DPS døgn i nye lokaler

Både pasienter og medarbeidere kan glede seg over nyoppussede lokaler i døgnseksjonen til DPS Fredrikstad. 13 av pasientrommene i gamle St.Joseph er tatt i bruk i sommer.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 08.08.2022
Sist oppdatert 05.09.2022
Seksjonsleder Magne Ingvaldsen i et av de nye pasientrommene på DPS døgn.

​- Vi flyttet inn i den nye delen i juni, sier seksjonsleder Magne Ingvaldsen fornøyd.

Han viser rundt i 2. etasje av lokalene i gamle St.Joseph, hvor pasienter og medarbeidere i DPS døgn har fått nye, lyse og delikate omgivelser. I de gamle historiske lokalene til St. Joseph skal psykisk helsevern og rusbehandling samles i samme lokaler. Fredrikstadklinikken vil fordele seg over fem etasjer i bygget, og Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) skal ha hele fjerde etasje.​​​

Stor forbedring

- Nesten hotellstandard, kommenterer Ingvaldsen fornøyd. Det er ingen hemmelighet at de tidligere lokalene var langt fra freshe, så det å kunne ønske døgnpasienter og medarbeidere velkomne til flotte lokaler har vært et stort ønske. En egen ventesone, store lyse fellesarealer og kjøkken, arbeidsrom og medisinrom, er tatt i bruk i 2.etasje.
- Døgnavdelingen er på langt nær ferdig, vi er nå fordelt på tre etasjer med midlertidige løsninger. Men det flotte er at det går mot det bedre hele veien.

Nå har hvert pasientrom et eget lyst og fint bad, det er ny seng, møbler og inventar i pasientrommene. Før jul er målet at samtlige 18 pasientrom skal stå klare til bruk. 45 medarbeidere fordelt på 35 årsverk jobber her i dag.​

-Takk for tålmodigheten!

- Pasienter og medarbeidere har vært utrolig tålmodige, understreker Ingvaldsen. Ombyggingen har til tider medført støy og gjort dagene mer krevende.
- Alle fortjener en stor takk for å ha stått i dette sammen med oss.
Ingvaldsen roser samarbeidet med eiendomsavdelingen og særlig byggeleder Göran Fransson.

- Takket være det, har vi klart oss gjennom en krevende tid. De har vært flinke til å tilpasse seg, og for eksempel lagt ned byggearbeider når pasientene har vært slitne eller vi har hatt møter. Dialogen har vært god hele veien, vi har hatt faste møter, og har fått være involvert hele veien underveis.

BUP skal inn i lokalene i 4. etasje, og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) og legemiddelassistert behandling (LAR) skal også inn i nye lokaler, og ambulant akutteam(DPS) etterhvert. Poliklinikk og poliklinisk gruppebehandling er i drift i 3. etasje.​