120 barn og voksne kommer på Kardemommeby-fest

En syngende kamel, Tante Sofie, Politimester Bastian, et esel og en trikk. Dette er bare litt av hva barne- og ungdomsklinikken byr på når de tar imot 120 barn og voksne til Kardemommeby-fest på søndag.  – Det er mye som kan være både vondt, skummelt og kjedelig ved å være barn på sykehus. Med Kardemommeby-festen vil vi gi familiene noe gøy å se tilbake på også, sier barnehagelærer Linda Porsmyr-Rønningen.

Bjørn Hødal
Publisert 16.05.2023
Sist oppdatert 07.06.2023
Barnehagelærer Linda Porsmyr-Rønningen og kamelen Moses

Barneavdelingen i sykehuset har de siste ukene gradvis blitt mer og mer lik Kardemommeby – kjent fra Torbjørn Egners bok om folk og røvere. Barna har vært med å tegne store plansjer av husene, og barna har levd seg inn i universet.

-Sykepleier Hanne Huser oppdaget i vinter at det finnes en kamel på en gård i Askim. Den måtte vi jo få tak i. Så tok det ene det andre. Solbergfoss naturgård hadde også et esel. Gamlebyen modelljernbanemuseum har en trikk. Psykologen vår, Christian Lunde-Hanssen, er korpspappa og har fått med seg Kråkerøy musikkorps. Teatergruppen Villekulla spiller de ulike karakterene. Alle kommer på søndag, sier Porsmyr-Rønningen.

Et godt minne

Det som skjer i et sykehus har ofte et alvorlig bakteppe. En Kardemommeby-dag for barna er intet unntak.

- Hele familien blir involvert når et barn må på sykehus. Både barnet, søsken og foreldre. Ofte er det en vanskelig tid. De 120 som vi har invitert til søndag har enten vært pasient, søster, bror, mamma eller pappa i løpet av de siste månedene. Vi vil gi dem et godt minne fra sykehuset, slik at de kan se tilbake på oppholdet på sykehuset som også noe fint, sier Porsmyr-Rønningen.

Det er en begrensning for hvor mange som kan delta på arrangementet, derfor er det kun for inviterte.

Mange gode hjelpere

Linda og kollegaene har satt mange sving. Og arrangementet hadde ikke blitt noe av om ikke avdelingen hadde fått støtte fra Stiftelsen Sykehusbarn. Ringstad kjøtt og Butterfly stiller med pølser og boller. Kråkerøy musikkorps står for popcorn og musikk. Sarpsborg kommune låner ut scene, DNT Vansjø låner ut telt og mange frivillige er med på dugnad.

-Tusen takk til alle som gjør dagen mulig. Det setter vi stor pris på, sier hun.

Kamelen Moses har vært på befaring og er klar for å vise seg fram for barna.​