Forskning i verdensklasse

I løpet av mai og juni har konstituert overlege ved nevrologisk avdeling, Marton König, fått tildelt tre internasjonale priser for sin forskning innen tverrfaglig behandling av osteosarkomer som rammer ansikt- og skalleregionen.

Publisert 13.10.2016
Sist oppdatert 07.11.2016
Marton König

Osteosarkom er den hyppigst diagnostiserte primære benkreft-typen i verden. Den rammer som regel kroppens ekstremiteter, de fleste pasientene er barn og unge voksne. Av og til rammer den imidlertid hodeskallen. Krefttyper som rammer hodet er heldigvis sjeldne, men til gjengjeld oftest meget alvorlige. Kreft som rammer skallen og ansiktsskjelettet er en stor utfordring. Det finnes mange viktige organer i nærheten i de fleste tilfellene, som øyne, hjernen og munnen.

Mulig å behandle slike pasienter

Slike kreftsvulster har tidligere vært enten umulig eller meget vanskelig å fjerne, da en operasjon medfører ganske store skader på pasienten. Takket være dramatisk utvikling innen kreftbehandling på begynnelsen av 80-tallet, stadig innovasjon innen kirurgiske metoder, samt bedre samarbeid mellom forskjellige spesialiteter, har det de siste årene blitt mulig å behandle slike pasienter.  Det er imidlertid fortsatt uvisst hva den beste behandlingen egentlig er per dags dato.

Beste foredrag

Forskningsresultatene ble først presentert under “12th Congress of the European Skull Base Society, Berlin” 27. mai i år. Her vant foredraget både Fellowship of ESBS for «Beste forskningsprosjekt» og ESBS Travel Award fra utstyrsprodusenten Karl-Storz GMBH for «Beste foredrag». Samme foredrag ble også valgt ut til WFSBS Travel Scholarship under “7th International Congress of the World Skull Base Societies”, i Osaka, Japan.

- Disse prisene betyr stor anerkjennelse i fagmiljøet, og gir reisestipender for fri hospitering i sykehus i hele verden. Sannsynligvis blir det USA eller Japan, men dette avgjøres i samarbeid med min hovedveileder Torstein Meling, sier Marton König.

De beste miljøene som driver med behandling av slike pasienter er i USA, Japan og Tyskland for tiden. De andre prisene som ble delt ut på disse to kongressene ble nettopp utdelt til forskere fra disse landene.

- Det var mange deltakere på begge kongressene, i Osaka ble det holdt over 700 foredrag. Det er knyttet stor prestisje til å vinne priser på disse kongressene og det er stor stas å kunne vinne noe, selv om man kommer fra et lite land. Jeg er både overrasket og ydmyk over prisene. Det ble mange spørsmål fra kolleger verden rundt når det sto «Gralum, Norway» under prisutdelingen. De lurte veldig på hva eller hvor Gralum var, smiler König.

Del av et doktorgradsprosjekt

Studien er en del av et doktorgradsprosjekt og er et samarbeid mellom flere avdelinger ved Sykehuset Østfold og Oslo Universitetssykehus (nevrologisk avd., nevrokirurgisk avd., øre-nese-hals-avdelingen, avdeling for kreftbehandling, patologisk avdeling og øyeavdelingen).

Hovedveileder er Torstein Meling, seksjonsoverlege, dr. philos ved nevrokirurgisk avd. Rikshospitalet, biveiledere er Terje Osnes, avdelingssjef ved øre-nese-hals-avdelingen Rikshospitalet, professor ved Universitetet i Oslo, og Kirsten Sundby Hall, seksjonsoverlege, dr.med. ved avdeling for kreftbehandling, Radiumhospitalet.