Gravid? Bruk brodder!

Fødepoliklinikken i Sykehuset Østfold opplever at en del gravide faller på glattisen om dagen. - Gravide bør bruke brodder, oppfordrer jordmor Tanja Lybæk.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 22.02.2018
En mann i hvit frakk
Jordmor Tanja Lybæk i Sykehuset Østfold anbefaler gravide til å bruke brodder.

​Det kommer stadig inn vordende mødre som har mistet balansen og ramlet.
- Det er ikke bra for noen å falle, men vi vil gjerne komme med en ekstra oppfordring til alle gravide om at de bør bruke brodder. De har jo ikke bare seg selv å ta hensyn til, men også barn i magen, sier jordmor Tanja Lybæk.
Selv om det stort sett går greit, er det ofte litt ekstra spenning knyttet til fall hos gravide.

- Da ringer de gjerne til oss, og det skal de også fortsatt gjøre dersom de er uheldige og faller. Det skal ganske mye til for at det skal skje noe, men vi vil gjerne ha inn kvinnene til en sjekk på sykehuset, opplyser jordmoren.

På fødepoliklinikken blir det tatt en kontroll, det gjennomføres ultralyd, og de sjekker at alt står bra til med mor og barn. I tillegg blir den gravide liggende til overvåking på sykehuset i ett døgn etter fallet.

- Stort sett opplever vi at det har gått helt greit etter fall. Men det kan i sjeldne tilfeller være en risiko, og derfor lar vi også kvinnene være på sykehuset til observasjon etter fall, forklarer Lybæk.

Nå håper jordmoren flere gravide følger oppfordringen om å være ekstra forsiktige, og sikrer seg med brodder på føttene for å forebygge flere fall. Ett skritt kan være nok til at uhellet er ute.

- Alle kan falle, uansett alder. Selv om man tåler å falle og slå seg, er det ingen vits i å ta sjansen. Det er ekstremt glatt nå, så sko deg godt med brodder, sier Lybæk.