Høyteknologisk skanner tatt i bruk

Sykehuset Østfold har landets første og er blant de første i verden, med digital PET/CT. - Det åpner seg helt nye muligheter, sier seksjonsleder Hanne Sofie Walther ved nukleærmedisin.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 08.02.2017
Ny digital PET/CT
Radiograf Arve Ludvigsen, seksjonsleder Hanne Walther, fagansvarlig bioingeniør Tone Marie Bergstrøm og bioingeniør Caroline Schrøder Brynildsen er glad for at de endelig kan ta i bruk digital PET/CT.

​Denne uken kunne nukleærmedisinsk seksjon ønske den første pasienten velkommen til undersøkelse i sykehusets nye digitale PET/CT.

- Det er helt fantastisk, sier Walther, som er svært stolt over at Sykehuset Østfold nå har fått maskinen på plass. Fra november 2015 har en lånt analog PET/CT vært i bruk, men med den nye digitale utgaven blir det langt bedre.

- Vi er først i landet, og blant de første i verden som har en slik maskin. Dette er det mange som har jobbet lenge for, og nå er den endelig her, sier Walther fornøyd.

Stort bruksområde

Maskinen er den mest avanserte innen kreftdiagnostikk, og har et stort bruksområde.

- Det er først og fremst en styrking av kreftdiagnostikk. Kreftspesialistene er de som umiddelbart vil kunne dra nytte av gevinsten ved den nye digitale PET/CT-maskinen, sier avdelingssjef Eivind Reitan i avdeling for bildediagnostikk.

Den nye maskinen er mye raskere, og Hanne Walther håper det gir en mulighet til å ta imot 10-12 pasienter daglig, mot 6 som har vært vanlig til nå. Videre er maskinen mye mer robust og har en sikrere teknologi.

Digital PET/CT har veldig høy bildekvalitet, og fanger opp endringer i kroppen og sykdomsutvikling på et mye tidligere tidspunkt.

Reitan understreker at de vil prioritere å bruke maskinen på områder hvor den har størst nytteverdi. Infeksjoner og hjerte er aktuelt, og også nevrologi, psykiatri og revmatologi er områder hvor og PET/CT kan brukes fremover. Maskinen gir dessuten helt nye muligheter i tilknytning til forskning.

Økonomisk gevinst

Maskinen har også en veldig god CT-skanner, og denne har allerede vært i bruk.

Reitan beskriver det som et teknologisk skifte i PET/CT-behandling.
- PET/CT gir også mulighet til å undersøke kroppsområder med små strukturer innen nevrologi, og vi kan styre medikamenter mer.
Ved hjelp av maskinen kan vi raskere avsløre på et tidlig tidspunkt om medikamenter virker eller ikke, og det gir en økonomisk gevinst, påpeker han.

Fakta om PET/CT
  • PET/CT er en undersøkelse der kroppen skannes etter at et radioaktivt sporstoff blandet med druesukker (F18-FDG) er blitt injisert i kroppen.
  • Denne undersøkelsen kan påvise ulike sykdommer, for eksempel kreft. Kreftceller har en høy forbrenning av druesukker, og kreftceller kan på denne måten oppdages.
  • Mengden som gis av det radioaktive stoffet er liten, det går fort ut av blodet og det gir svært sjelden bivirkninger.
  • PET-skanneren registrerer strålingen fra stoffet, samtidig som det tas CT. Bildene legges sammen og viser nøyaktig hvor i kroppen det eventuelt er et økt opptak av det radioaktive stoffet.