Gratulerer med VM-medalje!

Når pasienter kommer til hjertetrimmen i Sykehuset Østfold Moss, møter de en instruktør i verdensklasse. Fysioterapeut Anna Sørlie Heranger har akkurat kommet hjem fra VM i styrkeløft, og kan skilte med helt fersk sølvmedalje.

Publisert 22.11.2022
Anne Sørlie Heranger i sykehuset i Moss
Fysioterapeut Anna Sørlie Heranger tilbake på jobb etter flott innsats i VM i styrkeløft.

- Jeg er ganske støl etter konkurransen, og kjenner at kroppen har løftet tungt. Da er det godt med noen treningsrunder med pasientene på hjerterehabiliteringen, med mye bevegelse slik at jeg får løsnet opp litt, sier hun og smiler bredt.

Og at hun har løftet tungt, er det liten tvil om. Verdensmesterskapet i styrkeløft består av tre øvelser, og det er den samlede vekten som teller.

Heranger endte totalt med 652,5 kilo, fordelt på 265 kilo i knebøy, 162,5 kilo i benkpress og 225 kilo i markløft.

- I tillegg til at det ble sølvmedalje i verdensmesterskapet, ble det Norgesrekord både i knebøy og totalt. Jeg er kjempefornøyd, sier hun.

Nå er hun tilbake på jobb i avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering, og i dag har hun allerede hatt én treningsøkt med hjertepasienter i Moss, og skal snart i gang med gruppe to.

Aktivitet er ikke farlig

Hjerterehabiliteringen i Moss er et tilbud til alle pasienter som har hatt et infarkt eller er hjerteoperert. Pasientene kalles først inn til en samtale med sykepleier på hjertepoliklinikken i Moss, og får så tilbud om hjerterehabilitering.

Rehabiliteringen varer i seks uker, med trening to ganger i uken i tillegg til undervisning. Pasientene får også tilbud om et videregående kurs med trening to ganger i uken.

- Det er viktig at vi kommer raskt i gang for å trygge pasientene på at det ikke er farlig å være aktiv. Treningen er intervallbasert, og målet er å motivere pasientene til å fortsette å trene også etter at de er ferdige her. Jeg kan bidra til å gi dem idrettsglede, sier fysioterapeuten.

Viktig å motivere

I tillegg til gruppetrening med hjertepasienter, jobber hun også direkte med en og en pasient i ortopedisk sengepost. Men selv om det er en av verdens sterkeste kvinner som er på vakt, må pasienten i hovedsak gjøre jobben selv.

- Jeg er opptatt av at pasientene skal motiveres til å gjøre så mye som mulig selv, når de skal opp av sykesengen og være i aktivitet igjen. Men hvis pasienter for eksempel er redde for å gå i trapper, kan jeg forsikre dem om at jeg tar dem imot hvis de faller, sier hun og smiler.

En kilo til

Heranger har vært ansatt i Sykehuset Østfold siden 2018, det samme året som hun deltok i VM for første gang. Fram til årets mesterskap i Danmark, har hun tre 4. plasser i VM.

- Det var fantastisk å endelig stå på pallen i et verdensmesterskap. Styrkeløft blir fortsatt bare morsommere og morsommere. Og målet er alltid å kunne løfte én kilo til. Så jeg er veldig motivert til å fortsette.​