Helse Sør-Øst støtter forskning ved ortopedisk avdeling

Wolfram Grün og Frede Frihagen ved ortopedisk avdeling har fått innvilget sin søknad om strategiske forskningsmidler fra Helse Sør-Øst. Prosjektet er basert på en ny operasjonsteknikk etablert med seksjonsoverlege Marius Molund i spissen.

Publisert 28.10.2022
Sist oppdatert 24.11.2022
Wolfram Grün

Hvert år lyser Helse Sør-Øst ut forskningsmidler i kategorien «Strategiske forskningsmidler til ikke-universitetssykehus» med søknadsfrist i mai. I utlysningen står det at hvert helseforetak/sykehus kan sende inn inntil to søknader hver. Utlysning av slike strategiske midler er med på å styrke helseforskningen i hele Helse Sør-Øst regionen.

Viseadministrerende direktør Jan Frich skriver på Helse Sør-Øst sine nettsider at de strategiske midlene til ikke-universitetssykehus er et viktig virkemiddel for å stimulere til forskningsinnsats. Grün og Frihagen søkte om midler til en doktorgradsstipendiat i prosjektet med tittelen «Operative treatment of calcaneal fractures: resolving controversies and shaping the future».

Les mer: Helse Sør-Øst​

Høy forskningsaktivitet

Ortopedisk avdeling er i gang med flere store studier. Formålet med prosjektet som nå får forskningsmidler er å undersøke hvordan ​best behandle feilstilte brudd i hælbeinet (med: calcaneus), som foreløpig er et uløst problem innenfor ortopedi. Tradisjonelt har disse bruddene blitt operert via et stort hudsnitt med fiksering med plate og skruer. Denne metoden har imidlertid ført til sårkomplikasjoner i opptil 25% av tilfellene. I de siste årene har det derfor vært en trend mot mindre invasive operasjonsmetoder.

Fotseksjonen ved Sykehuset Østfold med seksjonsoverlege Marius Molund i spissen har vært med på å etablere en ny operasjonsteknikk i Norge som bruker kikkehullsteknikk samt fiksering av bruddet med skruer, alt via kun små snitt i huden.

Åpenbare fordeler med denne teknikken er en svært lavt risiko for sårkomplikasjoner samt en kort hospitaliseringstid. I 2020 startet ortopedisk avdeling verdens første randomiserte kontrollerte studie (RCT) som sammenlikner den nye kikkehullassisterte operasjonsteknikken. Studien drives av fotseksjonen ved Sykehuset Østfold, med Oslo universitetssykehus, Haukeland universitetssykehus og sykehusene i Vestre Viken som samarbeidspartnere. De endelige resultatene av denne studien kan forventes i 2026.

Forskningsavdelingen gratulerer Wolfram Grün, Frede Frihagen og ortopedisk avdeling med forskningsmidlene og ønsker de lykke til med studien.

Jobber du i sykehuset og har lyst til å starte med forskning, ønsker å høre mer om forskningen ved Sykehuset Østfold eller ønsker informasjon om hvordan du kan søke forskningsmidler kan du kontakte forskningsavdelingen ved forskningsavdelingen@so-hf.no eller ta en titt på forskningsavdelingens nettsider.