Klare til å ta imot SAR Queen

Målinger av lufttrykk og støy etter prøvelanding på Kalnes, gir klarsignal for at det nye redningshelikopteret kan lande ved sykehuset fra 12. desember.

Publisert 08.12.2023
Sist oppdatert 29.01.2024
Et rødt og hvitt helikopter
Redningshelikopteret SAR Queen

Fra 12. desember vil redningshelikopteret SAR Queen være i beredskap på Rygge. Fra den datoen skal helikopteret kunne lande på Kalnes. I Helse Sør-Øst har redningshelikopteret kun mulighet for sykehuslanding på Ullevål og Kalnes.

SAR Queen overtar etter redningshelikopteret Sea King som har landet på Kalnes siden sykehuset åpnet. For å kunne vurdere endringen i lufttrykk (rotorvind) og lyd/støy med nytt helikopter, ble det besluttet at både Sea King og SAR Queen skulle gjennomføre landinger 24. november. Først ble det gjennomført to landinger med Sea King, deretter to testlandinger med SAR Queen.

Nå er rapporten med målinger klar.
- Vi plasserte ut støymålere i nyfødtintensiven og høresentralen. Målingene viste liten forskjell mellom støyen da Sea King landet og da SAR Queen landet. Faktisk viste målingene litt mer støy av Sea King-helikopteret, sier Tore Dag Olsen, flyplassjef i sykehuset.

For å være på den sikre siden under prøvelandingen, ble det opprettet en stor sikkerhetssone ved landingsplassen for å vurdere lufttrykket.
- Vi vil fortsatt ha en sikkerhetssone ved landingsplassen, men målinger av lufttrykket viser vi kan gjøre den noe mindre, sier han.