Nå er kampanjen i gang!

Oransje t-skjorter, buttons, brosjyrer og plakater; nå er kampanjen «Bare spør!» i gang i Sykehuset Østfold.

Publisert 18.09.2017
Bare spør-kampanjen i vestibylen på Kalnes
Fargeglade sykehusmedarbeidere møter pasienter og pårørende som kommer til Kalnes og Moss denne uka.

​Budskapet er en oppfordring til pasienter og pårørende om å spørre hvis det er noe de lurer på eller ikke forstår.
- God dialog mellom pasienter og helsepersonell reduserer risikoen for feil og misforståelser, sier fagdirektør Helge Stene-Johansen.

Kampanjen «Bare spør!» vil vare hele uke 38. Kampanjen er utarbeidet av det nasjonale pasientsikkerhetsprogrammet I trygge hender 24-7. Programmet skal bidra til færre pasientskader og bedre pasientsikkerhet i Norge.

- Vi vet at misforståelser og uavklarte spørsmål kan skape unødig bekymring. I verste fall kan dette føre til feilbehandling og pasientskade. Kampanjen er en god måte å minne både pasienter, pårørende og helsepersonell om hvor viktig det er at vi er sikre på at vi forstår hverandre riktig, sier fagdirektøren.

Pasienter som kommer til sykehuset på Kalnes og i Moss, får brosjyrer med tips til hva de bør tenke over før de skal snakke med helsepersonell. Små visittkort med plass til å skrive ned det pasienten skal huske på å spørre om, blir også delt ut.

- Kampanjen varer en uke, men vi håper budskapet vil leve lenge, sier Stene-Johansen.

Sykehusmedarbeider med button 1

Sykehusmedarbeider med button 2