Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Nå kan også pasienter på Kalnes sjekke inn og betale med mobil

- 15. januar kan pasienter på somatiske poliklinikker på Kalnes registrere seg og betale for timen på egen mobil på samme måte som pasientene i Moss. Det vil spare tid både for dem selv og for sekretærene, sier prosjektleder Linn Maria Hauge.

Ingrid Winsnes Trømborg
Publisert 10.01.2025
Linn Marie Hauge, Hege Hamlot og Guro Lerkerød
Prosjektleder Linn Marie Hauge, IKT-rådgiver Hege Hamlot og seksjonsleder IKT Guro Lerkerød.

Nå kan pasienter i Moss og Kalnes sjekke inn på mobil både til bildediagnostikk og til poliklinikk.

- Dette er første skritt i arbeidet med å tilby mobile tjenester for pasienter som kommer til sykehusene våre. Først og fremst vil pasienter som skal til somatisk poliklinikk ha glede av dette nå, men vi håper å tilby det for flere pasientgrupper framover, sier Linn Maria Hauge.

Foreløpig gjelder ikke mobil betaling for pasienter som har time ved bildediagnostikk. Disse må oppsøke skranke for betaling. Det er ønskelig at betaling for røntgen/bildediagnostikk på Kalnes skjer i forkant av timen.

For blodprøvetaking må man fortsatt registrere seg på nettbrett ved inngang til blodprøvetakingen.

66 prosent velger digital selvinnsjekk

På Moss sykehus har pasientene hatt mulighet til å sjekke inn på mobil siden september i fjor (2024), og erfaringene viser at en tredjedel av pasientene bruker mobil innsjekk, en tredjedel foretrekker selvinnsjekk-automatene og den siste tredjedelen går fortsatt til skranken for å snakke med sekretærene.

Tallene fra november viser at 60 prosent betaler digitalt med vipps, mens 40 prosent velger å få tilsendt faktura.

Rettet feil i pilotperioden

- Piloten vi har kjørt i Moss har vært veldig nyttig. Vi har fått muligheten til å luke ut en del feil i piloteringsperioden. Medarbeiderne i Moss har vært kjempeflinke til å gi tilbakemeldinger på ting vi burde forbedre. Det har vært et veldig godt samarbeid, sier Hauge.

- Vi ønsker at andelen som velger selvinnsjekk på egen mobil skal øke, både for å redusere kø ved selvinnsjekkautomatene og frigjøre tid hos kontorpersonalet. Vi har tro på at flere vil benytte løsningen når de får prøvd og erfart at det fungerer godt, sier seksjonsleder IKT Guro Lerkerød.

Tilbakemeldingen fra enkelte pasienter har vært at de blir bekymret for å trykke på lenken som kommer i sms før timen. Avsender av sms-en er SOHF, dvs Sykehuset Østfold, men lenken går til imatiscloud.com.

- Vi forstår at dette kan oppleves som utrygt, men denne løsningen er godkjent av informasjonssikkerhetsleder i sykehuset. Lenken tar deg til personlig innlogging via ID porten. Her må du bruke egen Bank ID, sier Hauge.

Etterspurt av pasienter

Løsningen innebærer at pasientene får SMS to timer i forkant av konsultasjonen på sykehuset som de kan bruke til å sjekke inn.  En stund etter at konsultasjonen er over og oppgjøret er gjort, får pasientene en ny lenke som de kan bruke til å betale med. Hvis pasientene vil betale med mobilen, trenger de ikke gå innom resepsjon for å betale, og i tillegg kan sekretærene ta oppgjør når som helst i løpet av dagen. Dette frigjør tid for dem. 

Ved flere avtaler trenger man nå kun å sjekke seg inn en gang. Alle dagens avtaler vises nå i en oversikt.

- I praksis betyr dette at pasienter skal slippe å stå i kø for å snakke med sekretær hvis de ikke har et spesielt behov for det. Det er mange pasienter som har etterspurt en mer effektiv ordning med innsjekk og betaling og det får de nå, sier Lerkerød.

 Kan fortsatt betale kontant eller med kort

Selv om håpet er at flest mulig pasienter betaler digitalt med bruk av mobil, er det fortsatt lov til å betale med kort og kontant. 

- Prosjektet gjør det mulig for pasientene å bruke ulike betalingsalternativer, så det blir mer fleksibelt for pasientene, forklarer Hauge.

I lenken som pasienten får tilsendt kan man velge enten å betale via Vipps eller motta faktura (uten gebyr). Lenken er gyldig i 48 timer. Hvis man ikke benytter lenken for å betale med Vipps, får man automatisk en faktura. Hauge har også tro på at løsningen vil gjøre at flere kommer tidsnok til timen sin.

- Noen pasienter kommer for sent til timen fordi de sliter med å finne parkeringsplass. Det kan også være kø ved selvinnsjekk-automatene. Hvis de kommer fem minutter for sent, får de ikke sjekket inn på kioskene ved inngangen. På mobil kan de sjekke inn på parkeringsplassen og likevel rekke timen, sier Hauge. 

Innkallingsbrevene er endret i tråd med nye rutiner.

- På Kalnes er pasientene allerede vant med rutinen med selvinnsjekk, og da er trolig overgangen liten til å bruke mobil innsjekk og betaling, tror Lerkerød.

Raskere oppgjør

Prosjektet vil også sikre at sykehuset i større grad får inn betaling for time på poliklinikk fordi oppgjøret skjer raskere.

- I dag hender det at konsultasjonsark blir liggende for lenge slik at det ikke blir sendt faktura. Det skjer også at vi først sender faktura der vi koder med grunnprisen og så sender ny faktura i etterkant med pris for utstyr og prøvetaking. Det er ikke lønnsomt med to fakturaer for samme konsultasjon, sier Lerkerød.

- SØ har lenge ønsket seg mobil innsjekk og betaling for å kunne tilby en helhetlig og digital løsning for poliklinikker. Dette er i tråd med at SØ ønsker å være et digitalt og moderne sykehus. Pasienter får stor frihet tilknyttet besøk på poliklinikk, avslutter Hauge.

Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon