Gratulerer!

I løpet av 2021 ble det publisert hele 121 nye vitenskapelige artikler som medarbeidere i Sykehuset Østfold har bidratt til. På sykehusets forskningssemiar ble det kåret tre vinnere av sykehusets publikasjonspris.

Publisert 20.05.2022
Sist oppdatert 25.05.2022
Vinnere av publikasjonsprisen
Fra venstre Anbjørg Rangberg for forskningsgruppen molekylærbiologi forsknings- og kompetansegruppe, Ann-Chatrin Leonardsen, og Waleed Ghanima for forskningsgruppe Trombose og hemostase.

Forskerne våre fortsetter å publiserer sine resultater i anerkjente nasjonale og internasjonale vitenskapelige tidsskrifter, og på sykehusets årlige forskningsseminar er utdeling av publikasjonsprisen en fast post. Prisen har til hensikt å skape positiv oppmerksomhet og synliggjøring av resultatene fra forskningsprosjektene ved sykehuset.

De siste årene har prisen blitt basert på at noen publikasjoner skiller seg ut ved at de er antatt i prestisjefylte tidsskrift, ofte med høy impact faktor, samt for å stimulere unge forskere som har prestert bedre enn forventet i form av mange og/eller gode artikler på et tidlig stadium i karrieren.

I år ønsker forskningsavdelingen å rette fokus mot forskningsgruppene som helhet, og har valgt å tildele publikasjonspris til to av gruppene som skiller seg særlig ut i både antall publikasjoner totalt i 2021 og antall publikasjoner i nivå 2 tidsskrift. ​

De tre prisvinnere er:

• Ann-Chatrin Leonardsen har produsert totalt 9 publikasjoner i 2021 hvorav en er i et nivå 2 tidsskrift. Mengden publikasjoner vitner om betydelig innsats og publikasjonene er av høy kvalitet. Leonardsen har en betydelig forskningsproduksjon og er i tillegg pådriver for mange prosjekter som startes opp ved sykehuset.

• Forskningsgruppe Trombose og hemostase ledet av Waleed Ghanima utmerker seg som gruppen med flest publikasjoner totalt og flest publikasjoner i nivå 2 tidsskrift. Gruppen har totalt 22 artikler i 2021.

• Forskningsgruppen molekylærbiologi forsknings- og kompetansegruppe ledet av Christine M. Jonassen utmerker seg som gruppen med nest flest publikasjoner i 2021 hvorav fire publikasjoner er i nivå 2 tidsskrift. Totalt publiserte gruppen 19 artikler i 2021. Til sammen står disse to gruppen for om lag 40 prosent av alle forskningspublikasjoner ved sykehuset i 2021.