Kalnes får friluftssykehus

Stiftelsen Friluftssykehuset har fått 3 millioner kroner i støtte fra Sparebankstiftelsen DNB, og donerer en trehytte til bruk for pasienter og pårørende i tilknytning til Sykehuset Østfold Kalnes.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 06.12.2016
En treboks med skjerm

​- Vi trodde først det her var for godt til å være sant, medgir viseadministrerende direktør Irene Dahl Andersen. Sammen med prosjektdirektør Tore Dag Olsen synes hun det er flott å få denne muligheten, og er begeistret over stiftelsens initiativ.

Henvendelsen fra Stiftelsen Friluftssykehuset kom i sommer. Fredag 2. desember fikk Sykehuset Østfold besøk av initiativtaker Håvard Hernes, Linn C. Lunder fra Sparebankstiftelsen DNB, Sarpsborgs ordfører Sindre Martinsen-Evje og arkitektfirmaet Snøhetta, for en samlet befaring og den formelle overrekkelsen på Kalnes.

En gruppe mennesker som står utenfor

I skogsområdet på baksiden av sykehuset på Kalnes, er planen å plassere hytta.
- Dette kommer til å bli kjempefint, tror Håvard Hernes, og viser til omgivelsene med utsikt mot skog, mark og vann.

Tett på naturen

Hytta på rundt 50 kvadratmeter skal etter planen bestå av to rom; et terapeutisk behandlingsrom og et oppholdsrom. Målet er et tilbud som oppleves som et pusterom fra sykehustilværelsen, som er adskilt men likevel nært.

Friluftssykehuset skal kunne benyttes av både pasienter og pårørende, og tilrettelegges også for mulighet til å trille de alvorligst syke i seng. Hytta skal både kunne brukes som behandlingsrom og et sted hvor man trekke seg tilbake, for eksempel sammen med familien. Et fristed så nært innpå naturen kan ha positiv innvirkning på sykdomsmestring og tilfriskning, samt økt livskvalitet.

Et videospill med en gruppe mennesker som sitter på en sofa

- Konseptet er tretoppinspirert, bekrefter Nicolai Ramm Østgaard i Snøhetta arkitekter. Arkitektfirmaet ble i 2015 engasjert til å utvikle trehyttene som er modulbasert. Materialvalg og utforming er naturinspirert, og friluftssykehuset skal bli til ved minimal inngripen i naturen. Skissene viser integrerte møbler, peis, vindu i taket, og store glassflater med utsikt mot natur og vann, og også store skyvedører til å åpne.

Pilot på Rikshospitalet

Håvard Hernes etablerte stiftelsen Friluftssykehuset i 2015. Stiftelsen er en innsamlingsstiftelse som ved å bygge og donere bort hytter til sykehus, har som formål å styrke den helhetlige behandlingen av syke. Ideen fikk han på grunn av sin alvorlig syke datter, som gjorde at de i flere år tilbragte mye tid på sykehus - og merket behovet for et pusterom. Da datteren ble friskmeldt, tok han initiativ til å etablere stiftelsen.

I januar starter Rikshospitalet produksjon av sin pilot, og håpet er at Sykehuset Østfold følger etter innen neste sommer. St. Olavs Hospital i Trondheim samt Sørlandet sykehus i Kristiansand har også fått donert hvert sitt friluftssykehus av stiftelsen. Visjonen til Hernes og Friluftssykehuset er å finne tomter ved alle sykehus som ønsker et slikt tilbud.

- På et sykehus er det naturlig nok mye fokus på sykdom, samtidig som vi er opptatt av å se hele mennesket. Og vi vet jo at energien til tilheling sitter i den friske delen av mennesker, og derfor er det flott å få et slikt tilbud som kan bidra til stimulering av nettopp det, sier Andersen.
Det er også planer om å oppgradere området rundt selve tomten til hytta.

- Selve hytta er fullfinansiert, og stiftelsen jobber med andre bidragsytere til området utenfor, siden det sees på som en helhet. Sammen vil det løfte hele området, sier Olsen. Videre gjenstår også arbeid mot kommunen i forhold til bruk av området.
- Nå har vi plukket ut stedet vi ønsker å ha det, også får vi se om det er realiserbart innen sommeren 2017, sier Olsen.

En mann og kvinne som står på et jorde med trær i bakgrunnen

​Fakta om friluftssykehuset
  • ​Stiftelsen Friluftssykehuset er en innsamlingsstiftelse
  • Etablert høsten 2015 av Håvard Hernes