Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Snart kan pasienter sjekke inn og betale med mobil

- Vi forenkler prosessen slik at pasienter kan registrere seg og betale for timen på egen mobil. Det vil spare tid både for dem selv og for sekretærene, sier prosjektleder Linn Maria Hauge.

Ingrid Winsnes Trømborg
Publisert 09.09.2024
Linn Maria Hauge
Prosjektleder Linn Maria Hauge gleder seg til oppstart av ny løsning der pasienter kan sjekke inn og betale på mobil.
 
Prosjektet med mobil innsjekk og betaling berører veldig mange, både pasienter og medarbeidere i sykehuset særlig de som er tilknyttet poliklinikker. I sykehuset er det omtrent 1500 pasienter som har time på poliklinikk hver dag. 
 
- Alle helseforetak i Helse Sør-Øst har eller får den samme løsningen, dette er en del av Helselogistikken som innføres i Helse Sør-Øst, sier Hauge.
 

Pilot i Moss

Prosjektet starter med utprøving på poliklinikkene i Moss. Startdato er 24. september. Løsningen vil etter planen også bli tilgjengelig på Kalnes før jul.
 
- Løsningen innebærer at pasientene får SMS to timer i forkant av konsultasjonen på sykehuset som de kan bruke til å sjekke inn. En stund etter at konsultasjonen er over og oppgjøret er gjort, får pasientene en ny lenke som de kan bruke til å betale med. Hvis pasientene vil betale med mobilen, trenger de ikke gå innom resepsjon for å betale, og i tillegg kan sekretærene ta oppgjør når som helst i løpet av dagen. Dette vil frigjøre tid for dem, forteller Hauge.
 

Etterspurt av pasienter

I praksis betyr dette at pasienter skal slippe å stå i kø for å snakke med sekretær hvis de ikke har et spesielt behov for det. Det er mange pasienter som har etterspurt en mer effektiv ordning med innsjekk og betaling, spesielt i Moss og det får de nå.
 
- I dag må alle pasienter til resepsjon for å betale etter timen på alle poliklinikker i sykehuset. Dette skyldes at vi ikke har hatt gode løsninger for digital betaling før nå. Noen pasienter vil sikkert fortsatt gjerne snakke med en sekretær i resepsjonen, men jeg tror vi undervurderer pasientenes digitale kompetanse. Mobil innsjekk og betaling er vanlig på legekontor og ikke minst når vi skal fly, sier prosjektlederen.
 

Større valgfrihet

Ved ny løsning vil alle som ønsker SMS fra sykehuset, få det uansett hvordan de sjekker inn til sin polikliniske time. 
 
- Pasientene får en større valgfrihet da de nå kan sjekke inn enten ved SMS, kioskløsning eller nettbrett på sykehuset eller ved behov via sekretær i resepsjon.
 
Poliklinikktavlene blir også fornyet og forbedret.
 
- Vi skal ikke lenger ha svarte ventesoneskjermer, men dynamiske skjermer som gjør at pasientene forstår hva de skal gjøre og hvor de skal gå, sier Hauge.


Kan fortsatt betale kontant eller med kort

Selv om håpet er at flest mulig pasienter betaler digitalt med bruk av mobil, er det fortsatt lov til å betale med kort og kontant. 
 
- Prosjektet gjør det mulig for pasientene å bruke ulike betalingsalternativer, så det blir mer fleksibelt for pasientene, forklarer Hauge.
 
I lenken som pasienten får på SMS, kan man velge enten å betale via Vipps eller motta faktura (uten gebyr). Lenken er gyldig i 48 timer. Hvis man ikke benytter lenken for å betale med Vipps, får man automatisk en faktura. Hauge har også tro på at løsningen vil gjøre at flere kommer tidsnok til timen sin.
 
- Spesielt i Moss er det en del pasienter som kommer for sent til timen fordi de sliter med å finne parkeringsplass. Det kan også være kø ved selvinnsjekk eller i hovedresepsjonen. Hvis de kommer fem minutter for sent, får de ikke sjekket inn på kioskene ved inngangen. På mobil kan de sjekke inn på parkeringsplassen og likevel rekke timen, sier Hauge. 
 
Innkallingsbrevene vil endres i tråd med nye rutiner.
 
Linn Maria Hauge
Prosjektleder Linn Maria Hauge har tro på at mange polikliniske pasienter vil bruke den nye løsningen  når den lanseres i september. 

Raskere oppgjør

Prosjektet vil også sikre at sykehuset i større grad får inn betaling for time på poliklinikk fordi oppgjøret skjer raskere.
 
- I dag hender det at konsultasjonsark blir liggende slik at det ikke blir sendt faktura før lenge etterpå. Det skjer også at vi først sender faktura der vi koder med grunnprisen og så sender ny faktura i etterkant med pris for utstyr og prøvetaking. Det er ikke lønnsomt med to fakturaer for samme konsultasjon og det er også forvirrende for pasientene, sier hun.
 
- Sykehuset Østfold har lenge ønsket seg mobil innsjekk og betaling for å kunne tilby en helhetlig og digital løsning for poliklinikker. Dette er i tråd med at sykehuset ønsker å være et digitalt og moderne sykehus. Pasienter får stor frihet tilknyttet besøk på poliklinikk, forklarer Hauge.
 
Kommunikasjonsprosess mobil innsjekk og betaling