- Vær så snill å komme til timen

Hittil i år har 47 810 pasienter avbestilt timen de har fått i Sykehuset Østfold. I tillegg har 17 024 latt være å møte opp uten å gi beskjed.

Publisert 08.12.2017
Helge Stene-Johansen
- Hvis du må avbestille en time i sykehuset, gjør det så tidlig som mulig, sier Helge Stene-Johansen.

​- Det er helt sikkert mange som har en god grunn til å avbestille timen eller ikke møte opp, men når det dreier seg om så mange pasienter, mener jeg det er for lettvint. Og det får store følger, ikke minst for andre pasienter som venter på å få time, sier Helge Stene-Johansen, direktør fag og pasientsikkerhet.

Planlegges godt

Når en pasient settes opp til en time i spesialisthelsetjenesten, er det mye som skal på plass. Den riktige spesialisten setter av tid, kanskje undersøkelsen skal gjøres i et spesialrom som må bookes. Mange skal til andre undersøkelser i forbindelse med legetimen, for eksempel til røntgen. Det betyr at det også er booket rom der, og helsepersonellet har dette lagt inn i dagens arbeidsplan.

- Mange som avbestiller, ønsker en ny time som passer bedre inn i deres egne timeplaner. Men da bør de huske at det er et stort apparat som har planlagt å ta dem imot. Og selv om pasientene avbestiller noen dager i forveien, er det vanskelig for oss å fylle timen som blir ledig. Men vi gjør hva vi kan for å nå pasienter som venter på time. Her er det mange sekretærer som bruker mye tid på å ringe rundt, sier Stene-Johansen.

Trenger hjelp

Pasientene som avbestiller skal både til utredning, til behandling eller til kontroll. De er henvist til spesialister innen en rekke fagfelt, både i somatikken (fysisk helse) og i psykisk helsevern. De fleste som avbestiller er mellom 20 og 60 år.

Pasientene får beskjed om timen i et brev. Deretter sender de aller fleste avdelingene i sykehuset en SMS for å minne om timen.
- Det burde gi de fleste pasienter mulighet til å planlegge og å huske at de har time på sykehuset, selv i en hektisk hverdag. Vårt mål er å tilby alle pasienter den beste behandlingen og oppfølgingen, men da trenger vi hjelp for å kunne legge dette til rette, sier Stene-Johansen.