Feil på instrument ga falskt positive svar

Feil på et analyseinstrument i laboratoriet i sykehuset, har gitt noen falskt positive svar på koronatester. - Vi har retestet positive tester som er analysert i dette instrumentet siden 1. mars, da vi mener feilen oppsto. Vi har i alt funnet 14 falskt positive svar. Alle de berørte er nå informert, sier overlege Anita Kanestrøm i seksjon for genteknologi.

Publisert 29.04.2021
Anita Kanestrøm
Overlege Anita Kanestrøm

​Å få et positivt svar på en koronatest, er en påkjenning både for den som er testet og for nærkontakter som må i karantene.
Seks av de berørte fikk raskt beskjed om at prøven var negativ, slik at isolasjon og karantene kunne oppheves. De andre tilfellene som er funnet, ligger flere uker tilbake i tid.
- Vi er lei for følgene dette har fått for de berørte, sier Kanestrøm.

Fikk ulike svar

Sykehuset Østfold analyserer mange tusen prøver hver uke. Heldigvis er det svært sjelden det oppstår feil, men det kan skje. Feilen her ble oppdaget ved at to pasienter som ble innlagt, ble testet med to ulike metoder hvor av svarene ikke samsvarte. Disse to metodene har tidligere samsvart.
Siden resultatene var ulike, valgte avdelingen å undersøke dette grundig.

Har undersøkt alle

Alle prøver som viser et positivt testresultat, blir analysert igjen for å se etter muterte virusvarianter. Laboratoriet hadde fått inn flere prøver som hadde gitt positivt utslag på den ordinære testen, men som ikke hadde gitt utslag da de ble undersøkt for å se etter muterte varianter. Disse prøvene ble nå tatt fram og analysert på nytt.

- Da vi kjørte en ny analyse av de samme prøvene i et annet instrument, viste resultatet at testene var negative. I alt har vi funnet 14 falskt positive prøver, sier Kanestrøm.

Retester positive prøver

Sykehuset mottar mer enn tusen prøver fra kommunene hver dag, og er avhengig av å kunne bruke instrumentene i laboratoriet. Feilretting av instrumentet som ga falskt positive svar, pågår. Instrumentet brukes kun på omtrent 15 prosent av prøvene som kommer til laboratoriet.

- Vi har ikke funnet noen feil når instrumentet gir negative svar. Får vi positive svar fra dette instrumentet, blir prøvene retestet med en annen metode. Det betyr at vi må bruke mer tid på de positive analysene fra dette instrumentet, men vi tilstreber uansett å gi ut svar raskt slik at kommunene kan sette inn riktige smitteverntiltak, sier overlegen.

Fra 1. mars i år har senter for laboratoriemedisin analysert omtrent 100 000 prøver hvorav cirka 3800 har vært positive.