Har stor nytte av allergivaksiner

Pernille Simensen fra Sarpsborg (20) er en av mange som opplever god effekt av vaksine mot pollen og andre allergier. 35 personer er jevnlig innom øre-nese-hals poliklinikken i Sykehuset Østfold for allergivaksiner, og til høsten blir det flere.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 13.06.2018
Sist oppdatert 21.08.2018
En lege som undersøker en kvinnes ben
Sykepleier Emilie Aurora Engebretsen ved poliklinikkområde 6 øre-nese-hals på Kalnes, gir Pernille Simensen (20) en påfylling av allergivaksiner.

​Pernille Simensen (20) har allergivaksinert seg i flere år, og var nylig tilbake for nye stikk ved øre-nese-hals poliklinikk på Kalnes.
 - Jeg har vært allergisk siden jeg var liten, og har prøvd mye forskjellig opp gjennom årene. Tabletter og kortisontabletter også, men jeg ble ikke noe bedre. Dermed slet jeg veldig med slimhinnene mine, sier Simensen. 20-åringen er glad hun ble henvist til øre-nese-hals på Sykehuset Østfold, hvor hun etter utredning kom i gang med allergivaksinering.

Pollenallergi, ofte kalt høysnue på folkemunne, skyldes at mange reagerer allergisk på visse proteiner som finnes i pollen fra ulike typer trær, gress og ugress. Øyne og nese som klør eller renner, er typiske symptomer, og i følge Astma- og allergiforbundet antar man at over 20 prosent av befolkningen har mer eller mindre pollenallergi.

Begynner du å nyse og får tett nese eller irriterte øyne hver vår og sommer, har du sannsynligvis pollenallergi (høysnue). En allergi er en overreaksjon fra kroppens immunforsvar mot noe som egentlig er ufarlig. Ved pollenallergi overreagerer immunforsvaret mot pollen, det vil si blomsterstøv som planter og trær slipper ut i luften.

Det finnes en rekke medisiner mot pollenallergi. Nesespray, allergitabletter, øyendråper, inhalasjonsmedisiner og allergivaksine er blant behandlingsmetodene, men leger hjelper pasienter å finne frem til rett hvilken behandling som passer best

(Kilde: Norges Astma- og allergiforbund)

God effekt

Sykepleier Emilie Aurora Engebretsen ved øre-nese-hals avdelingen tok imot Pernille Simensen da hun sist uke var innom for en påfylling av allergivaksiner.
- De fleste som kommer hit til sykehuset, er de som er veldig plaget av allergi. Det er personer som er alvorlig plaget slik at det går ut over hverdagslivet. Før de kommer hit, har de gjerne prøvd alt fra nesespray, øyedråper og kortisontabletter, uten at det virker, forklarer Engebretsen.

20-åringen tar allergivaksiner mot timotei (gress), midd og bjørk. Det betyr tre sprøyter, med en halvtimes venting og kontroll av stikksted og almenntilstand mellom hver injeksjon.
- Men det er det verdt, sier Simensen, som kun har hatt en positiv opplevelse av å ta allergivaksiner.
- Jeg har merket veldig stor forandring etter at jeg begynte, og i perioder merker jeg nesten ingenting, bekrefter hun. Nettopp det opplever også øre-nese-hals-avdelingen på Kalnes.
- Erfaringen viser at mange har stor nytte av å ta allergivaksinen. Når de er det vi betegner som fullvaksinert, er det mange som opplever at det blir en ny vår etterpå, bekrefter avdelingssjef Anne Johannessen.

Må henvises

Allergivaksinasjon kan redusere en allergisk sykdom. Vaksinen inneholder små doser allergenekstrakt, som skal bidra til å endre kroppens reaksjonsmønster slik at det utvikles en toleranse mot allergenet.
I oppstarten må pasienten vaksinere seg ukentlig i syv uker, og deretter er det vedlikeholdsdoser omtrent hver 8. uke.

Ved vaksinasjon tilfører kroppen enten en svekket mikrobe, deler av en mikrobe, eller noe som likner den mikroben det ønskes beskyttelse mot. Når virkestoffene i vaksinen møter kroppens immunforsvar, dannes det immunforsvarsceller og antistoffer som vil gjenkjenne den "ekte" mikroben. Hvis den vaksinerte senere smittes med denne mikroben, vil immunforsvaret gi en raskere og bedre immunrespons som kan forhindre sykdom.Vi sier at det er oppnådd immunitet ved vaksinasjon.

(Kilde: Helsenorge.no)

Kan ta imot flere

De siste dagene før vaksinasjon er det viktig at pasienten er frisk. Selve behandlingen gjennomføres i to faser, oppdosering og vedlikehold.

- Det er først og fremst personer som er sterkt plaget med allergi og opplever sommerhalvåret som vanskelig, som vi anbefaler å vaksinere. Etter at fastlegen har henvist dem hit, gjennomfører legeteamet en prikktest og utredning av allergien, forklarer Johannessen.

Per dags dato er 35 pasienter fast innom øre-nese-hals avdelingen for allergivaksinering, og 11 starter opp til høsten. De aller fleste er plaget av gress og bjørk.

- De må starte vaksineringen utenom sesong, og vi har kapasitet til å ta imot flere dersom de blir henvist. Det er kanskje ikke alle som er klar over at vi har den muligheten hos oss, sier Johannessen.

Årets pollensesong har vært kraftig.  - Det var lenge kaldt, og når det slo om og varmen kom så raskt, ble det pollen fra or, bjørk og hassel samtidig. Vanligvis er det mer spredd i tid, så selv folk som ikke er allergiske har merket pollensesongen i år, sier Engebretsen.
Nå er gresspollen i gang for fullt. Når det gjelder timotei, og husstøvmidd, så finnes det også vaksine i tablettform.
- Allergitablett mot bjørk er under utvikling, men blir trolig ikke tilgjengelig før tidligst i 2019/2020, tror Engebretsen. Pasienter som får allergitabletter på resept tar den første tabletten under oppsyn på sykehuset, og får deretter fortsette hjemme. Tablettene må tas daglig i 3 år.