Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Den viktige samtalen

- En forhåndssamtale kan være magisk. Du bidrar til noe veldig viktig for pasienter og pårørende. Dette er i kjernen av det å være helsepersonell; å finne ut hva pasienten ønsker videre i livet sitt og hjelpe dem med det, sier avdelingssjef Astrid Eri-Montsma.

Ingrid Winsnes Trømborg
Publisert 12.09.2024
Astrid Eri-Monstma, Pål Stenumgård og Iolanda Machado.
Fra v.: Avdelingssjef Astrid Eri-Monstma i geriatrisk og endokrinologisk avdeling, og nyremedisinsk avdeling, overlege Pål Stenumgård og sykepleier Iolanda Machado.

En forhåndssamtale er en samtale der helsepersonell setter seg ned sammen med pasient og pårørende for å snakke om hvilke ønsker og behov pasienten har for sin helsehjelp nå og framover.

Tidligere var forhåndssamtaler noe man gjerne forbandt med samtaler som ble gjennomført på sykehjem. Nå innføres dette også i sykehus og gjennomføres av sykepleier og lege sammen.

Astrid Eri-Montsma mener at forhåndssamtaler er både viktig og ikke minst tilfredsstillende å gjennomføre.

- Som helsepersonell kan vi senke skuldrene litt etterpå for nå vet vi hva pasienten vil. På et travelt sykehus kan vi få følelsen av å drive butikk eller jobbe ved et samlebånd, men gjennom forhåndssamtaler blir vi mindre maskinelle ved at vi kommer veldig nært både pasient og pårørende, sier Eri-Montsma.

Nådd målet allerede

Geriatrien med primus motor overlege Pål Stenumgård i førersetet, er med i et prosjekt om innføring av forhåndssamtaler i regi av Helse Sør-Øst der alle sykehus i regionen deltar. Sykehuset Østfold hadde som mål å få med 40 pasienter. Nå har sykehuset inkludert 45 pasienter og er det eneste sykehuset som har nådd målet så tidlig i prosjektet.  

- Noe av det viktigste med studien er å evaluere hvordan forhåndssamtaler best kan innføres i en travel sykehushverdag. Et viktig spørsmål er også om forhåndssamtaler fører til at pasient, pårørende og kliniker får mer og bedre informasjon og blir tryggere på å snakke om eksistensielle tema, sier Stenumgård.

Det er pasienter over 70 år med noe skrøpelighet som er i målgruppa for prosjektet. Hver samtale tar 30-45 minutter og inkludert dokumentasjon omtrent 1 time.

Styrke pasientens medvirkning

Aktuelle spørsmål i en forhåndssamtale kan være; Hva er viktig for deg i livet? Hva ønsker du å vite om din egen helse? Hvem skal ta beslutninger om din helse? Når beslutninger skal tas – hvem skal involveres? Hva ser du for deg hvis noe akutt skjer? Hvis du får en ny infeksjon, vil du behandles på nytt?

Prosessen kan bestå av en eller flere samtaler der pasienten, helsepersonell og gjerne også pårørende deltar.

Hensikten med forhåndssamtaler er å styrke pasientens medvirkning i beslutninger om egen helsehjelp. Etter forhåndssamtaler er det mulig å tilpasse informasjon, beslutningsprosesser, planlegging og framtidig helsehjelp til pasientens ønsker og verdier. Spesielt viktig er dette dersom pasienten senere ikke lenger er samtykkekompetent.

Starten på en prosess

- En forhåndssamtale består av faste spørsmål, men som regel går samtalene av seg selv uten at vi må følge manus. Mange familier har ikke snakket om disse temaene før, og da blir samtalen starten på en prosess, forteller Eri-Montsma.

- Det er veldig flotte samtaler, vi kommer til kjernen på en helt magisk måte. Endelig kan vi finne ut hva som egentlig betyr noe for pasientene, og det er sjelden at de ønsker å leve så lenge som mulig. De fleste vil leve hvis de ikke har for store plager eller stor kognitiv svikt. Mange er også redde for å bli en byrde for de pårørende.

Kan redusere overbehandling

Selv om en pasient i en forhåndssamtale har sagt fra hva vedkommende ønsker hvis noe akutt oppstår, er det alltid mulig å endre mening. Det er ingenting som er låst for framtiden, men poenget er at sykehuset får vite hva vedkommende ønsker.

- Jeg tror vi på sykehuset kan tilpasse tilbudet vårt bedre og mer etter pasientens ønske. Når vi legger inn pasienter som ikke ønsker det, bare for sikkerhets skyld, er det er en stor påkjenning for pasienten.

- Å ikke ha avklart med pasienten hva vedkommende ønsker i en akuttsituasjon, kan resultere i overbehandling eller feil behandling. Jeg er overbevist om at forhåndssamtaler kan redusere overbehandling. Det er lettere å ta gode beslutninger når dette er snakket om i forkant.

Illustrasjonsbilde av samtale mellom pasient og lege
Illustrasjon: Samtale mellom pasient og helsepersonell (Stock photo).

For sent på sykehjemmet

Sykepleier Iolanda Machado er koordinator for prosjektet i akuttgeriatri og mener at det er en årsak til at forhåndssamtaler bør skje i sykehus.

- Pasientene har rett til å medvirke, det er det aller viktigste. Når de kommer på sykehjem, er det ofte for sent både i forhold til behandling og kommunikasjon. Pasientene er ofte da så redusert at de ikke vil klare å uttrykke det de ønsker. Vi må unngå å gi pasienter behandling de ikke ønsker, vi kan unngå både overbehandling og reinnleggelser ved å sette pasienten i fokus, sier hun.

Gir pasienter og behandlere trygghet

Stenumgård, Machado og Eri-Montsma har gjennomført mange samtaler denne våren og har stor tro på metodikken og arbeidsformen.

- I tillegg er det godt å se at pasientene er så takknemlige. Ved å investere i dette, tar vi beslutninger som er i tråd med pasientens ønsker. Det gir oss ro og trygghet, sier Machado.