Hurra for jordmødrene!

De er like viktige hver eneste dag, men i dag har de blitt satt ekstra pris på. Sykehuset Østfold har rundt 80 jordmødre, som i dag kunne feire den internasjonale jordmordagen.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 05.05.2020
Sist oppdatert 06.04.2022
Jordmødrenes internasjonale dag 5.mai
Fra v. Tone Merete Henriksen, Ida Sofie Øvrum, Mina Gulbrandsen, Kari Anne Årum, Anette Steelman, Ingerid Torgauten, Julie Jarås, Katrine Sandhaug og Lene Karslrud.

​- Det er jo verdens beste yrke, sånn er det bare!
Ann Morris, Lene Karlsrud og mange av jordmorkollegaene kunne feire med kake og litt ekstra godt i lunsjen på Kalnes 5. mai.

Jordmødre er eksperter på svangerskap, fødsel og barseltid.

Artikkelen fortsetter under bildet.

De glade jordmødrene Elina Gobina, Sandra Zietek, Linda Steen og Katrine Døvle Gustavsen mottok hilsen på nattevakt.

- Det går jo litt opp og ned som alt annet, men for det meste er det veldig positivt å jobbe som jordmor. Jeg var turnusjordmor i 1985, og har vært her frem og tilbake siden da, sier Ann Morris fornøyd.

Føde-barsel er en stor avdeling i sykehuset.
- Hit er alle fødende velkomne, og vi ivaretar hele spekteret. Alt fra friske kvinner til alvorlig syke, sier fagutviklingsjordmor Tone Merete Henriksen.

Mer krevende

Mange jordmødre opplever at de har mer å gjøre nå enn tidligere, og fødslene er mer krevende.

- Administrasjon og dokumentasjonsmengden rundt en fødsel har økt og tar mye lengre tid, sier Morris.
Videre blir flere og flere fødsler igangsatt, og krever mye mer oppfølging. Livsstil, vekt og økt gjennomsnittsalder er blant det som kan virke inn på fødslene. Fødsels- og barselomsorgen har gjennomgått store endringer de siste årene.
- Men lykken er den samme. Vi er veldig opptatt av å se den enkelte, ivareta, trygge under fødsel, og ta vare på et nytt liv som kommer til verden, sier Lene Karlsrud.

- God omsorg

Denne våren har naturlig nok vært helt spesiell. Avdelingen ble omorganisert, og det var litt hektisk da koronaepidemien kom med restriksjoner og begrensninger.

- Det har gått veldig fint. Smittevern har vært strålende, og vi har jo en enestående personalgruppe med jordmødre, barnepleiere og andre som står på.

Føde- barsel på Sykehuset Østfold har hatt en litt roligere vår enn vanlig når det gjelder fødsel, blant annet fordi svenske kvinner ikke kommer til Østfold for å føde.

Enkelte jordmødre har hjulpet til under fødsler i fullt smittevernutstyr, men det har fungert greit. - Vi er jo vant til å jobbe med eventuell dråpesmitte, påpeker Henriksen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Den internasjonale jordmordagen

Den internasjonale jordmordagen ble markert med kake på vaktrommet. Foran sitter jordmorstudentene Ella Blom og Cecilie Hovind. Bak fra v. Kari Anne Årum, Mina Gulbrandsen, Ida Sofie Øvrum, Anika Knutsson, Britt Udnæs og Anette Steelman.

Det er svært viktig at alle fødende følger de endrede rutinene før fødsel. Det innebærer at gravide med luftveisinfeksjone eller mistenkt smitte vil være i isolasjon på egen smitteenhet på føde-barsel. Partner med luftveisinfeksjon eller mistenkt smitte eller som kommer inn under kriteriene for karantene, kan dessverre ikke være med under fødsel eller keisersnitt. Den fødende kan kun ha 1 person med seg under fødselen eller keisersnittet, og denne personen må være uten mistenkt smitte og uten luftveissymptomer.

- Jeg tror de aller fleste opplever å få samme omsorg som tidligere. Men det er klart, vi må bruke fantasien vår noen ganger og hjelpe til litt ekstra ved utfordringer, sier Henriksen.

Jordmødrene opplever at de gravide er flinke til å følge råd og restriksjoner, og er forsiktige for å unngå smitte.
- Mange er nok litt engstelige, særlig for at far skal bli smittet og ikke få anledning til å være med på fødselen.

- Det er nok et stort savn for mange at far ikke får være her etter fødselen, men samtidig er liggetiden kort, sier Henriksen. De fleste ligger i to døgn.

Visste du dette?
  • ​Jordmødre med formell utlralydkompetanse har lengst utdanning på feltet. Dette sikrer lik kvalitet og ivaretakelse av den gravide kvinnen og fosteret gjennom svangerskapet
  • I Norge fødes det i snitt over 150 barn hver dag. De fleste barn fødes på sykehus, men friske kvinner med normalt svangerskap kan også velge å føde hjemme med jordmor
  • Barseltiden er en sårbar tid med kroppslige, mentale og sosiale omstillinger. Kvinner kan få støtte av jordmor i denne tiden, på sykehus, hjemme og helsestasjon