Den fødte gave til fødeavdelingen

Fødselsfotograf Eva Rose som er på landsomfattende turné besøkte føde- og barsel på Kalnes før helgen, og overrakte 18 øyeblikksbilder i gave.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 10.04.2018
Fødselsfotograf Eva Rose med gave til føde-barsel på Sykehuset Østfold
Fødselsfotograf Eva Rose har gitt 18 fotografier i gave til føde-barsel på Sykehuset Østfold. Foto: Trine Dahlman

​- For en fantastisk gave vi har fått, sier jordmor og seksjonsleder Cecilie Sommerstad ved føde- barsel og gynekologi i Sykehuset Østfold.

Medarbeidere ved fødeavdelingen fikk nylig besøk av fødselsfotografen Eva Rose som er på turné med "fødebilen". Hun overrakte 18 fotografier som vil dekorere veggene på Kalnes.

- Betyr mye
Føde- og barsel hadde noen bilder på veggene fra før, men har lenge ønsket seg mer pynt.
- Bildene fra Eva Rose passet perfekt sammen med dem vi har fra før. Bildene er enkle i sorte rammer og er et supert supplement, sier Sommerstad fornøyd. Hun har tidligere skrevet masteroppgave om interiør på fødestuer, og er derfor også ekstra opptatt av hvordan det ser ut på fødeavdelingen.

- Det betyr veldig mye. Når det er vondt eller slitsomt, kan det være motiverende å se bilder av andre i samme situasjon, eller se hva man har i vente etter alt slitet.
Hun tror bildene også er kjærkomne for partnere til den fødende. Det var flere fødsler i gang da Eva Rose var på besøk, og jordmoren benyttet anledningen til å vise de nye bildene til de vordende foreldrene som lot seg begeistre.
- Motivene er varierte og fine, både med barn, jordmødre og foreldre, og det fine er at viser øyeblikk knyttet til fødsel samtidig som de ikke er "for mye", sier Sommerstad.

Overveldende respons
 Å spre informasjon og glede rundt fødsler, har blitt en hjertesak for fotografen Eva Rose. I 20 år har hun fotografert magiske øyeblikk. Ideen til norgesturneen fikk Rose etter en utstilling av fødselsbilder i Oslo Rådhus i 2014, hvor hun i etterkant av utstillingen donerte bildene til fødeavdelingen på Bærum sykehus.

– Kvinner som fødte på Bærum sykehus fortalte meg at fotografiene motiverte og bidro til bedre fødsler. Jordmødre fortalte meg at fotografiene hjalp mot fødselsangst. Tilbakemeldingene motiverte meg til å ville dekorere flere fødesteder, uttaler Rose.
Fotografen la ut en melding på Facebook hvor hun spurte om andre ønsket pynt til veggene sine. Responsen var overveldende. Turen som startet i Oslo 3. april var ment å vare i tre uker, men ble utvidet til 10 uker. Den første uken var hun innom flere sykehus og helsestasjoner i Oslo, Akershus, Østfold og Buskerud, og videre fra fylke til fylke før turneen avsluttes i Tønsberg 15. juni.

Fotografiene skapte stor begeistring både hos ansatte og pasienter ved fødeavdelingen. Foto: Eva Rose