Får gå videre til neste fase

I dag 9. mars har styret i Helse Sør-Øst vedtatt at Sykehuset Østfold kan gå videre med planlegging av stråle- og somatikkbygg på Kalnes. - Vi har stort behov for mer kapasitet, og dette er et viktig skritt mot utbygging, sier administrerende direktør Hege Gjessing.

Publisert 09.03.2023
Sist oppdatert 20.04.2023
Sykehuset Østfold Kalnes
Det er stort behov for mer areal i Sykehuset Østfold Kalnes.

I vedtaket fra styremøtet i Helse Sør-Øst står det at styret tar rapporten for prosjektinnramming til orientering, og godkjenner at planleggingen av stråle- og somatikkbygg Kalnes videreføres til konseptfase.

- Selv om vi er inne i en periode med utfordrende sykehusøkonomi, er det vår oppgave å bidra til et godt sykehustilbud i hele regionen. Det er ikke god nok kapasitet i Østfold, og det skal vi søke å rette på, sier styreleder i Helse Sør-Øst, Svein Gjedrem til Helse Sør-Øst sin nettside.

Behov for mer areal

Sykehuset Østfold har betydelige kapasitetsproblemer som følge av en raskt voksende pasienttilstrømming og et høyt overbelegg mye av året, i tillegg til en økende og eldre befolkning.

- De siste årene har vi gjort mange endringer for å utnytte kapasiteten i sykehuset maksimalt, og vi har ingen mulighet til å utvide kapasiteten ytterligere uten å bygge nytt. Vi er glad for at styret i Helse Sør-Øst forstår hvilken situasjon vi er i, sier Gjessing.

Færre alternativer

I prosjektinnrammingen som nå er styrebehandlet, har sykehuset utredet framtidig behov innenfor strålebehandling og somatiske døgnplasser. Rapporten beskriver fem ulike alternativer. I styresaken anbefaler Helse Sør-Øst å redusere antall alternativer som tas videre til konseptfasen, til tre alternativer i tillegg til et null-alternativ:

Null-alternativIngen endring i dagens bygningsmasse

Alternativ 1: Utvidelse av somatisk sengekapasitet tilhørende arealer innen poliklinikk, operasjon, dagkirurgi, laboratoriemedisin og bildediagnostikk og ikke-medisinske støttefunksjoner

Alternativ 2: Utvidelse av somatisk sengekapasitet med tilhørende arealer som i alternativ 1, og stråleterapi

Alternativ 3: Utvidelse av somatiske sengekapasitet med tilhørende arealer som i alternativ 1, og stråleterapi – trinnvis utbygging med prioritering av somatikkbygg

I styremøtet poengterte administrerende direktør i Helse Sør-Øst, Terje Rootwelt, at det i praksis er to alternativer som er aktuelle, det vil si alternativ 2 og 3, siden både somatikk- og strålebygg ligger i utbyggingsplanene.

Skal velge hovedalternativ

I første del av konseptfasen skal de ulike alternativene vurderes og rangeres før sykehuset velger et hovedalternativ. Det skal utarbeides et hovedprogram og de økonomiske analysene fra prosjektinnrammingen kvalitetssikres og oppdateres.

I steg 2 av konseptfasen skal hovedprogrammet videreutvikles, og det skal lages et skisseprosjekt av valgt hovedalternativ som gir en mer detaljert plan over rom og areal.

- Vi har allerede hatt flere arbeidsgrupper med bred sammensetning i prosjektinnrammingen. Vi har hatt egne grupper som har tatt for seg kreftsenter og stråleterapi, somatikkbygg, intensiv og overvåkning, kompetanse, og medisinske støttefunksjoner. I konseptfasen vil mange flere medarbeidere bli involvert i arbeidet, sier fagdirektør og prosjektleder for prosjektinnrammingen, Helge Stene-Johansen.

Når sykehuset nå går videre til konseptfasen, vil arbeidet videre gjøres i tett samarbeid med Sykehusbygg HF som vil ha ansvar for utbyggingen.

Her kan du lese styresaken som er behandlet i Helse Sør-Øst

Du finner mer informasjon om utbygging av sykehuset på sykehusets internettside