Elisabeth er årets smil

- Jeg har aldri gruet meg til å gå på jobb, sier spesialhjelpepleier Elisabeth Waagen. I over 40 år har hun jobbet på fødeavdelingen, og denne uka ble hun kåret til årets smil av kollegaer i Sykehuset Østfold.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 21.06.2018
Sist oppdatert 21.08.2018
En gruppe mennesker iført hvite labfrakker og holder et skilt
Årets smil-vinner og spesialhjelpepleier Elisabeth Waagen ved fødeavdelingen med renholderne Elise Mutch, Lisbet Dahlin, Ali Akcakaya, Mona Bergli, Astrid Piekut og Anita Rekvin i Sykehuset Østfold.

​- Nei guri, er det sant? Jeg kan ikke annet enn å si takk, dere er helt gærne dere. Jeg har jo allerede fått pris en gang, mente Elisabeth Waagen da renholderne denne uka overrasket med gave og diplom i lunsjen.
Spesialbarnepleieren på fødeavdelingen ble nemlig tidligere i vår kåret til månedens smil, men gikk nå altså helt til topps da renholdsavdelingen skulle plukke ut årets smil blant alle kåringene gjennom det siste året.

Inkluderende

- Elisabeth er en klasse for seg. Hun er enorm i forhold til inkludering og samarbeid, er alltid blid og imøtekommende, og er ærlig og raus. Det er ikke rart at så godt som alle renholderne stemte fram deg til å motta årets smil! Du er rett og slett en flott kollega, oppsummerte seksjonsleder Marianne Holme i renholdsavdelingen.

Waagen ble både rørt og takknemlig over tittelen, men var snar til å rose tilbake.
- Jeg blir så glad hver gang jeg ser renholderne. Jeg har alltid vært veldig opptatt av at vi skal inkludere alle. De som vasker her på sykehuset er like viktige som leger, om ikke viktigere. Uten renhold kunne vi gått hjem alle sammen, og det er det viktig å huske på, sier Waagen.

Snart pensjonist

Om fire uker trapper hun ned.
- Jeg blir jo snart pensjonist! Det har vært mange fine år, og jeg har hatt en veldig fin jobb, sier Waagen.
Hun bestemte seg tidlig for hvilken vei hun ville gå.

Elisabeth Waagen

- Ja, jeg har alltid likt barn. Jeg jobbet litt i barnehage, men det var da jeg gikk på Haugetun folkehøyskole at jeg bestemte meg. Fødeavdelingen er nok mindre slitsomt enn i en barnehage, smiler Waagen.

Fra hun startet på St.Joseph i 1978 og fram til i dag, har det skjedd mye.
- Men for oss på føden har det bare blitt bedre med årene. Fødeavdelingen har vært en veldig flott arbeidsplass med et godt miljø, og jeg har aldri gruet meg til å gå på jobb. Vi har selvfølgelig hatt våre historier vi også, men her har det vært mest positivt, sier Waagen fornøyd.

Hun går av med KLP, og håper ikke døren til arbeidsplassen blir stengt for godt.
- Jeg kommer til å savne kollegaene mine, så det er mulig jeg kan ta noen vakter innimellom. Jeg har gitt beskjed om at dersom jeg er brukenes til noe, så vil jeg gjerne det.