Lettere å følge opp barns kontakt med sykehuset

Foreldre til barn under 12 år kan nå bruke tjenester på helsenorge.no på barnas vegne. Løsningen ble innført i 1. juni.

Publisert 02.06.2022

Bilde av en jente og lege med stetoskop

Det betyr at foreldre som har en bruker på helsenorge.no kan få barnas innkallingsbrev digitalt, og de kan gi beskjed til sykehuset via helsenorge.no hvis timen ikke passer.  De kan også lese deler av barnets journal, ha digital dialog med sykehuset om enkelttimer og sende inn skjema.

- ​Målet er å gjøre det lettere for foreldre å følge opp behandlingen barna får på sykehuset. Vi ønsker å gjøre det enklere for dem å ha kontakt med sykehuset, sier Thor Øivind Olsen som er prosjektleder for digitale innbyggertjenester i Sykehuset Østfold.

Det er journaldokumenter opprettet på sykehuset etter 1. april 2022 som blir tilgjengelig for foreldre. De kan også se logg over hvem som har arbeidet i barnets journal fra samme dato.

Vil man se dokumenter som er eldre, eller den fullstendige journalen, kan du be om det via helsenorge.no.

Les mer på helsenorge.no