Kåret til årets ØNH-sykepleier!

At Vigdis Andresen brenner for faget sitt, er til glede for både pasienter og medarbeidere i øre-nese-halsavdelingen i Sykehuset Østfold. Og det blir lagt merke til i resten av landet også. Nå er hun kåret til årets sykepleier av den nasjonale faggruppen for ØNH-sykepleiere i Norsk Sykepleierforbund.

Publisert 03.11.2017
Sist oppdatert 06.11.2017
Vigdis Andresen
Vigdis Andresen er kåret til årets sykepleier av den nasjonale faggruppen for ØNH-sykepleiere i Norsk Sykepleierforbund.

​- Dette var en stor overraskelse, og veldig hyggelig, sier Vigdis Andresen og viser fram diplomet som beskriver den engasjerte sykepleieren. Et stort hjerte for pasientene, kunnskapsrik, imøtekommende, stor samarbeidsevne; superlativene er mange. Imponerende lesing, ikke minst siden hun har hatt samme arbeidsplass i over 40 år!

- Det er jo fordi jeg trives. Jeg har en veldig god arbeidsplass med et godt miljø, mange spennende oppgaver og travle dager. Jeg ville aldri ha byttet det bort, sier hun.

Tilfeldig valg

Tilfeldighetene gjorde at valget falt på øre, nese, hals da Vigdis Andresen som nyutdannet sykepleier så seg om etter jobb i 1976.

- Vi hadde noen timer med ØNH på sykepleien. Da syns jeg slett ikke dette var spennende. Men det endret seg raskt da jeg begynte i avdelingen, sier hun og smiler.

Utviklingen innenfor fagfeltet har vært stor siden hun hadde sin første arbeidsdag i Fredrikstad. Da var gjerne pasientene innlagt en hel uke etter å ha fått fjernet mandlene. Pasienter som hadde vært igjennom en øreoperasjon, måtte ofte bli på sykehuset i hele 10 dager.

- I dag er det få pasienter som i det hele tatt blir innlagt. De behandles oftest som dagkirurgi eller i poliklinikken, sier hun.

Lysten på å lære

I 1999 ble hun fagsykepleier i sengeposten, og hadde i mange år også logistikken rundt en del kreftpasienter. Hun satt også i pilotprosjektet for elektronisk kurve, og har i mange år hatt undervisningsansvar. Kort oppsummert har hun i alle år vært drevet av en interesse og lyst til å fornye og videreutvikle seg. 10 år i styret for Norsk Sykepleierforbunds faggruppe for ØNH-sykepleiere, har hun også fått med seg.

- Faget har hatt en rivende utvikling med mer effektivisering, og jeg har vært på en avdeling hvor det har vært rom for å lære nytt. Dette er en holdning jeg håper vi vil klare å ta vare på, sier hun.

Mange diagnoser

Etter 40 år i sengepost, har hun nå arbeidshverdagen sin i poliklinikken. Hit kommer pasienter fra 0 til 100 år. Hørselsproblematikk, infeksjoner i bihuler, kreftutredning, svimmelhet og svelgevansker. Listen over diagnoser er lang.

I dag er det hun som har ansvaret for ø-hjelpspasientene som kommer. Snart starter rushet av pasienter med brudd i ansiktet og infeksjoner, og kreftpasienter som trenger raskt oppfølging.
- Jeg stortrives i poliklinikken. Her får jeg mulighet til å se hele faget, og kan fortsette å videreutvikle meg som sykepleier, sier hun.

Andresen har et håp om at nyutdannede sykepleiere vil oppdage hvor spennende fagfeltet hennes er.
- Studentene som har praksis i øre-nese-halsavdelingen er fire uker på sengepost og fire uker her i poliklinikken. Vi som har vært her en stund, har en viktig oppgave i å gi dem god opplæring og oppfølging, sier hun.

Eva Marita Stubbom og Vigdis Andresen

Diplomet ble overrakt av leder i Norsk Sykepleierforbunds
faggruppe for ØNH-sykepleiere, Eva Marita Stubbom.