Ekspertene svarte

Åtte spesialister fra ulike fagområder stilte sporty opp da sykehuset arrangerte åpen kveld i går 18. september med tema: Spør eksperten. Og et engasjert publikum fikk svar på mange spørsmål.

Publisert 19.09.2017
Paneldeltagerne
Paneldeltagerne fra venstre: Waleed Ghanima, Harald Hurum, Kjetil Horn, Jan-Ragnar Haugstvedt, Jostein Vist, Øystein Simonsen, Eivind Reitan og Rajiv Advani. Ordstyrer for kvelden var Jan Henrik Lund.

​Kan man forebygge blodpropp? Kan en rolig og tilsynelatende avslappet person ha angst? Symptomer på hjerteinfarkt er forskjellig for damer og menn, hva skal vi damer kjenne etter? Er det fortsatt farlig å bli smittet av HIV, eller har medisinene blitt så gode at det ikke lenger er så farlig? Hva er en PET/CT og når brukes den? Hvorfor bruker leger så mange forkortelser? Hvem har rett på en kontaktlege?

Spørsmålene fra salen var mange, og det var både pasienter, pårørende, helsepersonell og andre helseinteresserte til stede. Ekspertene på barn, blodsykdommer, psykiatri, nevrologi, radiologi, ortopedi, jus og infeksjonsmedisin lot fagterminologien hvile og kom med gode, forståelige svar.

Den viktige dialogen

I går 18. september startet kampanjen «Bare spør!» i sykehuset. Pasienter og publikum oppfordres til å stille spørsmål hvis det er noe de ikke forstår eller noe de lurer på. En god dialog mellom helsepersonell og pasienter og pårørende reduserer risikoen for både feil og misforståelser.

Arrangementet «Spør eksperten» ga i tillegg mulighet til å stille direkte spørsmål til spesialistene.
- Dette må dere gjøre igjen, men dere må annonsere bredere, slik at mange flere får vite om tilbudet, var responsen fra publikum etter arrangementet.