes i forskningsøyemed.

Ved forskningsprosjekter kan det være aktuelt å sammenstille informasjon fra registeret med andre opplysninger fra sykejournal og fra andre offentlige registre som: Kreftregisteret, Medisinsk fødselsregister, Dødsårsaksregisteret, Norsk pasientregister og Reseptregisteret.

Forskningsprosjekter tilknyttet til TROLL skal godkjennes av Regional etisk komite.

Her kommer informasjon om ulike forskningsprosjekter som vil bli gjort på data fra TROLL.

Det ble gjort en analyse av data på 5037 pasienter som har samtykket til forskning til og med juni 2021. Det ble sett på variabler som alder, kjønn, type venøse blodpropper (bein, lunge etc), symptomer, og type og varighet av blodfortynnende behandling.

Følgende artikkel ble publisert i 2022:

The venous thrombosis registry in Østfold Hospital (TROLL registry) - design and cohort description - PubMed (nih.gov)

Venøs blodpropp i leggen​

Venøs blodpropp i leggen

Blodprøve som bestemmer forlenget behandling

Blodfortynnende behandling og blødning hos pasienter med venøs blodpropp og kreft

Vi har analysert data på pasienter med venøs blodpropp og kreft i TROLL registeret. Vi har sett på type blodfortynnende behandling de har fått og forekomst av blødning.
I 2024 ble følgende artikkel publisert:

Real-world Data on Treatment Patterns and Bleeding in Cancer-associated Thrombosis: Data from the TROLL Registry - PubMed (nih.gov)

Predikere blødning hos pasienter med venøs blodpropp og kreft
Vi har sammen med universitetet i Beograd, Serbia, utviklet en maskinlæringsmodell med data fra TROLL for å predikere blødning hos pasienter med venøs blodpropp og kreft som får blodfortynnende behandling.

Følgende artikkel ble publisert i 2024:

Developing a machine learning model for bleeding prediction in patients with cancer-associated thrombosis receiving anticoagulation therapy - PubMed (nih.gov)

Antibiotika for øvre luftveisinfeksjon før påvist blodpropp i lungene
Det gjøres en analyse på de pasientene som har fått antibiotika av fastlegen sin eller legevakt med mistanke om øvre luftveisinfeksjon de siste fire ukene før de har fått påvist blodpropp i lungene. Vi skal sammenligne de som har fått antibiotika mot de som ikke har fått antibiotika og se om det er noe forskjell blant annet i lengde på innleggelse og alvorligheten på blodproppen. I tillegg vil se om det noen forskjell på gruppene med tanke på 30-dagers dødelighet.

Utredning av kreft etter venøs blodpropp

Siden venøs blodpropp i noen tilfeller kan være første tegn på kreft, blir alle med venøs blodpropp uten kjent årsak anbefalt en enkel utredning for å utelukke kreft. Vi ønsker å se på andel av pasienter i TROLL som får påvist kreft de første tre månedene etter blodproppdiagnosen. I tillegg ønsker vi å se på hvilke type blodprøver og røntgenundersøkelser som er gjort i denne utredningen. Slik kan vi evaluere disse undersøkelsene og se om de har vært nyttige eller overflødige.

Små blodpropper i lungene

Siden CT undersøkelser av lungene er blitt så gode er det mange veldig små blodpropper som oppdages. Det er usikkert om disse trenger behandling med blodfortynnende eller ikke. I TROLL registeret er både de små og de større blodproppene i lungene registrert og alle har fått blodfortynnende behandling.
Vi ønsker å undersøke om det er noe forskjell på de som har disse små blodproppene mot de som har påvist større blodpropper i lungene.

Venøs blodpropp i vener i magen

Venøse blodpropper kan også oppstå i vener i magen som for eksempel lever-, milt og tarm. Vi ønsker å undersøke nærmere forekomsten av tilbakevendende venøs blodpropp etter man har hatt et tilfelle av blodpropp i venene i magen.

Sist oppdatert 22.11.2022