Barnas jul på Kalnes

I hele desember har det vært førjulsaktiviteter på barne- og ungdomsklinikken i Sykehuset Østfold. Denne uka var det besøk fra Hjørgunn gård og elever ved Tomb videregående skole som ordnet uteaktiviteter og ponniridning.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 21.12.2018
Sist oppdatert 17.06.2020
En gruppe mennesker som poserer for et bilde med noen hester

​- Det er første gang vi er her, og det er veldig hyggelig. Vi hadde et ønske om å gjøre noe for barna, og lage en litt annerledes opplevelse nå før jul, sier Monica Fluske som er daglig leder ved Hjørgunn Gård & behandlingssenter.

I samarbeid med Tomb videregående skole, tok de initiativ til et besøk på utsiden av barne- og ungdomsklinikken denne uka. Sammen ordnet de i stand førjulsaktiviteter med ponniridning, servering av vafler, kaffe og saft rundt bålpanne utenfor sykehuset.
- Sånne aktiviteter er koselig for oss også. Hverdagen er tøff for mange, og det er fint å kunne gjøre noe annet, sier Fluske.

Stemningsfullt

To shetlandsponnier som barna både kunne ri på eller bli dratt i vogn eller slede bak, gikk små runder i området på utsiden av barne- og ungdomsklinikken. På baksiden mot skogen var det plassert ut høyballer til å sitte på rundt varmen fra bålpanna, og ivrige elever og medarbeidere sørget for servering av både nystekte vafler, saft og kaffe kokt på gamlemåten. Fem år gamle Mie var et av flere barn som benyttet sjansen til å ri på en av ponniene. Flere fikk dessuten se ponniene på nært hold utenfor vinduet. (Teksten fortsetter etter bildet)

Ponniridning på baksiden av sykehuset

Ponniridning på baksiden av sykehuset. Foran på bildet er Mathilde Dalan Kosnes fra Tomb videregående skole.

- Det gjør noe med meg å få være med på det her. Og det tror jeg gjelder ungdommene også, smiler lærer Jørgen Kvarme fra Tomb videregående skole. Han hadde med seg 13 elever fra hestelinjen.
- Elevene går på noe som heter hest i arbeid med mennesker, og vi har flere samarbeidspartnere i fengsel, psykiatri, rus, barnehjem og besøkshjem. En ting er at slike aktiviteter sprer glede der vi er på besøk, men det gir også mye tilbake til oss. For elevene er det viktig å fokusere på hvor det finnes jobber, og gjennom slike besøk kan det for eksempel bety at de oppdager noe de har lyst til å studere og jobbe mer med i fremtiden, sier Kvarme.

Mie

Mie koser seg med nystekt vaffel

Mathilde Dalan Kosnes var en av elevene som var med til Kalnes.
- Bare det å kunne få barn og unge til glemme litt av sykehushverdagen og få dem til å tenke på noe annet, er bra. Det gir en kjempegod opplevelse, sier Kosnes, som blant annet interesserer seg for terapiridning og drømmer om å jobbe med hest i kombinasjon med mennesker.

Julekalender

Med støtte fra Superselma-prosjektet som har som mål å skape lysglimt til kreftsyke barn, har det i desember vært Barnas jul med en rekke hyggelige førjulsaktiviteter i barne- og ungdomsklinikken på Kalnes.

Alt fra juleverksted til marsipanverksted med konditor, trylleshow med Johannes Lindrupsen, luciafeiring, morsomme eksperimenter med PK fra inspiria og barne-tv. Den siste uka før jul har det også vært besøk av julenissen og figurene Elsa og Olaf fra Frost.

Flere bilder fra Barnas jul:

Fra årets luciafeiring

Pepperkaker

Pepperkakepynting

Ponniridning

To shetlandsponnier var på besøk bak sykehuset, og lot barna ri eller sitte i slede eller vogn bak

PK gjør morsomme eksperimenter

PK fra inspiria har besøkt barne- og ungdomsklinikken i desember, og gjorde eksperimenter.

Juleverksted på sengekanten

Nissejenta Stine på besøk