Aktive pauser er gull verdt

Ti minutter med hopp, sprett og tøying daglig, gjør underverker for sykehusmedarbeidere med stillesittende jobber.

Publisert 14.07.2017
Medarbeidere i pasientservice og booking trener
Medarbeiderne i pasientservice og booking i full gang med arbeidsdagens treningsøkt.

​Noen ynkelige hvin fra en rosa plastgris er signalet; nå er det trimtid på Grålum! Pc-er settes i pausemodus, telefonpraten stilner. Det er sommertid og færre sekretærer på jobb i sykehusets pasientservice og booking, men så og si alle som er til stede i kontorlokalet, samles ute på gulvet.

Trimansvarlig helsesekretær Camilla Angell leder an.
- Stive skuldre og vonde rygger er et kjent fenomen for oss som sitter så mye i ro. Noen minutters bevegelse er gull verdt, sier Angell.

Variert program

Øvelsene er plukket og satt sammen fra ulike treningsprogram på nett, og nå har gjengen også lastet ned en sju minutters trenings app.

- Det vi har aller mest behov for er å tøye og bevege armer, skuldre, nakke og rygg. Her er sterke strikker gode verktøy. Men når treningsprogrammet følges, får vi også med oss både sit ups og planken, sier hun og smiler.

Stepper ved skrivebordet

Angell kom fra sykehuset i Moss til kontorbygget på Grålum. Med seg hadde hun en step maskin. Den står ved skrivebordet og brukes med jevne mellomrom, både mens hun prater i telefonen og skriver på pc-en. Men selv om den bidrar til fysisk bevegelse, trenger også hodet en pause i løpet av dagen, og da hun forslo å få til små felles trimøkter, var ikke kollegaene var vanskelige å be.

- Nå har vi holdt på i et helt år, og vi får til minst en liten økt hver dag. Og så travelt det er med telefoner her, er det godt gjort, sier hun.

Camilla Angell

Step maskinen brukes flittig når Camilla Angell er på jobb.