Bruk av lystgass hos barn

Mange barn gruer seg til inngrep og undersøkelser på sykehuset. - Ved å bruke lystgass blir barnas angst og ubehag dempet og de får en bedre opplevelse, opplyser barnesykepleier Cathrine Iversen som var med på å innføre bruken av lystgass på barne- og ungdomsklinikken.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 01.07.2022
Sist oppdatert 16.08.2022

​Fra 2013 har barne- og ungdomsklinikken i Sykehuset Østfold tilbudt lystgass til barn som skal gjennom ulike sykehusprosedyrer, og godt over 1000 barn har fått denne behandlingen.  I Sykehuset Østfold benyttes lystgass på barne- og ungdomsklinikken, skadepoliklinikken, øre-nese-hals-poliklinikk, radiologisk avdeling og etterhvert vil det også finnes i akuttmottaket.​

Cathrine Iversen

Barne- og ungdomsklinikken har hatt tilbud om lystgass til barn siden 2013.

- Vi bruker en blanding som heter Livopan som er halvparten lystgass og halvparten oksygen, og det tilbys til barn fra fire år og oppover, sier barnesykepleier og fagutviklingsrådgiver Cathrine Iversen som har jobbet i Sykehuset Østfold i 26 år.

Hør podkast om lystgass i behandling av barn​

Lystgass er en usynlig medisinsk gass som er beroligende, litt søvndyssende og har en  smertedempende effekt. Det er et godt alternativ for barn og unge som skal gjennom ulike prosedyrer.

Men hva synes barna da, om det å bruke lystgass?

- Jeg slutter aldri å bli rørt over å se livredde barn komme inn på sykehuset og så få lystgass og ende opp med å være rolig og avslappet under hele prosedyren, sier Iversen.

Hvordan fungerer egentlig lystgassbehandling på barn? Hvilke fordeler ser vi, og hvordan opplever helsepersonell, pasienter og pårørende lystgassbehandling?

Episoden kan du høre på Spotify, Apple Podcasts og andre steder hvor du finner podkast, og du kan lese mer og høre andre episoder på sykehusets nettside

Det er fag- og kompetanseavdelingen i samarbeid med kommunikasjonsavdelingen som utgjør podkast-redaksjonen. Målet er å by på innhold som er interessant og lærerikt for både egne medarbeidere og befolkningen.