Alle måltidene skal lages lokalt

Fra neste vår vil all maten lages på Sykehuset Østfold. I januar starter arbeidet med å legge til rette i avdelingskjøkkenene på Kalnes.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 22.06.2017
Avdelingssjef Lars H. Pihl og seksonsleder Sølvi Thøgersen
Lars H. Pihl og Sølvi Thøgersen

​- Jeg er i hundre, dette er jeg rett og slett ekstremt glad for at vi har fått til, sier seksjonsleder Sølvi Thøgersen begeistret.

Avtalen med Sykehuset i Vestfold (SiV) om matlevering er sagt opp fra 1. april neste år. I januar starter arbeidet med å bygge om avdelingskjøkkenene, tre i somatikken og et i psykiatri, for at Sykehuset Østfolds egne kokker igjen skal lage all maten selv. Nytt utstyr skal på plass, for å forberede endringen som gjør at kokkene på SØ igjen får lage hele middagen.

- Det skal settes inn store steamkjeler på avdelingskjøkkenene. I dag har vi ikke stekepanner, men det kan vi gjøre i kombidamper, sier Thøgersen.
I oppussingsperioden må avdelingskjøkkenene hjelpe hverandre.
- Vi regner med at det vil ta omtrent to-tre uker med ombygging per kjøkken, og vi tar ett av gangen, forsikrer avdelingssjef Lars Henrik Pihl i Sykehusservice.

Penger å spare

Pihl synes det er synd at mange har hatt en oppfatning om at Sykehuset Østfold kun har fått mat fra Vestfold.
- Det stemmer ikke. Vi gjør veldig mye selv i dag, og det tar tid å sprette poser og varme opp all den maten vi får i dag, sier han. Deler av middagen og øvrige måltider lages allerede lokalt i dag.
Det er ingen planer om å øke bemanningen selv om avtalen med Vestfold sies opp. 27 faglærte kokker jobber i Sykehuset Østfold i dag.
Omleggingen vil komme på nesten 2 millioner kroner, men seksjonslederen tror de vil spare det inn raskt.

Økonomi og transport er hovedårsaken til at avtalen med Vestfold nå er sagt opp.
- Å lage maten her er rimeligere, påpeker Thøgersen.
I tillegg til at det er mindre kostbart å produsere lokalt, vil Sykehuset Østfold spare transportutgifter og bidra til miljøgevinst.
Kost- og ernæringsforbundet har også kritisert Sykehuset Østfold for ikke å ha eget produksjonskjøkken.

Fra april 2018 skal alle måltidene  lages på Sykehuset Østfold Kalnes.
- Mye av maten lages på Kalnes allerede, og fra april neste år vil også alle middagene lages på Kalnes, opplyser avdelingssjef Lars H. Pihl og seksjonsleder Sølvi Thøgersen. Foto: Sykehuset Østfold

Beholder fagkompetanse

- Maten fra SiV har vært bra, det er det ingen tvil om. Men det som har vært min utfordring, har vært å beholde kokkene. Det er ingen hemmelighet at vi har mistet noen på Kalnes, sier Thøgersen. Hun er glad for endringen som vil bidra til å ta vare på den høye fagkompetansen kokkene i SØ har i dag.
Til høsten vil det bli gjennomført en testperiode, for å se hvilke utfordringer som dukker opp når ett avdelingskjøkken er stengt. Logistikk og nytt utstyr skal også testes.
- Jeg ser bare fordeler med å gjøre dette her. Det beste er at det blir nylaget fersk hjemmelaget mat til pasientene, og for meg som har et kokkehjerte er det veldig viktig, smiler Thøgersen.