Mange sommerskader

Fine sommerdager med båtliv, glatte svaberg, sykkelturer og trampoliner, betyr stor pågang til sykehuset av pasienter som har skadet seg. – De to siste ukene har vi operert mer enn 120 øyeblikkelig hjelp-pasienter med bruddskader. Normalen ligger på rundt 40 pasienter i uka. Vi har derfor satt inn ekstra operasjonsteam på kveld og i helger, sier Anders Lippert, seksjonsoverlege og ortoped.

Publisert 04.07.2017
Anders Lippert
- Regnvær er godvær for oss ortopeder. Da blir det færre skader, sier Anders Lippert, seksjonsoverlege og ortoped.

​Underarmsbrudd, ødelagte ankler og håndledd, og brukne bein og armer er gjengangere på sommeren.
- Mer utendørs aktivitet er hovedårsaken, og skadene blir ofte verre om sommeren enn om vinteren, med fall på hardt underlag som asfalt og fjell. I tillegg får vi inn mange komplekse skader, for eksempel pasienter med flere brudd, gjerne både i bein og armer. Det fører til at operasjoner tar lengre tid og krever mer utstyr, sier Lippert.

Mange hoftebrudd

Det er et stort aldersspenn på pasientene som kommer til sykehuset, et tegn på at alle og enhver beveger seg mer når finværet kommer.

- I sommer har vi hatt uvanlig mange hoftebrudd, dette er gjerne eldre pasienter. Etter siste helg hadde vi sju pasienter som skulle opereres for dette, sier han.

Gjør vondt

Et brudd er ofte svært smertefullt, men at en pasient har et brudd, betyr ikke alltid at pasienten skal opereres med det samme.

- Enkelte brudd, som hoftebrudd, bør opereres så raskt det lar seg gjøre. Ved andre brudd kan det være nødvendig å vente helt opp til 14 dager før hevelse og eventuelle sårskader på huden er leget. Enkelte brudd sees også an for å se om det kan behandles uten operasjon, men vi kontrollerer disse bruddene hyppig for å se at de ikke gror feil. Det kan være lenge å vente for en som har det vondt, men det er nødvendig medisinsk, sier Lippert.

Noen av pasientene som må vente, kan gjøre det hjemme. Andre må bli på sykehus av medisinske årsaker.

Ekstra operasjonsteam

Hver ettermiddag samles medarbeiderne til operasjonsprogrammøte for å planlegge neste dags inngrep. Et ekstra operasjonsteam er satt inn for å operere på kveldstid. Det settes også opp ekstra team i helgene.

- Med så stor pågang av pasienter, må vi legge opp til at vi har et ganske tett program for å utnytte både operasjonsstuer og operasjonsteam. Minuset er at vi kan risikere at det kommer inn pasienter på kveld og natt som må komme først i køen når vi starter neste morgen. Det er leit når pasienter som har fått beskjed om operasjon, ikke blir operert som planlagt, men det er alltid vanskelig å forutse driften i et akuttsykehus, sier han.