Sykehuset Østfold flagger med regnbueflagget hele juni

Pride markeres i Norge og mange steder i verden i løpet av de neste ukene. Sykehuset Østfold vil flagge med regnbueflagg i hele juni måned.

Ingrid Winsnes Trømborg
Publisert 05.06.2024
Helge Stene-Johansen
Konstituert administrerende direktør Helge Stene-Johansen med et av regnbueflaggene NSF har gitt til sykehuset.
Norsk Sykepleierforbund (NSF) ved sykehuset har gitt ledelsen to nye regnbueflagg i gave.

- NSF vil med gaven være med på å bidra til markering av mangfold, stolthet, likeverd, solidaritet og glede for alle ansatte og brukere av Sykehuset Østfold, sier foretakstillitsvalgt Øyvind Moksness.

Ledelsen ved sykehuset bestemte tirsdag at flaggene skal opp så fort som mulig, og allerede onsdag 5. juni er flaggene på plass.

- Sykehuset Østfold har ikke flaggstenger på alle lokasjoner, men der vi har flaggstang, vil vi flagge med regnbueflagg i hele måneden, forteller konstituert administrerende direktør Helge Stene-Johansen.

Mangfold og inkludering

Mangfold bidrar til et bedre og rikere samfunn for alle. For Sykehuset Østfold er det å jobbe for å skape mangfold, respekt og inkludering viktig, og Pride-markeringen er et symbol på dette.

– Regnbueflagget symboliserer mangfold og likeverd, og dette er verdier som Sykehuset Østfold er opptatt av og som ligger i vår visjon. Pride er en fin anledning for oss til å markere at alle er velkommen i sykehuset, sier Stene-Johansen.

– Hos oss skal alle kjenne seg trygge og bli respektert for den de er. Det gjelder både pasienter, pårørende og ansatte, fortsetter Stene-Johansen.

I tråd med sykehusets verdier

Sykehusets verdier er trygghet, respekt og kvalitet og visjonen er å gi gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og økonomi.

– Pride er helt i tråd med våre kjerneverdier, alle skal møtes med den samme respekt. Ingen skal kjenne seg diskriminert eller annerledes behandlet, vi er et sykehus for alle i Østfold og Vestby og skal ikke forskjellsbehandle noen, sier Stene-Johansen.

Sykehuset Østfold har flaggstenger ved sykehuset på Kalnes, i Moss og Haldenklinikken. Det er ikke flaggstenger ved lokasjonene til sykehuset i Fredrikstad og Indre Østfold.
Regnbueflagg i vinden
Regnbueflagget står for inkludering og mangfold. Foto: AdobeStock.