Årets intensivsykepleier er fra Sykehuset Østfold

- Jeg ble veldig overrasket og veldig glad, sier Catrin Wasenius. Fagutviklingsrådgiveren som jobber i intensivavdelingen på Kalnes, er kåret til årets intensivsykepleier.

Publisert 29.09.2023
Sist oppdatert 16.10.2023
En gruppe mennesker i hvite labfrakker som holder et sertifikat
En stolt avdeling feirer Catrin Wasenius, årets intensivsykepleier.​​ Foto: Rikke Kolstad

Norsk Sykepleierforbunds Landsgruppe av intensivsykepleiere (INSF) arrangerte nylig Intensivkongress 2023. Et av høydepunktene på den årlige kongressen, er kåringen av årets intensivsykepleier.

Intensivsykepleiere fra hele landet blir nominert til denne prisen. Vi er så stolte over at det ble Catrin som vant, og det er vel fortjent. Hun gjør en enestående jobb i avdelingen, sier Naylah Sørli, seksjonsleder i intensivavdelingen.

Prisvinneren var helt uvitende om at en kollega hadde nominert henne.
- Jeg er aller mest stolt over at det ble fremhevet at jeg er en kollega som gjør medarbeiderne mine trygge. Vi jobber med de mest kritisk syke pasientene og må holde hodet kaldt og reagere raskt. Da er det viktig å være trygg i jobben. Trygge intensivsykepleiere er viktig for pasientsikkerheten, sier hun.

Dyktig veileder

Wasenius var ferdig utdannet sykepleier i 1990, og etter tre år på medisinsk sengepost, fristet en jobb i intensivavdelingen. Møtet med alvorlig og kritisk syke pasienter, skapte en trang til å tilegne seg mer kompetanse. I 2004 hadde hun fullført halvannet år med videreutdanning, og kunne kalle seg intensivsykepleier.

I dag er hun fagutviklingsrådgiver i avdelingen som består av intensiv og postoperativ, og får ros for hvordan hun veileder både kollegaer og studenter. Men mye av arbeidstiden brukes fortsatt ved pasientsengen.

- Jeg føler meg veldig heldig som både får jobbe med fagutvikling og pasientnært.

De beste kollegaene

En intensivsykepleier er alltid ved pasientens seng. De utfører kontinuerlig overvåkning, pleie og behandling for å opprettholde livsviktige funksjoner.
- Vi er der når pasienter og pårørende er mest sårbare, og vi må hele tiden være oppmerksomme på endringer i pasientens tilstand. Det er viktig at vi har dyktige kollegaer å støtte oss til. Og jeg har de beste, sier hun.

Vant hele tre priser

Medarbeiderne fra intensivavdelingen i Sykehuset Østfold kunne reise hjem fra kongressen med hele tre priser. I tillegg til at Catrin Wasenius ble kåret til årets intensivsykepleier, ble prosjektet «hypotermipasienten på postoperativ» kåret til årets kvalitetsforbedringsprosjekt 2023, og de vant også pris for beste poster. Hypotermiprosjektet var også en av fem kandidater til årets forbedringspris i Sykehuset Østfold.

Poster hypotermi hos opererte pasienter.