Mange nye trainee

36 sykepleiere har startet opp som nye trainee i uke 23 og 24. Nytt i år er også at seks vernepleiere er tatt inn i traineeprogrammet.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 17.06.2022
Sist oppdatert 16.08.2022
Oppstart for nye trainee i Sykehuset Østfold
36 nye sykepleiere og 6 vernepleiere i traineeprogram har nå startet opp i Sykehuset Østfold.

​- Jeg har i dag ønsket traineene velkommen til 100 prosent fast stilling i Sykehuset Østfold, sier avdelingssjef Fiona Skjennem fornøyd.
- Så stort kull med sykepleiere i traineeprogrammet har vi ikke hatt før, sier hun.

Fra ulike steder

Traineeprogrammet som strekker seg over to år både for sykepleiere og vernepleiere, er en flott måte å komme inn i sykehuset på.

- Medarbeidere som er ansatt i studentstilling helg gjennom studieforløpet får tilbud om traineestilling. 15 av dagens trainee kommer fra studentstilling. Ellers har vi trainee som har fått sin utdanning fra mange ulike steder, blant annet fra Stavanger, Elverum og Oslo. En del har hatt et ben innenfor sykehuset vårt fra før, andre har bekjente som er her og har blitt med av den grunn, forklarer seksjonsleder Nina Merete Ødegård i bemanningsavdelingen.

Traineeprogrammet gjennomføres i samarbeid med døgnområdene i sykehuset, både i somatiske avdelinger og i psykiatrisk avdeling. I løpet av to år skal samtlige trainee som ansettes innom tre døgnområder i somatikk eller psykiatri. Det første året jobber de to steder, og det andre året skal de innom ytterligere ett døgnområde. Etter endt program kan medarbeiderne fortsette i 100 prosent fast stilling i en av de andre seksjonene i bemanningsavdelingen etter eget ønske, eller tilbys arbeid via våre samarbeidspartnere.

Etter introduksjonsuka går trainee sykepleierne og vernepleierne i gang med opplæring på døgnområdene/seksjonene, og skal være på fulltid ved hovedarbeidsstedet fram til 17. oktober. Deretter reduseres de til 50 prosent der, og skal videre i 50 prosent på døgnområde nummer to.

Hele veien følges sykepleierne og vernepleierne i opplæringsprogrammet tett, med faglig støtte, skulder til skulder veiledning, egne undervisningsdager og oppfølgingssamtaler.

-I tillegg til 6 vernepleiere starter tre av årets traineesykepleiere i psykiatrisk avdeling, sier Ødegård. Leder for traineeprogram vernepleie er Susanne Kupke.

Økt kompetanse

- Vi anbefaler alle å stå i traineeprogrammet. De får økt kompetanse etter å ha vært med i programmet i to år, sier Ødegård.

Tilbakemeldinger fra tidligere trainee som har fullført to år er også gode.
- Dersom de ikke vet helt hvor de ønsker å jobbe, kan praksisen på flere ulike steder i sykehuset være til god hjelp. De får dessuten mye verdifull erfaring som gjør at de er i stand til å jobbe på ulike steder i sykehuset. Noen synes det å jobbe steder er veldig bra, og vi har trainee som etter gjennomført program har begynt i heltidspool, sier Ødegård.​

Oppstart for nye trainee i Sykehuset Østfold