Gode resultater med ny behandling av hælsmerter

Kan smerter i hæl bli bedre av å gjøre leggmusklene mindre stramme? Overlege Marius Molund i ortopedisk avdeling ved Sykehuset Østfold har testet ut behandlingsmetoden på pasienter, og er svært fornøyd med de gode resultatene.

Publisert 12.06.2020
Sist oppdatert 23.03.2022
Overlege og seksjonsleder Marius Molund i ortopedisk avdeling på Kalnes, har tatt doktorgrad på behandling av hælsmerter.

​Seks års doktorgradsarbeid har gitt resultater, og onsdag 10. juni kunne Marius Molund endelig forsvare avhandlingen sin. Med familie og de nærmeste kollegaene tilstede forsvarte han avhandlingen sin via nett, og er med det også den første som har gjennomført disputas på Kalnes.

Folkesykdommen plantar fasciitt (smerter i hæl), kan effektivt behandles med en enkel ny operasjonsmetode.

Vanlig lidelse

Marius Molund har i sin doktoravhandling: «Isolated gastrocnemius tightness in foot pathology – diagnostics, treatment and outcomes» vist at en ny operasjonsmetode har meget god effekt hos pasienter med kronisk hælsmerte. Hælsmerte, også kjent som plantar fasciitt, er en meget vanlig og plagsom lidelse.

- Det er kanskje den vanligste fotlidelsen av de alle, og her har det ikke vært noen effektiv behandling. Det ser tvert imot ut til at behandlingene ikke har hatt noen effekt i det hele tatt, og de kirurgiske resultatene har rett og slett vært dårlige, sier Molund.

Her er et typisk punkt for hælsmerter

Her er et typisk punkt for hælsmerter.

Så mange som 90 prosent av de som utvikler hælsmerter, blir bra igjen av seg selv selv om det kan ta tid. Men for noen kan det føre til at de utvikler kroniske plager med betydelig funksjonsreduksjon og redusert livskvalitet.

Mange forskjellige behandlingsmetoder har vært forsøkt for hælsmerte, men ingen av disse har bevist effekt i kliniske studier. De senere år har det vært publisert en del studier som viser en sammenheng mellom hælsmerte og stramhet i muskulaturen baktil i leggen. Mindre studier har foreslått kirurgisk seneforlenging som en behandlingsmulighet.

Står på benet samme dag

- Vi tror det her er fremtidens behandling for pasienter med plantar fasciit, sier Molund.
I sine studier har Marius Molund som den første vist at pasientene som ble operert hadde vesentlig bedre effekt på smerte, funksjon og livskvalitet enn pasienter som ble behandlet med tøyningsøvelser. Den kirurgiske metoden gjøres med et lite snitt i knehasen. Inngrepet kan gjennomføres i lokalbedøvelse, tar under 15 minutter og man kan gå på benet allerede samme dag.
- Mer enn 80 prosent er fornøyd med inngrepet, sier Molund.

Metoden har meget lav risiko for komplikasjoner og man oppnår permanent bedre ankelbevegelse etter inngrepet.

Dette bør være den foretrukne behandlingen for pasienter med kroniske hælsmerter

Overlege Marius Molund, ortopedisk avdeling i Sykehuset Østfold

Det har tidligere vært fryktet at man kan risikere svekket kraft etter inngrepet. Studiene viser at dette ikke er tilfelle, og de opererte pasientene hadde like gode kraftprestasjoner etter operasjonen som de pasientene som ikke ble operert.

- Resultatene viser at dette bør være den foretrukne behandling for pasienter med kroniske hælsmerteplager, sier Molund, og gleder seg over at Sykehuset Østfold dermed kan gi et slikt tilbud til denne pasientgruppen.
- Men det er viktig å understreke at man ikke skal gå til kirurgi med en gang man får hælsmerter. Vi sier bestandig at det må gå minst ett år før det vurderes, fordi de aller fleste blir bra igjen av seg selv, sier Marius Molund.

Marius Molund

Sykehuset Østfolds overlege Marius Molund.