Må beskytte pasientene

Mye smitte i samfunnet gjør at sykehuset må begrense besøk til pasienter som er innlagt. – Vi vet at besøk er viktig både for pasienter og pårørende, men nå må alle besøk avtales med det aktuelle døgnområdet på forhånd, sier fagdirektør Helge Stene-Johansen.

Publisert 03.01.2023
Helge Stene-Johansen
Fagdirektør Helge Stene-johansen

Sykehuset Østfold gikk i grønn beredskap i går 2. januar. Årsaken er stor pågang av pasienter som må isoleres på grunn av smitte, og presset dette medfører på romkapasiteten.

- Antall pasienter med luftveisinfeksjoner øker fortsatt. Tall fra i dag viser at vi har 24 pasienter med influensa, 24 med korona og til sammen 12 barn og voksne som er innlagt på grunn av RS-virus, sier Stene-Johansen.

Hvis du skal på besøk i sykehuset og har luftveissymptomer, må du bruke munnbind. Besøkende til kreftavdelingen skal alltid ha munnbind på.

Her finner du informasjon om besøk og kontaktinformasjon til døgnområdene​

Grønn beredskap

At sykehuset er i grønn beredskap betyr i første rekke at sykehuset bemanner opp flere senger til pasienter som trenger øyeblikkelig hjelp, og henter ressurser til dette fra den planlagte virksomheten. Det kan betyr at pasienter som har en ordinær timeavtale i sykehuset, kan få timen sin utsatt.

- Hvis du har time på sykehuset, så skal du møte som normalt med mindre du får annen beskjed fra oss, sier han.