I år er det viktigere enn noen gang

Sykehusmedarbeiderne tar influensavaksinering på alvor. Over 400 benyttet muligheten da vaksineringen startet på Sykehuset Østfold fredag, og det er ny rekord på første vaksinasjonsdag.

Publisert 12.10.2020
Sist oppdatert 22.09.2022
En gruppe mennesker iført matchende gule T-skjorter
Godt synlige medarbeidere fra bedriftshelsetjenesten på plass før høstens første influensavaksinasjonsdag.

Sist uke gikk startskuddet for årets influensavaksinering i Sykehuset Østfold. Synlige påminnelser har blitt hengt opp på ulike steder i sykehuset, og fredag var første felles vaksinasjonsdag med bedriftshelsetjenesten.

- Jeg synes jeg merker at det er stor forståelse i sykehuset for at det i år med pandemien er viktigere enn noen gang med influensavaksine, sier administrerende direktør Hege Gjessing. Fredag formiddag tok også hun turen innom plenumsalen, og lot seg vaksinere mot årets sesonginfluensa.

Lett tilgjengelighet

I tillegg til egne vaksinasjondager gjennom bedriftshelsetjenesten fordelt på ulike tider og de ulike stedene i sykehuset, legges det i stor grad opp til kollegavaksinering.

- I år har vi lagt enda bedre til rette sånn at så mange ansatte som mulig skal ha anledning til å ta vaksinen. Unngår vi mye influensasykdom denne vinteren, kan det ha stor betydning for alle som er i risikogruppene. Noen kan slippe å bli akuttinnlagt i sykehuset, og flere med for eksempel alvorlig hjerte- og lungesykdom kan overleve. Derfor er det så viktig at alle vi som er helsepersonell tar vår del av samfunnsansvaret, sier Gjessing, og håper økt tilgjengelighet gjør at så mange som mulig tar influensavaksinen i år.

Mål om 75 prosents dekning

Helsearbeidere er utpekt av Folkehelseinstituttet som en risikogruppe for influensa, og det er stilt krav om 75 prosent vaksinedekning blant samtlige medarbeidere i sykehuset. Vaksinen tilbys medarbeiderne gratis.

I fjor valgte rundt 400 medarbeidere å vaksinere seg første dag.
Nå på fredag ble 415 medarbeidere vaksinert av bedriftshelsetjenesten, og tillegg gjennomfører flere avdelinger kollegavaksinering.

- Dette er en god start på årets vaksinering, sier HR-rådgiver Tone Svanholm.

Medarbeider fra teknisk blir vaksinert

Rolf Wessel Berg fra teknisk avdeling klar til å ta årets influensavaksine.

Administrerende direktør Hege Gjessing tok influensavaksinen.

Hege Gjessing stakk innom første dag, og fikk influensavaksinen av Hanne Bråthen fra BHT Stamina.