Babyboom i vinterferien

Vesle Hanne (1 døgn) er et av hele 52 barn som foreløpig har kommet til verden på Kalnes i vinterferieuka. – Det er så mange fødsler at vi nesten kan fylle opp et helt fotballag hver dag, sier jordmor og seksjonsleder Anika Knutsson.

Publisert 24.02.2018
Linn Christine Blokhus og Morten Olsen med datteren Hanne
Linn Christine Blokhus og Morten Olsen viser stolt fram sin førstefødte, datteren Hanne.

Mens mange nordmenn nyter late feriedager i vinterlige omgivelser, er det full aktivitet i føde-barsel på Kalnes. Fra mandag 19. februar til og med fredag 23. februar, er det født hele 52 barn.

Anika Knutsson

Hvis fødestuene hadde hatt den samme aktiviteten hele året, ville det blitt født over 3700 barn i Sykehuset Østfold. Det korrekte tallet for 2017 var 2870.
- Ja, nå er det mange lykkelige småbarnsforeldre her, og vi har fortsatt barselrom nok til at både mor og far kan være her hele tiden, sier Knutsson.

Helt perfekt

Myke knirkelyder høres fra en liten trilleseng. Kanskje hun egentlig er sulten? Så finner hun tommelen sin og sutter fornøyd på den. Mamma Linn Christine Blokhus og pappa Morten Olsen fra Våler, oser av stolthet over sin førstefødte. Hun skal hete Hanne.
- Hun kom i full fart. Det tok bare tre timer fra vi kom til sykehuset til hun var født klokken 04.47, forteller de.

3575 gram og 50 cm; akkurat passe stor og helt perfekt. De ferske foreldrene er spente på foreldrerollen, og det er godt å starte i trygge omgivelser.
- Vi får så god hjelp, her er det ikke det minste skummelt å være, sier Linn Christine Blokhus og smiler.

Alle trår til

Blide medarbeidere haster mellom rommene. Det er travelt når så mange små bestemmer seg for å komme til verden i løpet av få dager.

- Her trår alle til, og denne uken har alle vi fire som er seksjonsledere vært opptatt med fødende og med å ta imot barn. Og alle fire er enige om at det er veldig hyggelig å kunne være aktivt med i driften, sier Knutsson.

God kapasitet

Lyse, romslige fødestuer med teknisk utstyr til å overvåke mor og barn om det skulle bli nødvendig, badekar og lystgass, gjør det attraktivt å føde i Østfold.

Med ni fødestuer har sykehuset hele tiden hatt god kapasitet til å ta i mot fødende.  8. mars i fjor, på selve kvinnedagen, utvidet kvinneklinikken med flere nye rom. I tillegg til at det nå er 30 barselrom, har avdelingen også ansvaret for sju observasjonsrom for gravide som må innlegges på sykehus i løpet av svangerskapet, og ni pasientrom for gynekologiske pasienter.

- At vi har samlet et bredt tilbud til kvinner gjør at vi alltid har medarbeidere med god kompetanse på dette feltet, innen rekkevidde. De ulike fagområdene samarbeider tett, og vi har leger lett tilgjengelig, sier seksjonslederen.

Differensiert tilbud

Stortinget har bestemt, i tråd med WHO sine anbefalinger, at norske kvinner skal ha et differensiert fødetilbud. Det betyr at fødetilbudet er tilpasset den enkelte kvinnes antatte behov for omsorg og oppfølging under fødselen.

På Kalnes er alle fødestuer utstyrt med teknisk utstyr til å overvåke mor og barn om det skulle bli nødvendig. Er det ikke behov for avansert overvåkning under fødselen, vil utstyret ikke bli tatt i bruk.

Kan føde i vann

Store badekar er tilgjengelig for fødende, hvis det er et ønske, og det medisinsk sett ligger til rette for det. Badekarene kan både brukes før og under fødsel. At lystgassen er tilbake i Sykehuset Østfold, er også populært, med nye og bedre masker slik at mindre lystgass siver ut i rommet.

- Vi er glad for at vi kan tilby denne formen for smertelindring. Lystgass er noe mange fødende ønsker å benytte. I tillegg tilbyr vi selvfølgelig epidural og annen smertelindring, sier seksjonslederen.

Hanne (1døgn)
Trygg på mammas arm