Kronprins Haakon på Åsebråten

På verdensdagen for psykisk helse besøkte H.K.H. Kronprins Haakon Åsebråten barne- og ungdomspsykiatriske klinikk i Fredrikstad.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 10.10.2019
Sist oppdatert 13.09.2021
En mann i dress og slips
Kronprins Haakon Magnus besøkte Åsebråten barne- og ungdomspsykiatriske klinikk på verdensdagen for psykisk helse.

​I år er det 50 år siden oppstarten av et eget tilbud for barn og ungdom som har behov for behandling innen psykiatri og habilitering i Østfold. Sykehuset Østfolds avdeling for barne- og ungdomspsykiatri og barnehabilitering (BUP/HABU) består av ulike seksjoner som bistår barn og ungdom i hele fylket. Åsebråten er fylkets eneste døgntilbud for planlagt behandling og utredning for barn og unge mellom 6 og 13 år, og tilbyr behandling for psykoser, alvorlig spiseforstyrrelse, traumeproblematikk eller tilstander som er uavklarte.

Tett på barna

Barn fra Åsebråten barnehage hilste Kronprinsen velkommen med både flagg og plakater utenfor Åsebråten barne- og ungdomspsykiatriske klinikk torsdag formiddag. Der var også assisterende fylkesmann Trond Rønningen, Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård, politimester Ida Melbo Øystete. Klinikksjef Irene Dahl Andersen, avdelingssjef Ragnhild Tranøy og seksjonsleder Roy Andersen var vertskapet fra Sykehuset Østfold.

Kronprins Haakon tok seg tid til å hilse på barna i Åsebråten barnehage.

Barna i Åsebråten barnehage fikk hilse på selveste Kronprins Haakon Magnus

- Vi har jo alle en psykisk helse, og det er viktig å ha kunnskap og fokus på det, sier Kronprins Haakon som ble imponert over modige 12 år gamle Emilie som fortalte om spiseforstyrrelse.
- Det er utrolig modig av henne å fortelle, og det er viktig at hun tør snakke om det.

I løpet av to timer var det satt av tid til omvisning, ulike aktiviteter og lunsj. Kronprins Haakon fikk blant annet vite mer om klinikken og 50 års jubileet, og anledning til å snakke med barn og unge og deres familier. Videre fikk Hans Kongelige Høyhet Kronprinsen besøke pizzaverksted, gymsalen, musikkrommet, hobbyrommet og flerfamiliegruppen, og spise lunsj med barna.
Besøk av Kronprins Haakon

Roy Andersen, Ragnhild Tranøy og Irene Dahl Andersen

- Det har gått helt strålende. Kronprinsen var med på ulike aktiviteter, og fikk veldig god kontakt med både barn og voksne, sier seksjonsleder Roy Andersen fornøyd. Avdelingsleder Ragnhild Tranøy var stolt av dagens besøk.
- Det var veldig stas, og en flott innledning på 50 års jubileet vårt, sier Tranøy.

Viktig tema

Verdensdagen for psykisk helse markeres i over 150 land. Årets tema er å gi tid.

- Det er veldig rart, at når den psykiske helsen ikke fungerer, legger vi et slør over den. Det er fortsatt et teppe av mystikk og fordommer rundt psykiske lidelser. I et selskap er det enklere å snakke om at man har hatt hjerteinfarkt enn psykose. Det er ikke uten grunn av vi har en dag som verdensdagen for psykisk helse, og det handler ikke bare om lidelser, men også om hva som gir oss god psykisk helse, sier klinikksjef Irene Dahl Andersen.

Åsebråten var starten på behandlingstilbudet for barn- og unge med psykiske lidelser i Østfold, og siden har behandlingstilbudet utviklet seg veldig både til flere avdelinger i Østfold, og også videre ut i kommunehelsetjenesten. Tall fra Folkehelseinstituttet viser at omtrent 50 prosent av oss vil oppleve alvorlige psykiske problemer i løpet av livet, og særlig stor er økningen blant unge jenter. Der har antall med psykiske lidelser økt med 40 prosent de siste fem årene, og angst og depresjoner er mest vanlig.

- Noe av det jeg har lært i dag, er at det er lurt å se hele menneskets helse, psykisk helse er en viktig del av den, sier Kronprins Haakon.

Besøk av Kronprins Haakon
Seksjonsleder Roy Andersen innledet besøket med å fortelle litt om Åsebråten.

Kronprins Haakon Magnus