Automatisk febermåling på Kalnes

Sykehuset har nå installert to kameraer i inngangspartiet på Kalnes. De spesielle kameraene avdekker forhøyet kroppstemperatur. - Teknologien gjør at vi raskt kan se om personer som kommer inn i sykehuset har feber, som er et vanlig symptom på covid-19, sier klinikksjef Volker Solyga i klinikk for medisin.

Publisert 21.01.2021
Sist oppdatert 08.08.2023
Birgitte Stiansen og Heidi Wang
F.v. Birgitte Stiansen og Heidi Wang i resepsjonen i psykisk helsevern følger opp forbipasserende dersom kameraet registrerer noen med forhøyet kroppstemperatur.

​De to kameraene er plassert i vestibylen; ett ved inngangen til psykisk helsevern som ligger til høyre når du kommer inn hovedinngangen, og ett ved inngangen til somatikken som ligger til venstre.

For at det skal være trygt for pasienter og medarbeidere å oppholde seg i sykehuset er det viktig å ha gode smitteverntiltak. Alle som skal inn i sykehuset må i dag svare på en rekke spørsmål om mulige symptomer og eventuell nærkontakt med smittede. Etter at flere tilfeller av smitte kom inn i sykehuset, ble det også innført generelt besøksforbud på Kalnes og i Moss. Alle pasienter og ledsagere som skal inn i sykehuset, skal i tillegg ha på munnbind, med unntak av barn under 12 år.

- Hvis vi får smitte inn i sykehuset, får det store konsekvenser. Vi har hatt flere tilfeller hvor mange ansatte må i karantene på en gang fordi det har vist seg at en pasient eller en kollega har vært smittet. Kameraene som kan avdekke om personer har feber, er enda et tiltak vi setter inn for å gjøre hva vi kan for å unngå slike tilfeller, sier Volker Solyga.

Ny teknologi i Norge

Teknologien er ikke tidligere vært i bruk i norske sykehus. Feberscanning er imidlertid en etablert teknologi som blant annet har blitt brukt på flyplasser i forbindelse med bekjempelsen av pandemien. Systemet består av et kamera som benytter termografi og ansiktsgjenkjennelse til å vise hudtemperaturen til opptil 30 personer samtidig.

- Sykehuset Østfold ønsker å være nytenkende, og det er spennende å ta i bruk ny teknologi når vi ser at vi kan ha nytte av den, sier Solyga.

Personvernet er ivaretatt

Et kamera med sensor fanger opp personer som passerer og gir melding til operatøren om noen av personene i bildet har høy hudtemperatur. Ingen bilder, video eller annen informasjon blir lagret i systemet, så både datasikkerhet og personvern er ivaretatt.

- Bildet fra kameraet blir overført til en skjerm. Når vi får et varsel, tar vi personen som utløste varselet til side, og kontrollmåler temperaturen med et ordinært øretermometer, sier operatør Heidi Olsen.

Dersom en pasient eller besøkende viser seg å ha feber, får de tilbud om å teste seg med det samme på sykehusets koronasenter, som i utgangspunktet kun er for ansatte.
Hvis ansatte i sykehuset har forhøyet temperatur etter kontrollmåling, skal de ta kontakt med nærmeste leder.

Vær obs på symptomer

Teknologien ble testet ut i vestibylen på Kalnes i fjor vår. Da var ett kamera plassert i vestibylen, og i løpet av fire uker fanget kameraet opp flere personer med forhøyet kroppstemperatur.

- Hvert smittetilfelle vi kan avdekke, er viktig. Derfor har vi nå installert to kameraer som skal stå fast i vestibylen, sier Solyga.

Helsemyndighetene er tydelige på at du skal holde deg hjemme dersom du har symptomer som kan tyde på at du er smittet. Pasienter som har en planlagt time i sykehuset, skal ta kontakt med avdelingen før frammøte dersom de mistenker at de kan være smittet, er i karantene eller har vært i utlandet de siste ti dagene.  Pasienter som trenger akutt behandling vil alltid tas imot i sykehuset, men det vil da settes inn ekstra smitteverntiltak.

- Målet er at pasienter og ledsagere som har symptomer på at de er smittet, ikke skal komme til sykehuset hvis de ikke har behov for akutt behandling. Medarbeidere skal også holde seg hjemme dersom de har symptomer som tilsier at de kan være smittet. Likevel kan det være personer inne i sykehuset som ikke merker at de har feber. Da kan kameraene være et nyttig verktøy, sier Solyga.

Volker Solyga og Heidi Olsen

Volker Solyga og Heidi Olsen som følger med på varsler dersom noen som passerer, kan ha feber.