- Fagfolkene som jobber her gjør en enorm innsats

- Det var interessant og sterkt å se hvor alvorlig denne sykdommen kan ramme, sa Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol da hun onsdag formiddag besøkte Åsebråten. Der fikk hun en innføring i arbeidet med barn og unge som lider av alvorlige spiseforstyrrelser.

Publisert 24.08.2022
En gruppe mennesker som poserer for kameraet
Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol møtte overlege Janne Hassfjord og seksjonsleder Roy Andersen

Agendaen for besøket var den store veksten som har vært innen spiseforstyrrelser hos barn og unge. På Åsebråten ble hun tatt vel imot av Janne J. Hassfjord, Mette Sannes, Kari Mette Langbråten og Cecilie Gangestad i teamet som jobber tett på barna med spiseforstyrrelser.

hassfjord.jpg

eksternaliseringsmodell.jpg

- God forebygging, tidlig diagnose og behandling for spiseforstyrrelser er viktig. Målet vårt er at alle som har behov for det skal få hjelp, sa Kjerkol.

På omvisning fikk Helseministeren innblikk i det miljøterapeutiske arbeidet ved Åsebråten. I SMART-rommet demonstrerte miljøterapeut Birgitte Gjerløw hvordan bruk av vugger, tyngdetepper, tykke madrasser og ulike baller kan brukes til å gi barna ulik stimuli. SMART står for sensory- motoric- arousal- regulation- treatment, og Sykehuset Østfold er av de første i landet til å ta i bruk denne metoden i miljøterapien.

smartrom.jpg

kjerkolhassfjord.jpg

Ministeren fikk også se hobbyrommet og i puterommet stod Terje Andersen og forklarte hvordan et rom fylt med store puter kan brukes i terapeutisk arbeid. Musikk er en viktig del av miljøterapien på Åsebråten. I musikkrommet fikk ministeren fremført en låt som en av pasientene har vært med å skrive teksten på. Pasienten spilte selv sammen med miljøterapeutene Morten Milde og Jan Erik Arntzen.

- Det var interessant og sterkt å se hvor alvorlig denne sykdommen kan ramme. Jeg fikk også se hvor viktig det er med døgnkapasitet for dem som står i et alvorlig forløp. Og fagfolka som jobber her gjør en enorm innsats. Psykisk helse er blant regjeringens viktigste satsninger, og vi skal legge frem en ny opptrappingsplan for psykisk helse i 2023, sa Kjerkol.