Hederspris til Marius Molund

Sykehuset Østfolds overlege Marius Molund mottok hederspris under høstmøtet til leger i ortopedisk spesialisering (LIOS) sist uke. Molund hedres for å ha gjort en særskilt innsats for leger i spesialisering.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 03.11.2021
Sist oppdatert 23.03.2022
Marius Molund
Overlege Marius Molund i ortopedisk avdeling ved Sykehuset Østfold er tildelt hederspris fra Leger i ortopedisk spesialisering (LIOS).

​​Hvert år deler Leger i ortopedisk spesialisering (LIOS) ut hederspris til en overlege i ortopedi, og denne gangen gikk prisen til Marius Molund. LIOS ligger under Norsk ortopedisk forening, og har som hovedmål å forbedre utdanningen av leger i spesialisering innen ortopedi.

Kunnskapsformidler og motivator

I begrunnelsen vektlegges det at Molund er en svært god kollega, forskningsmotor, problemløser, kunnskapsformidler, kirurgisk veileder og motivator. Han er kjent for å gi kniven videre, og fremme god opplæring av LIS-leger, og han er et eksempel til etterfølgelse.

- Å nominere Marius Molund til denne prisen var et felles initiativ fra leger i spesialisering (LIS) og LIS med tilknytning til Molund via klinisk arbeid eller forskning innen fot- og ankelkirurgi, sier Wolfram Grün som er tidligere LIS og nå overlege innen fot- og ankelkirurgi i Sykehuset Østfold.

- Det er selvfølgelig veldig hyggelig å få denne prisen. Det er ekstra stas at den kommer fra mine egne yngre kolleger, som setter pris på den jobben jeg gjør. Jeg føler selv at jeg blir en bedre kirurg og forsker av å veilede de yngre, og det gir meg stor glede å se fremgangen de har hver eneste dag, sier Marius Molund.
Han er i dag seksjonsleder for ortopedisk seksjon fot, barn og infeksjon, og jobbet ved fot- og ankelseksjonen ved Oslo universitetssykehus Ullevål før han startet i Sykehuset Østfold.

Molund har spesialisert seg på fot- og ankelkirurgi, og etter seks års arbeid tok han i fjor doktorgrad på en ny operasjonsmetode på pasienter med kroniske hælsmerter.

Marius Molund

- Vel fortjent
Avdelingssjef Asbjørn Sorteberg i ortopedisk avdeling er svært fornøyd med tildelingen av hedersprisen.

- Marius er genuint opptatt av å utdanne fremtidens kollegaer, samtidig som han er opptatt av forskning. Dette fokuset gjør at han hele tiden ser etter muligheter til å utvikle faget vårt, samtidig som han er opptatt av å lære opp andre. Han har også tydelige forventninger til legene under utdanning, og summen av dette gjør at opplæringen han tilbyr leger i spesialisering er svært god. Prisen er vel fortjent, roser Sorteberg.​​