Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Får verdifull erfaring

Erfaring med å pleie syke pasienter i sengepost, er gull verdt for legestudentene som har sommerjobb i sykehuset på Kalnes.

Anne-Grete Melkerud
Publisert 21.07.2024
En gruppe mennesker i hvite laboratoriefrakker
Fornøyde sommervikarer i døgn 9 i Sykehuset Østfold Kalnes. Fra venstre Mille Wennersten, Elise Stene og Daniel Rød-Skår.

- I en sengepost får vi en helt spesiell pasientkontakt. Å få være tett på og ha en god dialog med pasientene, er viktig å ta med seg til den dagen vi er ferdig utdannet som leger, sier Daniel Rød-Skår.

Medisinstudenten fra Halden er ferdig med fjerde året på medisinstudiet i Polen. Dette er andre sommer på rad at han har sommervikariat som pleieassistent i døgnområde 9, akuttgeriatri og nyremedisin i sykehuset på Kalnes.

Å ha sommerjobb som pleieassistent i en sengepost, gir viktig erfaring å ta med seg for legestudentene som har sommerjobb i sykehuset på Kalnes.

- Dette er noe helt annet enn å lese pensum. Jeg lærer så mye ved å være her. Dette er et bra sted å tilbringe sommerukene, sier Elise Stene fra Fredrikstad. Hun er ferdig med 3. året på medisinstudiet i Bergen.

Får flere oppgaver

For å bli lege, må du gjennomføre et 6-årig profesjonsstudie i medisin. Etter seks år får du autorisasjon som lege.

I et sommervikariat som pleieassistent i sykehuset, får legestudentene oppgaver etter hvor langt de har kommet i studiene.

Oppgavene spenner fra å stelle pasienter og servere dem mat, til å måle blodtrykk og sjekke temperatur. Etter 3. året som legestudent, får de ta blant annet ta EKG av pasienter, legge inn veneflon, gi væske intravenøst og skylle kateter.

- Vi gjør det sykepleierne ber oss om å gjøre, og de er veldig flinke til å inkludere oss, sier Stene.

Etter fire år som legestudent, får de utføre flere sykepleieroppgaver når de jobber som pleieassistent i sykehuset.

- Når vi har kommet så langt i studiet, har vi blant annet gjennomført medisinlære i studiet, som gjør at vi har lov til å dele ut medisiner, sier Rød-Skår.

Lærer mye

Selv om tilnærmingen til pasienter ofte vil være annerledes den dagen de er ferdige leger og skal stille diagnoser og legge opp behandlingsplaner, er den grunnleggende kontakten med pasienter like viktig.

- Å være lege er jo ikke bare å studere prøvesvar og sette diagnoser. Å kunne kommunisere godt med pasienter blir like viktig når vi er ferdig med studiene. Vi lærer mye ved å jobbe så nært pasienter som vi gjør i en sengepost, sier Rød-Skår.

Mille Wennersten fra Moss begynte på medisinstudiet i Polen i fjor, og har sitt første sommervikariat som pleieassistent i sykehuset. Medisinstudentene som er sommervikarer i sykehuset, er tilknyttet bemanningsavdelingen som følger dem opp. Noen av studentene får fast arbeidsplass i et døgnområde, men andre, som Wennersten, får prøve seg i ulike sengeposter gjennom sommeren.

- Det er fint å se og oppleve hvordan hele systemet virker så tidlig i studiet, og jeg får erfaring fra flere ulike fagområder, sier hun.

Nå er døgnområde 9 akuttgeriatri og nyremedisin arbeidsplassen, med pasienter som ofte har et sammensatt sykdomsbilde. Det betyr at fagområdet studentene må sette seg inn i er bredt.

- Vi får god oppfølging her og det er lett å spørre om det er noe vi er usikre på, sier Wennersten.

Vær litt frampå

Studentene er enige om at det er viktig å være interessert for å kunne lære mest mulig. 
- Det er viktig være nysgjerrig og gjerne litt frampå og spørre om vi kan få gjøre ulike oppgaver. På den måten får vi med oss så mye kunnskap og erfaring som mulig i løpet av sommeren, sier Rød-Skår.

Foreløpig har ingen av de tre studentene bestemt seg for hvilket fagområde de ønsker å spesialisere seg innen når de er ferdige med studiet.

- Men etter to sommervikariater her i døgn 9, har ikke lysten på å bli geriater blitt mindre. Dette er et spennende fagområde, sier Rød-Skår.

Blir gode leger

En person som bruker briller
Ann Katrin Reinnel

Døgnområde 9 akuttgeriatri og nyremedisin har mellom 12 og 15 legestudenter isommervikariater som pleieassistenter.

- Dette blir gode leger, slår seksjonsleder Ann Katrin Reinnel fast.
Seksjonslederen er opptatt av at studentene som jobber i en sengepost får med seg viktig kunnskap og erfaring videre inn i studiene.

- Det å være nær pasientene gjennom stell og pleie gir gode erfaringer å ta med seg. Å kunne snakke med pasienter, er en kunst. Erfaringene de får her på sykehuset gjør det nok mindre skummelt å gå ut i en annen rolle den dagen de er ferdige med studiene, sier hun.

Medisinstudentene fyller en viktig rolle i sykehuset om sommeren, og seksjonsleder Susanne Kupke i bemanningsavdelingen, skryter av jobben de gjør som pleieassistenter. 
- De har et stort pågangsmot og entusiasme. I tillegg gjør de en god jobb, sier hun.

 

​Trappetrinnsmodell for medisinstudenter

Fra og med bestått 3. året i studiet kan medisinstudenter jobbe med helsefagarbeider relaterte, delegerte oppgaver. Etter å ha bestått 4. året kan de jobbe med sykepleier relaterte, delegerte oppgaver. Bemanningsavdelingen er rekrutteringsansvarlig og oppfølgingsansvarlig.

Modellen skal bidra til å utvikle medisinstudenter, og gi dem erfaring innenfor sykepleie. Medisinstudenter som er i denne modellen, får tett oppfølging av bemanningsavdeling i samarbeid med seksjonene hvor studentene jobber.

Medisinstudenter som har fått innpass i trappetrinnsmodellen, har en tilkallingsavtale gjennom hele året, og har mulighet å jobbe i ferietiden og påfølgende sommer igjen. Medisinstudenter som er ferdig med 5. året, vil kunne fortsette utviklingsløpet i samarbeid med de ulike klinikkene.