Begrenser besøk til nyfødtintensiv

Nå er sesongen for luftveisinfeksjoner i gang. For å beskytte barna på nyfødtintensiv mot smitte, er det nå midlertidig besøksbegrensninger for søsken i barnehage og skolealder.

Publisert 13.10.2022
Illustrasjonsbilde baby
Barna på nyfødtintensiv er ekstra sårbare for smitte.

Nyfødte som trenger intensivbehandling, er ekstra sårbare for smitte, og vanligvis er kun foreldre til stede på nyfødtintensiven, med søsken på besøk. Nå begrenses besøkene ytterligere.
Så nå må yngre søsken vente med å treffe lillesøster eller lillebror.

Høysesong for infeksjoner

Influensa, RS-virus og andre luftveisinfeksjoner; høsten er her og det er viktig å beskytte de minste som er ekstra utsatt.
- Vi må gjøre hva vi kan for å unngå at de får en virusinfeksjon. Derfor må vi ha strenge regler for hvem som kan komme inn til barna på nyfødtintensiv, sier avdelingssjef Jane Larsen i barne- og ungdomsklinikken.

I første omgang innføres besøksbegrensningene kun på nyfødtintensiv.
- Dersom vi ser at antall luftveisinfeksjoner øker, vil vi vurdere å begrense besøk ytterligere, også på føde-barsel. For øvrig anbefaler vi at de nyfødte barna ikke blir tatt med ut av avdelingen, for eksempel til vestibylen, for å unngå at de blir utsatt for smitte, sier klinikksjef Eirin Paulsen i klinikk for kvinne-barn.

Vent med besøk hjemme

Sykehuset anbefaler også at familiene begrenser besøk når de har kommet vel hjem fra sykehuset med nyfødte, og er forsiktige med å oppsøke steder med mye folk og fare for smitte.

- Nyfødte er ekstra utsatt for smitte. For at de skal få en best mulig start på det nye livet, er det viktig å være forsiktige den første tiden, sier Larsen.

Faktaboks:

​Sykehuset Østfold har stor forståelse for at besøk er viktig for både pasienter og pårørende. Men har du luftveissymptomer, vent med å komme på besøk i sykehuset slik at vi unngår smitte.